Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Grövelsjön: Långfjället runt

På visitdalarna står det att man får gå in i Norge för att gå Grövelsjön-Sylen-Hävlingen. Någon som vet om detta stämmer? Hade för avsikt att åka upp snart men om man inte kan gå in i Norge alls så blir det ju lite svårt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej.

Ska du vandra väster om Grövelsjön hamnar du i Norge... Förra sommaren fanns dock en överenskommelse (https://grovelsjon.com/sommar/battrafik/m-s-sylora/) om att det gick bra att vandra en bit men inte vidare in i Norge. Vet inte hur det är denna sommar...

Kan tipsa om en vandring som jag och barnen gjorde vid Grövelsjön; https://www.utsidan.se/blogs/var-dags-aventyr/varfor-heter-det-storvatteshagna.htm

Kan förlängas med: https://www.utsidan.se/blogs/var-dags-aventyr/finns-det-tornados-pa-fjallet.htm

Vill du ha fler tips så hör gärna av dig!

Med vänlig hälsning,
Karolina

HasseQ

Temp. avstängd
Jag skulle inte tveka att gå en runda i Norge, om man undviker folk och stugor osv. Stäng av mobiltelefonen innan du närmar dig gränsen, den avslöjar om du är där...

HasseQ

Temp. avstängd
Trist att du uppmanar folk till att bryta dom regler och restriktioner som är nå under covid19.
Följ dom regler som är.
Tänk efter lite själv, och var lite smart. Om man vandrar och campar i fjällen utan att möta folk så är det såklart säkert. Trist att du inte fattar, och inte kan tänka själv ---

Tänk efter lite själv, och var lite smart. Om man vandrar och campar i fjällen utan att möta folk så är det såklart säkert. Trist att du inte fattar, och inte kan tänka själv ---

Jo jag fattar, men är det smart att uppmana folk till att korsa gränsen om det är olagligt.
Om en tänker själv så respekterar vi dom reglar som Norge har infört.
För vara bra för mig, så får tråden får fortsätta.

Kan tipsa om en vandring som jag och barnen gjorde vid Grövelsjön; https://www.utsidan.se/blogs/var-dags-aventyr/varfor-heter-det-storvatteshagna.htm

Vill du ha fler tips så hör gärna av dig!

Med vänlig hälsning,
Karolina

Hej Karolina,
tips 1, gjorde ni två övernattningar? Alltså du startar vid stationen, tältar vid Övre Fosksjöns strand dag 1, topptur på storvätteshågna dag 2 och sov på samma ställe, och sen ner mot stationen dag 3?

Åker upp i juli med tre barn, 8, 11 och 13. Vill gärna kombinera att bo i stuga med att sova i tält.

Tack!

Hej

Precis så! Vi körde bil upp från Mälardalen och var framme vid parkeringen vid 14-tiden. Åt som sagt mellis en bit upp på första sluttningen men middagen serverades vid sjön 1830. Då hade vi pausat längs med vägen och även hunnit softa och slå upp tältet innan dess. Sov vid sjön, gick upp på toppen, sov en natt till vid sjön och vandrade sedan tillbaka till bilen. Mellan de två vandringsdelarna i bloggen så sov vi faktiskt en natt inne på fjällstationen. Vi hade kunnat tälta men eftersom det var coronarestriktioner som gällde så var det ytterst begränsat vad tältare hade tillgång till inne på fjällstationen. Vi ville duscha, laga mat, äta frukost inne och så men jag har för mig att tältare enbart var välkomna 09-17. Hur det är i år vet jag inte...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips