kajak nybörjare

hej jag har ingen aning va ja ska köpa för grejjer egentligen.
inte en helt nybörjare på paddling men aldrig ägt en kajak själv, så jag undrar om någon har ngt tips på ett bra grund paket till en rimlig peng. som funkar till det mästa som man kan möta på i sjö väg på Åland.
taksam för svar.
 
Perfekt kajak

Den perfekta kajaken är en som du kan sitta i utan att få kramp eller svårt ont i rumpan. Ser att du bor jättefint och sjön kan nog bli besvärlig men du har väl självbevarelsedrift och så finns det ju en skärgård så man kan komma i lä. Ålands kajakklubb finns i Mariehamn och på webben: http://alandskajakklubb.wordpress.com/about/
Tipset är att haka på.
 
kikade lite på forumet hittade lite kajaker o tips på grejjer. men jag hittade ingen kajak för längre turer om man har utrustning för två veckor till exempel, någon som har förslag?
 
kikade lite på forumet hittade lite kajaker o tips på grejjer. men jag hittade ingen kajak för längre turer om man har utrustning för två veckor till exempel, någon som har förslag?

Det finns massor av kanoter som tar den lasten du pratar om men fundera en gång till...
... hur många gånger per år kommer du att paddla med den lasten och hur många gånger med tom kanot (eller bara något kilo ombyte/fika)?

En tom fullvolymskanot är inte speciellt rolig att paddla. Den flyter högt och blir mycket vindkänslig och den är också ofta rank i det läget.

Fundera på om du ska kanot en kanot med mindre volym för kvällar och dagturer och sen kanske hyra om du sticker på långfärd en gång per år. Eller så kör du den lätta varianten av packning och klarar dig med den mindre kanoten även då. Kan man gå på långvandring med hela packningen på ryggen så borde man klara sig med 20 kilo i kanoten. Skillnaden är väl att vatten kan vara lättare att hitta - i alla fall i de svenska fjällen.
 
kikade lite på forumet hittade lite kajaker o tips på grejjer. men jag hittade ingen kajak för längre turer om man har utrustning för två veckor till exempel, någon som har förslag?
Jag kan rekommendera Neckys Looksha V, jag har själv haft en sån och hade jag inte varit för stel i kroppen och bytt den mot en Hobie sit-on-top som jag lättare kommer i (eller på) så hade jag haft den kvar. Den sväljer massor med packning men är inte hopplös att paddla på lätten heller med bara termos och mackor som last. Superskön sits, täta neopreneluckor och allt igenom en bra, enkel allroundkajak för både vardagspaddling och längre turer. Den är inte heller rank utan rejält stabil även i sidvind med stora vågor, ska man vurpa så får man bära sig bra klantigt åt. Tom. dom som aldrig suttit i en kajak kunde paddla säkert från första stund.
 
Pefekt kajak

Såg att för att var med i den kajakklubben jag föreslog så skriver de att de inte har några kajaker till utlåning utan klubben är i första hand för medlemmar som redan har en kajak. Så det blev ju lite moment 22. Det var inte min mening.
 
hej jag har ingen aning va ja ska köpa för grejjer egentligen.
inte en helt nybörjare på paddling men aldrig ägt en kajak själv, så jag undrar om någon har ngt tips på ett bra grund paket till en rimlig peng. som funkar till det mästa som man kan möta på i sjö väg på Åland.
taksam för svar.

Prata med kajakklubben som har bodarna inne vid Lervik, Ytternäs eller killarna på SGU på samma ställe. De har full koll och flera olika modeller du kan prova innan du bestämmer dig. Prova alltid flera olika modeller innan du gör investeringen.

En av dem vet jag finns här på utsidan. Leif hittar garanterat en kajak för dig och dina behov.

Ålands skärgård är en pärla. Det finns vatten för alla nivåer, från de enklaste fjärdarna i mitten och gyttrig skärgård med många trånga sund, till surf och rockhopping i ytterskärgård. Åker dit åtminstone en gång om året. Härligt stilla när Stockholms skärgård är överbefolkad. Lycka till med paddlandet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Trasslig Paddlingstips Helgeland? Paddling allmänt 1
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Zad Köp av kajak "nybörjare" Paddling allmänt 3
sennen Nybörjare i kajak i Göta Älv, Lilla Edet till havet Paddling allmänt 2
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
lovenature kajak-kurs för nybörjare? Paddling allmänt 4
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
paerp Kajak från Tahakayaks (Estland) till nybörjare Paddling allmänt 2
...Uffe... Kajak klubb i Sthlm för nybörjare Paddling allmänt 12
henrikjohansson Vilken kajak för en nybörjare? Paddling allmänt 0
glanne Kajak nybörjare hjälppppppppppp. Paddling allmänt 5
Sportbil Var kan nybörjare prova kajak? Paddling allmänt 2
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Kan två nybörjare hyra kajak och ge sig ut sälva i Grebbestads området? Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.