Grövelsjön augusti, nybörjarfrågor.

Hejsan!

Tänkte att nu till nästa sommar är det äntligen dags att ta sig i kragen och komma iväg på en lite längre vandringstur, efter ett decennie med bara dags och helgturer. Efter lite runtkikande verkar det som om Grövelsjön med omnejd är ett fint ställe att börja på, speciellt som jag inte sett ett fjäll sedan jag var tolv. Jag kommer att ha åtminstonde en vecka på mig och planerar att åka framåt slutet av augusti, med förhoppningen att jag slipper den värsta sommarvärmen och kanske får lite mindre sällskap, av både folk och mygg. Även om det kanske är lite tidigt att planera i detalj och mycket kan ändras så är det i alla fall roligt, så jag börjar redan nu. :)

Min väldigt lösa färdplan är än så länge att starta vid STF Grövelsjön och sedan göra i stort sett en moturs cirkel, över Storvätteshågna, förbi Töfsingdalen, sedan norrut och runt nordsidan av Rogen, in i Norge till Svukuriset och sedan tillbaka längs leden till Grövelsjön. Några dagsetapper har jag inte planerat än, men om någon har råd att ge eller en uppskattning av hur lång tid det kan tänkas ta så är det varmt välkommet (jag vill gärna ta det ganska lugnt och tar hellre en dag eller två extra än att stressa fram).

Så till slut några frågor:

Hur står det till med sortimentet i butikerna i STFs stugor? Är det möjligt att lätta på matlasten och proviantera lite på vägen eller säkrast att packa all mat man behöver från början till slut? STF Rogen skall ha "sortiment medium", vad jag kan se och det låter ju lovande, men vill helst inte behöva släpa tunga grejjer som konservburkar under andra halvan av vandringen.

Någon som har erfarenhet av uthyrningen på fjällstationen? Jag tänker främst på tält eftersom 2-mannatältet jag har är rätt klumpigt och tungt och kanske inte helt kul att släpa lång väg i flera dagar.

Några speciella ställen i området som är värda att titta lite extra på, kanske till och med stanna och spendera en dag att utforska?

Tack på förhand!
 
Ring grövel

Ring Grövelsjön ang info. Sjukt kunnig personal och sportchefen, Niclas är guld när det kommer till tips oavsett natur, och naturligtvis om området också. Annars har Fjällstationen mycket i butiken, stugorna brukar som sagt vara lite si o så med. Folk lär du träffa på även under denna tiden, eftersom det är så söderbeläget område.
Men som sagt ring dem ang frågoe om proviant o rutter. Runt Femundsmarka är rekommenderat område.
 
Hej!
Sortimentet av utrustning på Fjällstationen är ganska bra. Finns även lite mat. Det finns också en affär någon kilometer innan man kommer till fjällstationen med vad jag skulle uppskatta till en tredjedel till halva sortimentet mot en normal Ica nära men med mindre volymer. Dock så finns det mesta som man behöver eller substitut. Jag föreslår att du har med dig mat men också tar en tur till butiken. Bra att stödja lokalt och trevligt med med färskprodukter. Konserver kan du hitta men har du någon favorit så bör du ta med.

Grövelsjön är ett stort turistmål för barnfamiljer och i närområdet så är det ofta mycket folk. Jag föreslår att du är försiktig med att dricka vattnet i närområdet (med undantag för Linnés källa som är värt ett besök). Just när bäckraviner är det enda stället där människor kan komma undan lite i kombination med mycket folk, ja då kan det gå illa om man inte tänker sig för. Ta vatten lite längre bort istället.

För en billig peng så kan du köpa ett litet häfte som heter vandra i Grövelsjöfjällen, mycket turer för barnfamiljen men en och annan fin plats som du kanske kan navigera förbi.

Annars så kan jag rekommendera båtturen.
Även Litl-Elgsjötjönna på norska sidan är väldigt fint om du är sugen på en liten kortare tur (om du har bil). Fjällen ändrar karaktär på norska sidan.

Lycka till
 
Jag bodde i Rogenstugan i somras och handlade i butiken. På grund av allergier är det mycket som jag inte ens tittar på, men som jag minns det så fanns det mesta där som man kan behöva under vandring. Ris, pasta, frystorkat, godis, cerat, tändstickor, skoskavsplåster, ketchup, makrill, mjukost osv...
 
Tack så mycket för svaren allihop, det uppskattas verkligen. Låter ju som om det borde gå bra att fylla på lite basvaror i alla fall på vägen. Mätte upp lite avstånd på kartan och det verkar som om det jag tänkt mig slutar på en 10-12 mil. Det borde väl gå vägen på en vecka i lungt tempo med 1-2 ytterligare dagar i reserv om det skulle behövas?


Jo, jag kikade lite på det jag med, verkar riktigt fint, kanske värt att stanna lite extra. Lättast är väl att ställa tältet utanför nationalparken, funderade på om man skulle försöka hitta tältplats längs leden och göra en liten dagstur in med lätt packning.

Ring Grövelsjön ang info. Sjukt kunnig personal och sportchefen, Niclas är guld när det kommer till tips oavsett natur, och naturligtvis om området också. Annars har Fjällstationen mycket i butiken, stugorna brukar som sagt vara lite si o så med.

Låter jättebra, och jo jag tänkte ringa dem och fråga innan jag åker, men det är ju ett bra tag kvar så det känns lite hastigt att ringa och peppra dem med frågor redan nu.

Folk lär du träffa på även under denna tiden, eftersom det är så söderbeläget område.

Ja, jag har inget emot att träffa folk (inte mygg heller för den delen), men kan man undvika den värsta rusningstrafiken under industrisemester och sommarlov så är ju det trevligt. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ana1981 Mygg vid Grövelsjön i mitten av augusti? Fjällvandring 2
daywalker Grövelsjön i augusti Fjällvandring 14
stormaz Grövelsjön i Juli/Augusti. Fjällvandring 5
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
omaisgrande Grövelsjön 3 nätter Fjällvandring 6
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
Putte80 Hammock i Grövelsjön Fjällvandring 3
gurney Grövelsjön i pingst Fjällvandring 5
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
Walters Grövelsjön - vandring Fjällvandring 10
tomhylsan Rundvandring Grövelsjön? Fjällvandring 0
freddoc Grövelsjön Fjällvandring 6
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
Trötter Grövelsjön vs Åre vs ?? Fjällvandring 4
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
kod Grövelsjön-Svukuriset Fjällvandring 2
greenfish Vandring Grövelsjön, mitten av aug, tips Fjällvandring 0
elins_trädgård Dagsturer runt Grövelsjön? Fjällvandring 25
Kogoyo grövelsjön-storlien Fjällvandring 3
Pwe Grövelsjön - Femundsmarka Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
Caminista Vandrat Grövelsjön till Sälen? Fjällvandring 17
saraabeiramar Planering av långvandring Nordkapp-Grövelsjön Fjällvandring 15
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
vandrafjäll Myggläget i Grövelsjön Fjällvandring 3
saraabeiramar Grövelsjön- Femundsmarka - Rogen Fjällvandring 12
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
michaelahogberg Grövelsjön Fjällvandring 1
souciance Att göra runt grövelsjön Fjällvandring 1
joakim.kallstrom En liten sammanfattning - Grövelsjön 2015 Fjällvandring 0
Johan.H Grövelsjön v26, dricksvatten och rutt? Fjällvandring 2
vandringssägen Grövelsjön-Tänndalen Fjällvandring 2
joakim.kallstrom Grövelsjön v27 Fjällvandring 19
Patrik Lander Grövelsjön-Långfjället för barn Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.