Grönt stål ska ge 10 000 jobb till Norrbotten samtidigt kräver ståltillverkarna grön energi i form av vindkraft och solcellsenergi.

Ja du HPT, du är för vindkraftindustrins tysta invasion i svensk natur. Helst skulle du inte vilja höra ett pip om frågan. Att vårt grannland Norge som har en betydligt större friluftskultur än här engagerar folk säger en hel del. De är organiserade kring frågan nationellt men även här växer motståndet, speciellt lokalt där man inser vad förödande det kan vara. Jag anser att byggen av vindkraft ska ske mycket koncentrerat och i redan industri exploaterat område. Jag anser till skillnad från dig att tystnaden inte är av godo i frågan.
Fågelexemplet jag gav är bara ett litet exempel, där mycket riktigt i texten som tog upp frågan konstaterades att antalet inte var den stora problematiken utan just de större rovfåglarna. Det var ett litet exempel.
Att frågan inte röner så stort intresse (ännu) bland de som är friluftsintresserad jämfört med Norge kanske beror på att vi dels är så mycket mindre utövare, många bor i städer och konfronteras inte direkt med frågan och så att frågan har tystats ned av media när det gäller en kritisk bevakning. Detta samtidigt som det förrädiska ordet ”klimatsmart” har trummats in av lobbyindustrin för vindkraft.
 
Ja du HPT, du är för vindkraftindustrins tysta invasion i svensk natur. Helst skulle du inte vilja höra ett pip om frågan. Att vårt grannland Norge som har en betydligt större friluftskultur än här engagerar folk säger en hel del. De är organiserade kring frågan nationellt men även här växer motståndet, speciellt lokalt där man inser vad förödande det kan vara. Jag anser att byggen av vindkraft ska ske mycket koncentrerat och i redan industri exploaterat område. Jag anser till skillnad från dig att tystnaden inte är av godo i frågan.
Fågelexemplet jag gav är bara ett litet exempel, där mycket riktigt i texten som tog upp frågan konstaterades att antalet inte var den stora problematiken utan just de större rovfåglarna. Det var ett litet exempel.
Att frågan inte röner så stort intresse (ännu) bland de som är friluftsintresserad jämfört med Norge kanske beror på att vi dels är så mycket mindre utövare, många bor i städer och konfronteras inte direkt med frågan och så att frågan har tystats ned av media när det gäller en kritisk bevakning. Detta samtidigt som det förrädiska ordet ”klimatsmart” har trummats in av lobbyindustrin för vindkraft.

Nej nej nej, jag är inte oavkortat och villkorslöst för vindkraft. Det är din tolkning. Har bara inget mer att säga om du inte kan utläsa nyanserna i vad jag redan har skrivit. Jag har heller aldrig propagerat för vikten av tystnad i frågan. Det är dina fantasier. Däremot tycker jag att de trådar som startas här är alltför snarlika och intetsägande. Det tenderar att bli samma "tugg" om och om igen.

Men, gör såhär istället: Skriv en insändare, ring TV eller liknande om du vill driva verklig opinion. Du bör i sådana fall ha något konkret att komma med samt vara väl förberedd och välformulerad. Jag är övertygad om att du i sådana fall kommer att bli positivt överraskad när du upptäcker att du inte alls blir tystad eller censurerad.
 
De där 10.000 jobben tror vi svenskar på när vi ser dem i verklighetens verksamhet.
Någon mer än jag som minns "Stålverk 80" ?
/Odd
 
Är nog ganska liten risk att man bygger vindkraft för att täcka upp det energibehov som behövs för både fossilfri järnmalm och ståltillverkning. Det skulle göra kraftnäten alldeles för instabila.
Vattenkraften men framförallt kärnkraften används delvis för att stabilisera näten, har du för lite av det så kan du inte reglera dem tillräckligt och får instabila kraftnät.

Vattenkraften lär inte byggas ut för att tillgodose detta och det som återstår är kärnkraft.
 

avslutad210712

Gäst
Citat från dagens NSD. 600MW för en demoanläggning. Undrar vad en produktionsanläggning kommer att kräva.

"Kraftledningen, som är på 400 kV, ska gå mellan Porjus och Vitåfors. I bygget ingår även en 400 kV-station.

Effektuttaget ska ökas med 600 MW för att klara elförsörjningen till den verksamhet som planeras för demoanläggningen. Bland annat innefattar den ett reduktionstorn och den vätgasfabrik som enligt tidigare besked från Vattenfall kommer att bli världens största."
 

avslutad210712

Gäst
De där 10.000 jobben tror vi svenskar på när vi ser dem i verklighetens verksamhet.
Någon mer än jag som minns "Stålverk 80" ?
/Odd

Vet inte hur de räknat men några 10000 jobb i produktionen lär det inte bli även om alla tre investeringarna blir verkliga. Visst blir det en hel del jobb för att få allt på plats men det är inte varaktiga årsarbeten.

Tur då att vi fått riktigt personalintensiva investeringar i Norrbotten som tex Facebooks datahallar. Och riktigt energisnåla är de också.
 
Vet inte hur de räknat men några 10000 jobb i produktionen lär det inte bli även om alla tre investeringarna blir verkliga. Visst blir det en hel del jobb för att få allt på plats men det är inte varaktiga årsarbeten.

Tur då att vi fått riktigt personalintensiva investeringar i Norrbotten som tex Facebooks datahallar. Och riktigt energisnåla är de också.

I dom där 10000 nya jobben ingår Northvold, Hybrit, LKAB o H2 green steel. Med tanke på order som Northvold har fått på batterier så lär det gå åt folk.

Från Radio Norrbottens hemsida igår.
 
Vet inte hur de räknat men några 10000 jobb i produktionen lär det inte bli även om alla tre investeringarna blir verkliga. Visst blir det en hel del jobb för att få allt på plats men det är inte varaktiga årsarbeten.

Tur då att vi fått riktigt personalintensiva investeringar i Norrbotten som tex Facebooks datahallar. Och riktigt energisnåla är de också.

Rimligtvis inte i produktionen.
Det kommer ju att sysselsätta massa folk runt i kring produktionen, går det bra så kommer det att grå bra för hela området.
Gynnsamt jobbutveckling från allt från LKAB:s lokförare och gruvarbetare till tandläkare och dagisfröknar.

inte omöjligt att det kan hamna i dom trakterna totalt om det slår väl ut.
 
Rimligtvis inte i produktionen.
Det kommer ju att sysselsätta massa folk runt i kring produktionen, går det bra så kommer det att grå bra för hela området.
Gynnsamt jobbutveckling från allt från LKAB:s lokförare och gruvarbetare till tandläkare och dagisfröknar.

inte omöjligt att det kan hamna i dom trakterna totalt om det slår väl ut.

Ja, jag glömde skriva jobb omkring produktionen.
Tänk alla nya bostäder som måste byggas för allt folk om det inte blir fly in o fly out-folk.
 
Stora anläggningar som skapar jobb och som gör en ansats i att vara en del av lösningen på klimatkrisen är i grunden något positivt. För vi har inte råd att inte göra det och det är bättre att det hamnar i norr än i söder. Där har vi högre elproduktion och ber behov av att skapa arbetstillfällen. Det är stora projekt som har chans att påverka på riktigt och inte små symbolhandlingar som brukar vara det som blir kvar när vinstintressen fått säga sitt.

När det gäller vind och solkraft så är jag i grunden positiv men det betyder ju inte att jag vill ha en vindkraftspark i Sarek. Det behöver placeras där det gör mest nytta och minst skada. Tyvärr har det inte alltid skett och det är lätt att förstå varför många känner sig överkörda.

En stor fördel med sol och vindkraft är att den är relativt enkel att återställa den dagen vi har bättre lösningar. För ingen tycker att de är vackra eller inbillar sig att de är 100% positiva. Tornen kan monteras ner och naturen kan återta området. Detsamma kan inte alltid sägas om kolkraft, kärnkraft eller vattenkraft. Kärnkraft är bättre än kolkraft, om vi måste hamna där för att lösa klimatkrisen tycker jag att det är rätt väg på kort sikt. Dock är jag rädd att man fastnar där. Skulden i avfall har vi redan och av alla dåliga saker, är det mindre dåligt än att bränna fossilt. Om vi är där än vet jag inte, det finns andra som är bättre att bedöma.
 
  • Gilla
Reactions: HPT
Vindkraften byggs upp mestadels av utländsk arbetskraft som bor i baracker under processen, det har man sett här i norr. Ett av de senaste projekt planeras i Sorsele kommun, Giltjaur, urskog. Fjällnära skog, porten till Juktådalen. Vi kommer att se de över 70 röda ljus från Kungsleden... Första vindkraftsparken som kommer ovanför odlingsgränsen, om vindkraftsbolaget får det som de vill!
Jag är emot detta, ja. Men jag är inte här för att bråka med någon. Men jag håller med tidigare skribenten om att vi ska vara rädda om våra vandringsmarker. Annars finns det väl snart inga kvar!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.