Grönt stål ska ge 10 000 jobb till Norrbotten samtidigt kräver ståltillverkarna grön energi i form av vindkraft och solcellsenergi.

Finns alldeles för många knallkorkar för att MP ska åka ur riksdagen. Tyvärr. Och det konstigaste är att de flesta bor i någon asfaltförort och har noll koll på orsak-verkan.

Jaså.

Vänligen återkom med lite fakta då. Hur stor andel av Sveriges befolkning bor i asfaltsförorter och hur stor andel av miljöpartiets väljare bor i asfaltsförorter?
Har folk som röstar på andra partier större koll på orsak-verkan? Hur skulle man kunna undersöka det?
Det låter ju som tomma ord, men nu har du chansen att en gång för alla bevisa att du har rätt.

Själv har jag bestämda politiska uppfattningar, men ser absolut ingen anledning att tro att man kan avgöra hur bra folk förstår orsak och verkan baserat på vilket riksdagsparti de röstar på. Så övertyga mig gärna, om det ligger något annat bakom än några norrländska gubbars fantasier (självutnämnda sanningar menar jag)

Snälla smutsa inte ner den viktiga vindkraftsdebatten med dessa ständiga kängor om att stadsbor skulle ha fel på fattningsförmågan på något sätt. Ni gör bara detta till eran egna lilla gubb-klubb där ni kan vältra er i att ni är så mycket smartare än alla andra, fast ni verkligen inte framstår som att ni är det.

Det ni eventuellt faktiskt vill säga som har någon som helst verklighetsförankring drunknar ju i de här självgodheterna.
 
Jaså.

Vänligen återkom med lite fakta då. Hur stor andel av Sveriges befolkning bor i asfaltsförorter och hur stor andel av miljöpartiets väljare bor i asfaltsförorter?
Har folk som röstar på andra partier större koll på orsak-verkan? Hur skulle man kunna undersöka det?
Det låter ju som tomma ord, men nu har du chansen att en gång för alla bevisa att du har rätt.

Själv har jag bestämda politiska uppfattningar, men ser absolut ingen anledning att tro att man kan avgöra hur bra folk förstår orsak och verkan baserat på vilket riksdagsparti de röstar på. Så övertyga mig gärna, om det ligger något annat bakom än några norrländska gubbars fantasier (självutnämnda sanningar menar jag)

Snälla smutsa inte ner den viktiga vindkraftsdebatten med dessa ständiga kängor om att stadsbor skulle ha fel på fattningsförmågan på något sätt. Ni gör bara detta till eran egna lilla gubb-klubb där ni kan vältra er i att ni är så mycket smartare än alla andra, fast ni verkligen inte framstår som att ni är det.

Det ni eventuellt faktiskt vill säga som har någon som helst verklighetsförankring drunknar ju i de här självgodheterna.

Jag tycker också att det är synd att det blir pajkastning mellan storstadsbor och "oss andra". Det är inte nödvändigt att vi konstruerar motsättningar på det sättet.

Sedan tycker jag att ditt inlägg också andas en hel del fördomar och brist på information. MP:s största representation finns i Stockholm ( 7%) och några fantasier handlar det inte om när man påpekar att det produceras betydligt mer vindkraft i Sveriges norra del än vad som är proportionellt mot befolkningsmängden.

Jag inser också att det även i framtiden kommer att finnas en obalans mellan var elen produceras och var den konsumeras. Möjligen så kommer de södra länen i Norrland att bli dom som exporterar mest el eftersom den norra delen kommer att konsumera allt som produceras lokalt. I det fallet kan jag bara gratulera Norrbottningarna som äntligen får nya arbetstillfällen efter många år av nedläggningar och robotisering av basindustrierna.
 
Jaså.

Vänligen återkom med lite fakta då. Hur stor andel av Sveriges befolkning bor i asfaltsförorter och hur stor andel av miljöpartiets väljare bor i asfaltsförorter?
Har folk som röstar på andra partier större koll på orsak-verkan? Hur skulle man kunna undersöka det?
Det låter ju som tomma ord, men nu har du chansen att en gång för alla bevisa att du har rätt.

Själv har jag bestämda politiska uppfattningar, men ser absolut ingen anledning att tro att man kan avgöra hur bra folk förstår orsak och verkan baserat på vilket riksdagsparti de röstar på. Så övertyga mig gärna, om det ligger något annat bakom än några norrländska gubbars fantasier (självutnämnda sanningar menar jag)

Snälla smutsa inte ner den viktiga vindkraftsdebatten med dessa ständiga kängor om att stadsbor skulle ha fel på fattningsförmågan på något sätt. Ni gör bara detta till eran egna lilla gubb-klubb där ni kan vältra er i att ni är så mycket smartare än alla andra, fast ni verkligen inte framstår som att ni är det.

Är det inte självmål för ett parti som säger sig stå på miljöns sida är dom största och ivrigaste förespråkarna för att införa den största våldtäkten av Svenska natur sedan Vattenkraftutbyggnaden på 50-60talen ?

Att både detta parti deras väljare ofta framstår som helt aningslösa inför detta faktum kan väl kanske anses svar på din fråga om fattningsförmåga ? ;)

Att Miljöpartiet har stor väljarbas i och kring städer är varken en nyhet eller myt.
 
Senast ändrad:
Det är lite tråkigt att forumet delvis har tagits över av några miljöpartist-och-varg-hatare, men ni får väl ändå hålla er till sanningen någotsånär. I Jokkmokks kommun fick miljöpartiet över 13 % i kommunvalet. Jokkmokk är inte direkt en stockholmsförort. Sveriges största vattenmagasin heter Vänern och ligger inte i Norrland. En icke oansenlig andel av Sveriges befolkning bor kring eller nedströms magasinet.
 
Det är lite tråkigt att forumet delvis har tagits över av några miljöpartist-och-varg-hatare, men ni får väl ändå hålla er till sanningen någotsånär. I Jokkmokks kommun fick miljöpartiet över 13 % i kommunvalet. Jokkmokk är inte direkt en stockholmsförort. Sveriges största vattenmagasin heter Vänern och ligger inte i Norrland. En icke oansenlig andel av Sveriges befolkning bor kring eller nedströms magasinet.

Tror du bara häller bensin på en brasa helt onödigt. Forumet har inte tagits över av några hatare. Forumets styrka är att både lämna goda råd kring friluftslivet samtidigt som friluftslivet inte bara handlar om utrustning och vägval.

Frågan om friluftslivet visavi den största enskilda exploateringen sedan vattenkraftens utbyggnad är inte en liten fråga.

Att det ibland blir pajkastning är inte bra men kanske kan förstås i ljuset av den allmänna motsättningen mellan stad och land, där landsbyggdens folk inte känner sig sedda och trist nog häcklar speciellt Stockhom. Staden där besluten som drabbar landsbygden tas. Samtidigt känns det som om många från landets urbana områden (även i norr) inte riktigt har känsla och förstår landsbygdens folk.

Kan vi föra ett seriöst och sansat samtal kring hur förändringar slår mot friluftslivet är mycket vunnet.
Sametinget har gjort ett material att läsa kring hur de ser på frågan som är tämligen balanserad som part i frågan.
Ska se om jag kan hitta och klistra in det här.

För övrigt så vet jag inte om Vänern som vattenmagasin riktigt hör hemma i det här. Skulle det ha bäring på landets alla reglerade älvar? Förstår inte.

Så låt frågan få leva här men med ett kanske tufft men sansat samtal.
Natur och friluftsfrågor borde inte förpassas till tystnad.

 
Senast ändrad:
Jag funderar lite på alla de här jobben. Det är inte bara i SSAB:s verksamhet i Norrbotten som ska satstas. Det ska letas upp en massa arbetare till batterifabriken i Skellefteå också. Det lär bli mer elbilar och sånt i framtiden. Eftersom det inte räcker med svenskar för de orkar eller vill inte flytta på sig, så då tänker de göra investeringar och locka dit en massa flyktingar eller nyanlända. Men jag skulle nog vara intresserad om de frågade mig. Synd att det inte finns mer bidrag för att flytta till andra jobb kors över landet.
 
Senast ändrad:
Jag funderar lite på alla de här jobben. Det är inte bara i SSAB:s verksamhet i Norrbotten som ska satstas. Det ska letas upp en massa arbetare till batterifabriken i Skellefteå också. Det lär bli mer elbilar och sånt i framtiden. Eftersom det inte räcker med svenskar för de orkar eller vill inte flytta på sig, så då tänker de göra investeringar och locka dit en massa flyktingar eller nyanlända. Men jag skulle nog vara intresserad om de frågade mig. Synd att det inte finns mer bidrag för att flytta till andra jobb kors över landet.

En väl så intressant fråga som Christian har.

Kan vi betala naturpriset för vindkraftetableringar bara för att det ligger långt från södra Sveriges tätbefolkade områden?
Kan vi acceptera att den här vindkraften i norr verkligen är svaret på vad landet behöver energimässigt bara för att det inte är en del av landet som är lika befolkat som i söder?

Frågeställningen har inget med att göra med någon motsättning mot varken Stockholm eller landets södra delar.

I norr kommer antagligen ökade energibehov stå mot södra Sveriges energibehov.

Kan vi se frågan utifrån natur och friluftslivets synvinkel?

Vad säger Sapmifolket?
 
Det är lite tråkigt att forumet delvis har tagits över av några miljöpartist-och-varg-hatare, men ni får väl ändå hålla er till sanningen någotsånär. I Jokkmokks kommun fick miljöpartiet över 13 % i kommunvalet. Jokkmokk är inte direkt en stockholmsförort. Sveriges största vattenmagasin heter Vänern och ligger inte i Norrland. En icke oansenlig andel av Sveriges befolkning bor kring eller nedströms magasinet.




Det är nog snarare du som bör hålla dig till sanningen om var MP väljare bor och vart Vattenkraften produceras, dom flesta Miljöpartister bor i städer......dvs där man inte producerar varken vatten eller vindkraftsel i någon omfattning att tala om men uppenbarligen förbrukar mycket av den.

Jag förstå att det som storstadsbo kan vara lätt att vara för vatten och vindkraft när det är någon annan som får bära kostnaden i form av förstörda naturområden och biotoper, även om jag kan tycka att det är rätt egoistiskt.


väljare.PNG




" Sverige produceras en stor del av elen i norra delen av landet tack vare det stora utbudet av vattenkraft"

el.PNG


 
Senast ändrad:
Bygg ut vindkraften i norra Sverige-SNABBT:(
Det är två regionråd (för regionerna Västerbotten och Norrbotten) som skriver detta. De inleder med: "Norra Sverige står inför en investeringsvåg av aldrig tidigare skådad nivå. Uppemot 1 000 miljarder kronor investeras i grön stålproduktion, batterifabrik, utökad energiförsörjning och samhällsutveckling."

Till detta behövs massor med el, och efter lite resonemang slår man fast att "...så återstår storskalig vindelproduktion, vilken behöver stora landytor. Dessa finns i norra Sverige...".

Man får känslan av ett framrusande tåg som inte går att stoppa och att det gäller att snabbt bygga ut spåren innan det kraschar. Det är mycket Norrland förväntas leverera - vattenkraft, järn och andra metaller, skog och nu dessutom massor av vindkraft. Hinner ansvariga regionråd och politiker stanna upp och tänka på vad som sker med naturen och invånarnas närmiljö? Hinner man tänka igenom vilka andra konsekvenser som kan bli följden när allt större områden ska leverera naturresurser? Det verkar inte så och det är oroväckande. Snabba förändringar som tvingas fram riskerar att bli dåliga.
 
[...] sanningen om var MP väljare bor och vart Vattenkraften produceras, dom flesta Miljöpartister bor i städer......dvs där man inte producerar varken vatten eller vindkraftsel i någon omfattning att tala om men uppenbarligen förbrukar mycket av den.
Den där pdf-bilden om MP:s väljare besvarar inte alla frågor jag ställer mig. Är "städer" lika med de kommuner där städerna finns? Eller skiljer man på tätort respektive by/landsbygd i en sådan kommun? Det blir viss skillnad för resultatet...
 
Den där pdf-bilden om MP:s väljare besvarar inte alla frågor jag ställer mig. Är "städer" lika med de kommuner där städerna finns? Eller skiljer man på tätort respektive by/landsbygd i en sådan kommun? Det blir viss skillnad för resultatet...

Från Novus 2019 undersökning:

"Trots att det handlar om miljö och klimat för deras väljare så är MP är ett storstadsparti, varannan MP sympatisör bor i storstäder"

Blivit mer ännu mera urbaniserat sedan valet 2018 med andra ord, utöver dom 47% i storstäder bor tydligen 30% till i städer som inte räknas till storstäder.

Återstår då endast 23% som inte bor i något som kan kalla stad, dvs mindre samhällen, landsbyggd eller glesbyggd och liknande.

 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.