• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

100 mil långt skogsområde ska lösas in

Utredningen förslår i första hand frivilligt därefter tvång... det var också ett sätt att se på det hela.
skogsmark.jpg

När marken ovan odlingsgränsen sedan är förstatligad så går det enkelt att ge den till ursprungsbefolkningen att nyttja... ILO169 here we come.
Hur ska regeringen få igenom det i riksdagen när övriga partier kommer fram till hur det är tänkt att bli i framtiden?
Det är nog inte alla markägare som är villiga att få sin mark inlöst.
Hur blir det med jakt, fiske o skotertrafik i fortsättningen?
Det här har väl 4% partiet (mp) (som bestämmer) väntat på... allemansrätten lär ju finnas kvar och det är det enda det urbana folket behöver, guidad jakt och fiske kan köpas av de nya "markägarna".

Det ska bli intressant att se var detta slutar.
Källa: SVT.se
 
Sedan kan vi vända på det hela för om C o L skulle rösta ja så tror jag inte att dom skulle se sina väljare i ögonen mer.
Så min slutsats blir att detta kommer inte att genomföras.
 
Men hej, se det från den ljusa sidan. Om skogen får det skyddsvärde den förtjänar så kan storstadsborna (läs MP) i alla fall inte fördärva den aktuella naturen med miljöförstörande vindkraft.
 
Ett förslag som detta är ju något oerhört stort och omfattande. Utan att ha satt mig in i några detaljer inser jag ändå att man kan lägga väldigt många aspekter på det hela. Väldigt många har intressen, till viss del motstridiga. Att förslaget sägs komma utifrån ett bevarande av mångfalden kan jag i och för sig sympatisera med men det är inte alla förändringar som blir bra trots goda intentioner. Att gå fort fram kan bli förödande. Enligt utredningen kommer staten "ta" från många små privata ägare - en åtgärd som sannolikt är irreversibel, marken kommer aldrig att kunna fås tillbaka. Om staten i framtiden skulle ångra sig kommer den säkert säljas till helt andra.

Att vi ska vara mycket rädda om den fjällnära skogen är helt klart. Men det som gör mig bekymrad är att utredningens förslag skulle kunna tolkas som ett ställföreträdande bevarande. Med det menar jag att Sverige kan anse sig bevara tillräckligt mycket skog utan att de stora skogsbolagen behöver ta särskilt allvarligt på saken i sina virkesåkrar. De kan fortsätta ungefär som hittills - men det är den brokiga skaran av fjällskogsägare som får betala priset. (Jag hoppas jag har fel men jag vågar ännu inte tro det.)
 
Skolexempel på maktmissbruk. En utredare sitter på kontoret och föreslår tvångsinlösen av tusentals personers privata mark med några pennstreck, och har inte frågat markägarna vad de tycker.
Alla viktiga frågor som tex jakt & fiske och uttag av ved verkar vara helt oklart.
 
Står det nånstans hur stor del av området som ägs av små privata markägare och hur stor del som ägs av större skogsbolag?
 
Men hej, se det från den ljusa sidan. Om skogen får det skyddsvärde den förtjänar så kan storstadsborna (läs MP) i alla fall inte fördärva den aktuella naturen med miljöförstörande vindkraft.

Vi får se hur det ser ut efter valet -22 om mp finns kvar i regeringen och riskdagen.
Om S+mp skulle få igenom detta så kan dom göra som dom vill och avverka all skog och låta vindkraften pluppa upp efter hela bergskedjan.
 
Det ska väl bli skyddsområde enl utredningen, då kommer väl inte regeringen vare sig avverka eller bygga vindkraftverk där?

Det är ju heller inte fråga om att staten tvångsköper marken, utan skogsägaren kan välja några olika alternativ där ett är att ersättningen betalas ut till skogsägaren för att denne inte kan bruka skogen som förut då den blir skyddsområde (tex genom kalavverkning etc).
 
  • Gilla
Reactions: HPT
Har vänner som är skogsägare som har gjort detta och var glada över erbjudandet och samtidigt fick chansen att göra en insats för biologisk mångfald. Så det är inte så enkelt som att alla är emot det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.