Grönlandspaddel för nybörjare ?

Läser lite här och var om dessa Grönlandspaddlar, det verkar som om dom kommit för att stanna.
Ja jag vet att dom funnits väldigt länge, kanske jag ska formulera om till att "dom verkar bli allt vanligare".

Har själv aldrig tagit ett paddeltag, men har just anmält mig till en grundkurs i kajakpaddling.
Har dock ett litet problem med att jag bubblar av frågor och brukar vara lite för "intresserad" av allt jag förtar mig.

Just nu funderar jag på vilken paddel man ska börja sin bana med, det bästa måste väl vara att börja med den paddel man mest troligt sedan kommer att använda.
Många skriver om att det kan vara lite svårt att vänja sig med paddeltekniken för GL-paddeln..... som nybörjare behöver man ej lära om.

Så vad anser ni "rävar" om Grönlandspaddeln ?
Är det dumt att börja med den som nybörjare ?
 
Anders,

Min erfarenhet är att det är lättare för nybörjare att börja med grönlandspaddel än med den vanliga paddeln (erfarna paddlare har det lite svårare eftersom det tar tid att ”avprogrammera” musklerna från motoriken med vinklad paddel). Det går också fortare att bli trygg i sjögång och besvärliga förhållanden om man inte tar omvägen över vinklad paddel. Likaså går det snabbare att lära sig eskimåsväng och andra avancerade paddeltag.
Nackdelen är främst att marknaden så totalt domineras av standardpaddlar. Det finns (mig veterligt) inga kurser i att paddla eskimåpaddel, inga att hyra, någon enstaka att köpa (Kosterfjordens Kajakbyggeri t ex) – så lite entreprenöranda krävs. Du får också räkna med en del retsamma kommentarer om att paddla med pinnar, stickor och liknande (fast det är ju egentligen bara avundsjuka).

Björn
 
Bra, då börjar jag bygga en (två) till helgen !

Som novis sitter jag här och funderar på följande:
Om man tar en "vanlig" paddel med smala blad, någon pacific modell. Väljer en där man kan justera längd och vinkel och ställer bladen lika och längden enligt beräkningarna för en Grönlandspaddel.............

Funkar inte det lika bra ?

Klart att det kanske inte finns någon "vanlig" paddel med så smala blad som en Grönlandspaddel, kostnaden blir så klart en helt annan men för övrigt !?
 
Grönlandspaddel

Har tidigare paddlat enstaka gånger med vanlig paddel men när jag förra året skaffade egen kajak gjorde jag också en GP, något jag inte ångrat.

Har aldrig haft några problem med ont i handlederna eller ömma muskler, inte ens efter en lång dags paddling. Min teknik är inte fulländad ännu men vid varje tur får man prova något nytt.

Av retsamma kommentarer har jag inte märkt något däremot har jag lånat ut min "sticka" till några nyfikna, som alla blivit intresserade.

Lycka till/Jan
 
När jag har hållit nybörjarkurser, har jag märkt
att många nybörjare, som har svårt att få tekniken att funka, och inte riktigt vill orka hänga med i farten med en vanlig paddel, klarar sig betydligt bättre med en GP.
 
Anders,

En paddel blir inte en grönlandspaddel även om den är ovinklad och har smala blad. Det finns flera fundamentala skillnader – som t ex att skall du kunna glida med händerna bekvämt ända ut till bladspetsen om den skall kunna användas som en grönlandspaddel. Flytkraften i en grönlandspaddel är så stor att den högst påtagligt hjälper till i stödtag, rollar etc, medan vanliga paddlar är neutrala eller sjunker. Vidare har vanliga paddlar största delen av vikten i bladen, medan grönlandspaddlar har den i skaftet, en skillnad som blir viktigare ju högre dragfrekvensen blir. Vanliga paddlar är och förblir vanliga paddlar oavsett hur mycket man försöker efterlikna grönlandsutseende. De nya långsmala vingpaddlarna har t ex visat sig fungera mycket bra – men inte som grönlandspaddlar utan som förbättrade vingpaddlar.

Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
EricL Delbar grönlandspaddel i trä? / Kajakkspesialisten i Norge? Paddling allmänt 2
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Lasse Be Grönlandspaddel Paddling allmänt 5
avslutat_17_06_20 Delbar grönlandspaddel Paddling allmänt 4
avslutat_17_06_20 Paddelflottör grönlandspaddel och bra pump Paddling allmänt 11
Lasse Be Grönlandspaddel Paddling allmänt 14
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
sveom Grönlandspaddel och teknik Paddling allmänt 9
manlan Paddlingsteknik grönlandspaddel Paddling allmänt 1
kajakmicke Tyst grönlandspaddel? Näe.... Paddling allmänt 8
melleand Grönlandspaddel tillsammans med normal havskajak? Paddling allmänt 4
Kalle E Grönlandspaddel - evolutionsteorins värsta fiende? Paddling allmänt 21
hs Nackdelar med grönlandspaddel Paddling allmänt 205
Hutt Paddlingsteknik-grönlandspaddel Paddling allmänt 0
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Lgm Vilsen nybörjare Paddling allmänt 29
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.