Grönt stål ska ge 10 000 jobb till Norrbotten samtidigt kräver ståltillverkarna grön energi i form av vindkraft och solcellsenergi.

Vindkraften byggs upp mestadels av utländsk arbetskraft som bor i baracker under processen, det har man sett här i norr. Ett av de senaste projekt planeras i Sorsele kommun, Giltjaur, urskog. Fjällnära skog, porten till Juktådalen. Vi kommer att se de över 70 röda ljus från Kungsleden... Första vindkraftsparken som kommer ovanför odlingsgränsen, om vindkraftsbolaget får det som de vill!
Jag är emot detta, ja. Men jag är inte här för att bråka med någon. Men jag håller med tidigare skribenten om att vi ska vara rädda om våra vandringsmarker. Annars finns det väl snart inga kvar!

Håller med.
Vart är friluftsorganisationerna? Vart är friluftsvännerna? Har man fullt upp med att köpa friluftsutrustning?
 
Vindkraften byggs upp mestadels av utländsk arbetskraft som bor i baracker under processen, det har man sett här i norr. Ett av de senaste projekt planeras i Sorsele kommun, Giltjaur, urskog. Fjällnära skog, porten till Juktådalen. Vi kommer att se de över 70 röda ljus från Kungsleden... Första vindkraftsparken som kommer ovanför odlingsgränsen, om vindkraftsbolaget får det som de vill!
Jag är emot detta, ja. Men jag är inte här för att bråka med någon. Men jag håller med tidigare skribenten om att vi ska vara rädda om våra vandringsmarker. Annars finns det väl snart inga kvar!

Kan det finnas någon baktanke att staten ska förslagsvis lösa in 100 mil fjällnära skog så att dom kan göra som dom vill? Hur blir det med samerna och rennäringen, turistnäringen, m. m.? Jag har några vänner som är samer i BD.:)
 

avslutad210712

Gäst
Eftersom vindkraft och solkraft har problem under vinterhalvåret så måste någon form av mellanlagring till så

Sol/vind -> vätgas -> el

Då är frågan vilken verkningsgrad den löningen ger? Till vilken kostnad.

Jag är inte kärnkraftsförespråkare pga sluförvaringen men vilket val har vi?

Bygga ut vattenkraften.

Kärnkraft.

Kolkraft

Oljekraft

Om man tar på sig skygglapparna kan man såklart köra på en lösning. Tills det skiter sig.

Eller helt enkelt ge upp en del saker som vi är vana vid. Att ladda en mobil drar (nästan) ingen energi. Att ladda upp fem miljoner mobiler varje dag drar 5000000xnästan energi.

Så till miljömupparna (ojdå ett ord som är mer förbjudet än N-ordet) - välj mellan kärnkraft och att bygga ut de sista älvarna och Erat svar är antingen eller. Inget annat.

Och nej. Jag hamnade aldrig på Times omslag vilket Greta gjorde. Alltså ska jag hålla käften. Eller ska jag....
 
Eftersom vindkraft och solkraft har problem under vinterhalvåret så måste någon form av mellanlagring till så

Sol/vind -> vätgas -> el

Då är frågan vilken verkningsgrad den lösningen ger? Till vilken kostnad.

Jag är inte kärnkraftsförespråkare pga slutförvaringen men vilket val har vi?

Bygga ut vattenkraften.

Kärnkraft.

Kolkraft

Oljekraft

Om man tar på sig skygglapparna kan man såklart köra på en lösning. Tills det skiter sig.

Eller helt enkelt ge upp en del saker som vi är vana vid. Att ladda en mobil drar (nästan) ingen energi. Att ladda upp fem miljoner mobiler varje dag drar 5000000xnästan energi.

Så till miljömupparna (ojdå ett ord som är mer förbjudet än N-ordet) - välj mellan kärnkraft och att bygga ut de sista älvarna och Erat svar är antingen eller. Inget annat.

Och nej. Jag hamnade aldrig på Times omslag vilket Greta gjorde. Alltså ska jag hålla käften. Eller ska jag....

Det största problemet med alla regeringar o riskdagar är att komma till skott eller att se till att besluten bli verkställda utan att det ska utredas ännu mer innan man kommer till skott.

Vi har samma problem inom jägarkåren/vapenägare trots tillkännagivanden från majoriteten så nonchalerar tregeringen beslut att bli verkställda. Det finns 16 tillkännagivanden som regeringen nonchalerar ang jakt o vapen.


Bygg ut kärnkraften till den industrin o hushåll som inte kräver grön/fossilfri el som den nya näringen gör i norr.
 
Det mest skrämmande är att vad som helst verkar kunna hända om MP sitter i Rikdagen med. :(

Miljön verkar utan skrupler offras på Klimatspöket altare som sagt.

Absolut men är inte mp de stora förespråkarna för att rädda den fjällnära urskogen. Sameminister Lindh står på samernas sida om jag har tolkat henne rätt så innan mp är ute ur regeringen lär det inte ske. Det är min uppfattning.
 
Ö
Absolut men är inte mp de stora förespråkarna för att rädda den fjällnära urskogen. Sameminister Lindh står på samernas sida om jag har tolkat henne rätt så innan mp är ute ur regeringen lär det inte ske. Det är min uppfattning.

Så kan det vara, men jag har föraningar att dom låter klimatet gå före det mesta annat, även fjällnära natur.
 
Ö

Så kan det vara, men jag har föraningar att dom låter klimatet gå före det mesta annat, även fjällnära natur.

MP kommer aldrig att gå med på det men att låta vindkraftverk pluppa upp på den marken där fjällskogen. Om s vill det skulle däremot inte förvåna mig och då blir det regeringskris med mp om inte s väntar till efter valet -22. (y) Vilket/vilka partier skulle s kunna få med sig i ett sådant beslut? Inte C för dom skulle aldrig kunna se sina väljare i ögonen igen. L förespråkar företagsamhet och då ryker väl en del av turistnäringen.

Däremot så är ju många av kommunalråden förespråkare för vindkraftsparker här uppe i norr. Skapa arbetstillfällen. Lokala företag för montering som kör kranar och även lokalt manskap till montering av det som dom har visat från Markbygden, Piteå m. m. Vissa ställen har ju utländskt manskap till montering av vindkraftverken.
 
Lite mer i ämnet från dagens Norrbottens-Kuriren:

IMG_20210406_090347865.jpg

Citat från N-K:
"Dagens stålframställning i Luleå är landets största koldioxidkälla. Genom Hybrit-projektet vill man ersätta kolet vid stålframställningen med vätgas, varvid koldioxidutsläppet från denna stålframställning reduceras. I stället för koldioxid bildas vattenånga vilket i sin tur bidrar till att minska den globala uppvärmningen. Men Hybrit-processen är mycket energikrävande.

Sveriges blivande största vindpark Markbygden nära Piteå beräknas ge 12 TWh (Terawatt-timmar) el när den är fullt utbyggd."

"Men redan Hybrits blivande anläggning i Gällivare för framställning av järnsvamp med hjälp av vätgas i stället för kol beräknas förbruka 15 TWh el. Eller lika mycket el som Ringhals 3 och 4 producerar på ett år. Järnsvamp är ett steg på vägen vid stålframställning."

"För att ersätta kolet med vätgas vid dagens stålframställning i Luleå, beräknas elförbrukningen uppgå till 57 TWh. Man kan därför fråga sig om det blir någon el kvar att skicka från norra Sverige till södra Sverige? Eller att exportera utomlands. Även när vindkraften i Norrland är fullt utbyggd? Eftersom merparten av all framtida vatten- och vindkraftsproduktion i Norrland sannolikt kommer att gå åt till detta och andra energikrävande norrländska projekt.

Vindkraft, gärna havsbaserad, behöver därför byggas ut i södra Sverige. Även kärnkraftens utbyggnad i Finland och el från Norge och anda länder kan på sikt bidra till att rädda svenska folkets framtida elförsörjning. Även solpaneler kommer att bidra till elförsörjningen. Samtidigt som kommande elbilar blir storförbrukare av el."


Björn Wahlberg
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.