Grönlandspaddel och teknik

Hej!
Efter att ha läst och hört en del kommentarer om grönlandspaddeln så skulle det vara intressant att höra vad ni på forumet har för tankar. Jag har bland annat snackat med en tjej som jobbat som guide i Valdes i Alaska och hon menar att det är mycket energisnålare med grönlandspaddeln eftersom det är smala blad.
Jag funderar ochså på hur tekniken skilljer sig.

Kul att höra vad folk här har för åsikt.
 
Oavsett hur man byter paddel för ett kort test så kommer man nog att uppleva den man provar tillfälligt som besvärlig eller rent av sämre. Alla paddeltyper kräver sin teknik och man är naturligtvis bäst på den man är inkörd på.
Den stora skillnaden som jag ser det är den högre frekvensen som krävs för att hålla en bra teknik med smalbladiga paddlar. Det är lätt att falla tillbaka till "storbladstekniken" med mycket kraft och färre paddeltag. Och då vinner man precis ingenting på eskimåpaddeln. Med rätt teknik går det däremot att hålla fart på ett helt annat sätt än med stora blad, särskilt i motvind. Det andra som skiljer är ju vinkeln, vilket ofta ger en blöt upplevelse vid första stödtaget med kanten på paddelbladet, men det tyckte jag var lätt att vänja sig vid.
Jag har kört med en Pautik några år nu och tycker att tekniken börjar sitta ordentligt, men vägen dit har varit lång. Så oavsett vad för paddeltyp man funderar på att byta till bör man ge den en rejäl chans, för det tar tid att lära om.

Jag tycker också att Pautiken sparar mycket på axlar och handleder genom minskade vridningar och mindre krafter.

En fördel som jag insett med en hemsnidad träpaddel är att den även är bra till mycket som en tunnbladig kolfiberpaddel inte fixar så som att bära av mot stenar, lägga under kajaken som uppdragningsskydd på klipphällar, "ankra" med mellan några stenar vid fikapauser och liknande. Tuffsar man till ändan är det bara att snygga till med kniven när man kommer hem. Man kan säga att en träpaddel sparar på kajaken...
 
Tackar

Det var verkligen Intressant läsning på länken till Bkörn T. Spännande och tänkvärt, nu får vi se vad det blir för paddel.
Här skall testas och ges en ärlig chans, det är bra att he teorin bakom olika paddeltyper om man skall paddla med folk som inte paddlat tidigare men är intresserade.

Tack för bra tips!
 
Hej,

jag har precis gjort en pagaj (http://web.me.com/mans/langert/QAJAQ/Poster/2009/7/11_23._Pagajen.html) som jag börjat paddla med så smått efter att ha använt europapaddel i många år. Precis som skrivits, den första turen var inget vidare, jag hade fel teknik och det kändes som att paddla med ett kvastskaft. Efter att ha läst på lite om tekniken på Thomassons sida och övat lite känns det nu betydligt bättre och när jag i går körde med min europapaddel så kändes DET konstigt istället. Det är olika tekniker och det är nog roligt att behärska bägge.
Min paddel blev dock ganska tung (har ingen våg men den väger ungefär lika mycket som en 1,5 liters PET-flaska med mineralvatten, ca 1,5 kg alltså). Har någon nån idé om hur mycket den bör väga och hur man når dit?

/Måns
 
Min paddel blev dock ganska tung (har ingen våg men den väger ungefär lika mycket som en 1,5 liters PET-flaska med mineralvatten, ca 1,5 kg alltså). Har någon nån idé om hur mycket den bör väga och hur man når dit?

Vikten på en träpaddel beror mycket på vilket träslag du har använt, en grönlandspaddel byggd enligt Thomassons beskrivning och i gran bör väga under 1kg. Jag har för mig att min väger ca 850g.
/Mattias
 
Jag har bland annat snackat med en tjej som jobbat som guide i Valdes i Alaska och hon menar att det är mycket energisnålare med grönlandspaddeln eftersom det är smala blad.
Jag funderar ochså på hur tekniken skilljer sig.

Man kan säkert diskutera länge om hur mycket energi man teoretiskt sett förbrukar med den ena eller andra paddeltypen. Men för mig handlar det till syvende och sist om känslan i paddlingen. Sedan jag började använda GP har det, de få gånger jag provat, känts väldigt klumpigt och obehagligt att hålla i en europaddel, där hela bärkraften är koncentrerad till en punkt längst ut (lång hävarm).

Om man använder det lite vinklade GP-framåtdraget, brukar man säga att det känns som om bladet "flyger" fram i vattnet. Där tycker jag att den stora upplevelsen ligger. En europaddel känns i jämförelse helt livlös och stum. Samma känsla gäller vid stöttningar och andra typer av drag.
(Observera att detta är min egen, helt ovetenskapliga och obevisade upplevelse, allt annat än universell!)
 
Jag testade Pagajen för första gången någonsin i dag, det tog inte lång stund innan det kändes som " aha " vilken grej. Men man har ju varit med om känslan förut, i andra sammanhang, så tiden får väl utvisa.......
 
Jag tror på Pagajer (grönlandspaddlar), men också på den så kallade europeiska paddeln ("vanlig paddel"). Det finns inget rätt eller fel, utan snarare olika typer av situationer. När jag paddlar kajak har jag med mig tre paddlar. En Pagaj, en så kallad Stormpagaj och en europeisk delbar paddel i kolfiber. Beroende på situation, feeling, typ av upplevelse och aktivitet väljer jag därefter paddel. Alla har fördelar och nackdelar. Blandar man då användningen får man det bredaste och bästa utbudet. Blåser det riktigt mycket och jag får massorna i ansiktet, dvs har kraftig motvind, då är det jävligt gött att paddla med svepande tag med stormpagajen. Då är så lite paddel som möjligt i luften och så mycket som möjligt i vattnet. Klart det mest effektiva i en sådan här situation. Paddlar jag i lugna förhållanden tycker jag mest om att paddla med pagajen. Det beror helt enkelt på att den paddelstilen och tekniken passar mig och min kajak. Men jag plockar ibland fram europapaddeln för att variera teknikerna, sträcka ut kroppen och aktivera ett annat muskelsystem. Paddlar jag i ytterskärgårdar och får för mig att sätta på kajakhjälmen och surfa och leka i vitvatten, ja då är ju pagajer och stormpagajer kassa. I en sådan här situation behövs en paddel som svarar snabbt och rejält, en paddel som ger mer på låga och höga stöd, en paddel som svarar rejälare på sidoförflyttningar och accelerationer och topphastigheter.
Jag tränar med alla paddlar för att bli bättre tekniskt med dem. Jag tycker det är en kul utmaning att blanda tre olika paddeltekniker i min kajakpaddling.

Jag råder dig att bygga en pagaj, lära dig paddla med den, bygga en till, å en till, och testa dig fram. Lära dig paddla med flera olika typer av paddlar och applicera kunskaperna på olika situationer.
Tidigare länkat björn thomassons hemsida är mycket bra. Där kan du läsa om allt vad gäller Pagajer. Ha dock i bakhuvudet att han lever för pagajer. Det finns användning för annat också....

/t
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
EricL Delbar grönlandspaddel i trä? / Kajakkspesialisten i Norge? Paddling allmänt 2
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Lasse Be Grönlandspaddel Paddling allmänt 5
avslutat_17_06_20 Delbar grönlandspaddel Paddling allmänt 4
avslutat_17_06_20 Paddelflottör grönlandspaddel och bra pump Paddling allmänt 11
Lasse Be Grönlandspaddel Paddling allmänt 14
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
manlan Paddlingsteknik grönlandspaddel Paddling allmänt 1
kajakmicke Tyst grönlandspaddel? Näe.... Paddling allmänt 8
Ante J Grönlandspaddel för nybörjare Paddling allmänt 12
melleand Grönlandspaddel tillsammans med normal havskajak? Paddling allmänt 4
Kalle E Grönlandspaddel - evolutionsteorins värsta fiende? Paddling allmänt 21
hs Nackdelar med grönlandspaddel Paddling allmänt 205
ABL Grönlandspaddel för nybörjare ? Paddling allmänt 7
Hutt Paddlingsteknik-grönlandspaddel Paddling allmänt 0
Fattigriddare Teknik kajakpaddling Paddling allmänt 0
fraewu Om teknik vs. "kunskap" revisited Paddling allmänt 30
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
torger Teknik för styrpinne Paddling allmänt 7
peter9 teknik Paddling allmänt 7
Anette Grinde Inbjudan till teknik- och/eller säkerhetsträning Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...