Grönlandspaddel för nybörjare

Jag vill gärna få lite funderingar och tips angående att lära sig paddla, från scratch, med en grönlandspaddel. Jag har väldigt lite paddelvana och står just i begrepp att införskaffa mig min första egna kajak. Jag har läst en hel del men aldrig haft möjlighet att testa en grönlandspaddel men helt klart blivit intresserad. Så vad känner ni som vet lite mer? Ska man lära sig paddla med en "fabrikspaddel" och i så fall vilken eller ska man ge sig på grönlänningen?
 
Om du inte riktigt vet vad du söker så börja med en vanlig plattpaddel efter att du paddlat ett tag så kanske du vill testa grönlandspaddel eller varför inte testa en vingpaddel :)
När det gäller grönlandspaddel så har Escape i GBG i fin liten sån i kolfiber som dessutom är delbar!

/Janne
 
Jag ser inga problem med att börja paddla med en grönlandspaddel direkt. Jag paddlar mest med grönlandspaddel. Det är ett fantastiskt redskap. Vilken paddel du än väljer kan det vara bra att få lite instruktioner av någon som paddlat med just den typ av paddel du väljer. Så du lär dig rätt teknik från början.

Om du inte lånar eller köper en paddel så kan du göra en själv

Här är en bra beskrivning:
http://www.qajaqusa.org/QK/makegreen2.pdf

Och här visa Matt hur det går till
http://video.google.com/videoplay?docid=-2918492211776153298

Lycka till!
/Niklas
 
Enligt min erfarenhet från kurser runt om i Norden är det enklare för en nybörjare att börja med grönlandspaddeln - med plana ovinklade blad hittar man snabbare en bra teknik, känner sig snabbare trygg med vågor och man lär sig snabbare och enklare höga stöd, rollar etc. Nackdelen med den ordningen är främst att det finns dåligt med grönlandspaddlar bland uthyrare och i kajakbutiker - och med bara grönlandspaddelvana är omställningen till en mer komplicerad motorik inte helt lätt.
 
Hej Ante tänkte bara fråga då du säger du är "nybörjare" hur vill du paddla? Långt fort lite som motions form el leka lite på stället surfa rolla mm tycker valet av paddel beror lite på det.
Björn vet ju vad han talar om men jag paddlar själv vinge (nästan ovinklat) tycker den paddeln är underbar! Man bara stoppar ner den i vattnet så sköter den sig själv menar att den vet exakt vad den ska göra man håller så lätt å löst i skaftet!
Provade en plattpaddel igen häromdan efter ngr års uppehåll) å Gud vad den krånglade å wobblade i vattnet märkte jag höll mkt hårdare i skaftet!
Mäste erkänna jag endast paddlat grönlandspaddel en gång därför ska jag inte utala mig där kanske ska skaffa en sån att ha som stormpaddel (men det finns förstås vinge med mkt små blad oxå :))

/Janne
 
Grönlandspaddeln fick sitt stora genombrott i USA i samband med 9/11. Innan dess hade den bara använts av entusiaster mer som kuriosa. I USA kallas en vanlig paddel av någon outgrundlig anledning för "Euro paddel" och efter 9/11 och speciellt efter invasionen av Irak sågs allting från Europa som "opatriotiskt" Och det blev förstås omöjligt för amerikanska paddlare att använd Euro paddlar.

En makalös konspirations teori man kunde höra i USA var att den Europeiska paddeltillverkarmaffian (vilka nu det är) på något vis tvingade folk att paddla med "Euro paddlar"

GPn har förstås sin plats i kajak historien. För att vara så "enkel" är den förvånansvärt effektiv och original paddlarna är vackert slöjdade.

Men en modern paddel är förstås effektivare och betydligt starkare och säkrare. Moderna paddlar används från allt från extrem surfpaddling, forspaddling och turpaddling och du blir betydligt bredare som paddlare om du lär dig paddla med en vanlig paddel.

Hans Friedel
 
Grönlandspaddeln fick sitt stora genombrott i USA i samband med 9/11. Innan dess hade den bara använts av entusiaster mer som kuriosa. I USA kallas en vanlig paddel av någon outgrundlig anledning för "Euro paddel" och efter 9/11 och speciellt efter invasionen av Irak sågs allting från Europa som "opatriotiskt" Och det blev förstås omöjligt för amerikanska paddlare att använd Euro paddlar.

En makalös konspirations teori man kunde höra i USA var att den Europeiska paddeltillverkarmaffian (vilka nu det är) på något vis tvingade folk att paddla med "Euro paddlar"

GPn har förstås sin plats i kajak historien. För att vara så "enkel" är den förvånansvärt effektiv och original paddlarna är vackert slöjdade.

Men en modern paddel är förstås effektivare och betydligt starkare och säkrare. Moderna paddlar används från allt från extrem surfpaddling, forspaddling och turpaddling och du blir betydligt bredare som paddlare om du lär dig paddla med en vanlig paddel.

Hans Friedel

Vissa personer på det här forumet har väl varit ute i så mycket blåsväder att dom borde tänka sej för lite bättre innan dom skriver.
Det här var nog det mest kvalificerade struntprat jag någonsin har hört.
Orkar inte ens kommentera allt som var fel i den här texten, det var nämligen det mesta.
Skulle bara vara väldigt intressant att veta hur många mil du har paddlat med grönlandspaddel för att uttala dej så tvärsäkert om dess brister.

//Kristoffer
 
Bra kväkt Hasse - hade faktiskt ingen aning om att jag var del av en amerikapatriotisk protest mot europeiska paddelfundamentalister...
 
Tack för alla svar!=) Med kajaken som införskaffas i morgon följer en paddel. Men jag kommer så snart möjlighet ges att titta närmre på grönlandspaddlar. För mig verkar den väldigt okomplicerad och som ni skriver så uppfyller den mina behov.
 
Visst självfallet har jag provat GP

Följdfrågan är självfallet hur många av herrarna besökte USA efter 9/11? Jag var själv där året efter och det var en mycket märklig upplevelse.

Jag vill även påpeka att detta är ett diskussions forum med allt vad det innebär så en viss värdighet är på sin plats. Läs gärna Utsidans regler. Rätten att utrycka sina åsikter är en av grundpelarna i ett demokratiskt samhälle.

Och givetvis skall man om man känner för det tälja sin egen GP om man känner för det men man bör vara medveten om att tekniken har gått framåt.

I all välmening Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ABL Grönlandspaddel för nybörjare ? Paddling allmänt 7
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
EricL Delbar grönlandspaddel i trä? / Kajakkspesialisten i Norge? Paddling allmänt 2
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Lasse Be Grönlandspaddel Paddling allmänt 5
avslutat_17_06_20 Delbar grönlandspaddel Paddling allmänt 4
avslutat_17_06_20 Paddelflottör grönlandspaddel och bra pump Paddling allmänt 11
Lasse Be Grönlandspaddel Paddling allmänt 14
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
sveom Grönlandspaddel och teknik Paddling allmänt 9
manlan Paddlingsteknik grönlandspaddel Paddling allmänt 1
kajakmicke Tyst grönlandspaddel? Näe.... Paddling allmänt 8
melleand Grönlandspaddel tillsammans med normal havskajak? Paddling allmänt 4
Kalle E Grönlandspaddel - evolutionsteorins värsta fiende? Paddling allmänt 21
hs Nackdelar med grönlandspaddel Paddling allmänt 205
Hutt Paddlingsteknik-grönlandspaddel Paddling allmänt 0
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
Nannisen Paddla och tälta, nybörjare Paddling allmänt 4
penan Paddla i stockholms skärgård som nybörjare Paddling allmänt 5
peteng Nybörjare - Vento Arc 4.9 HDPE Paddling allmänt 5
Claes79 Skillnad mellan Packrafts för nybörjare Paddling allmänt 5
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
cloud76 nybörjare kanot Paddling allmänt 13
Stadsbon Nybörjare, paddla 4 dagar i södra Skåne Paddling allmänt 1
Canyon Nybörjare Paddling allmänt 0
Matthias87 Nybörjare som vill paddla i Lofoten Paddling allmänt 4
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
T.Mellwing 3-4 dagars rutt för nybörjare? Paddling allmänt 11
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Robwah-9 Surfski för Nybörjare Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
labbman Paddling nära Uppsala för nybörjare Paddling allmänt 8
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
Arnesson Funkar Surfski till en nybörjare? Paddling allmänt 25
Stryc9 Kajaktips till nybörjare :) Paddling allmänt 42
Followthelights Nybörjare som vill paddla! Paddling allmänt 18
akka1488 kajak nybörjare Paddling allmänt 8
graylingman Utrustning till en nybörjare Paddling allmänt 8
Lgm Vilsen nybörjare Paddling allmänt 29
Twism Hösttripp för nybörjare Paddling allmänt 1
SaXa Nybörjare! Paddling allmänt 1
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...