Grönlandspaddel tillsammans med normal havskajak?

Hej!

Var inne på Björn Thomassons utmärkta sida och läste om grönlandspaddlar. Jag tycker det skulle vara kul att prova men min fråga är som följer:

Hur fungerar grönlandspaddlar tillsammans med vanliga havskajaker som ju normalt är bredare en eskimåkajaker?

Mvh Melle.
 
Funkar hur bra som helst!

Men tänk på att kanske lägga på nån decimeter här och där om du följer en bygguide där paddeln är tänkt att användas till en dukadkajak.

Samma längd som din vanliga plattpaddel brukar bli bra.
 
en fråga till dig. Eskimopaddlar har ju väldigt små blad. Jag får lite problem med en gammal slitskada med vanliga paddlar. Kan eskimopaddel vara ett bra alternativ för mig?
 
Det är främst brister i tekniken som sliter - inte paddeln som sådan. Men eftersom en traditionell paddel normalt har mindre bladyta och är ovinklad, finns det med rätt teknik stora möjligheter att paddla effektivt och samtidigt skonsamt mot muskler och muskelfästen. Jag har pratat med paddlare med whiplashskador som tack vare grönlandspaddel har kunnat återvända till paddling - men också med en och annan som fått besvär i rörelseapparaten efter att ha provat grönlandspaddel. Oavsett paddel - träna in en skonsam och effektiv grundteknik, gärna med hjälp av någon med erfarenhet. Det är kanske roligare att träna rollar, kontringar, high brace stop och liknande men det är vanlig framåtpaddling man ägnar sig åt 99% av tiden - repetitiva rörelser med skadepotential om de görs olämpligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.