Kajaktips till nybörjare :)

Har länge varit sugen på en kajak och står i begrepp att låna en av en bekant för att prova på litet.
Då jag i några år gått i dessa funderingar är jag rätt övertygad om att det kommer falla mig på läppen och efterfrågar alltså kajaktips för en nybörjare.

Vad letar jag efter då?
Något lite mer allround för älv, sjö, hav (fjordar och skärgårdar) som klarar av en fors om det skulle behövas.
I dagsläget ligger jag på stadiga 110 kg
Dagsturer och några nätter är tanken.
Prisbild: upp till 15k, nytt eller begagnat

Hoppas ni kan bistå mig i min resa ut på det böljande blå :D
 
Jag skulle kolla på en Tahemarine Lifestyle 420 med eller utan roder.
En liten trevlig kajak som fungerar till lite allt möjligt.

MVH

pelle
 
Yukon Expedition

En lite udda men fantastiskt rolig kajak är Prijons Yukon Expedition. Lastar som en frisk kamel, har plats för storvuxna män och tål rejäla forsar - men går även fint att paddla i havet. Upp med rodret och den snurrar runt som en liten forskajak, ned med rodret och det går spikrakt vid långpaddling.

Ful? Tja, det sa dom om Citroën DS19 också när den kom, idag är den jordens kultbil... Själv tycker jag Yuxon Exp är som ett par grova kängor, inte eleganta men utstrålar tålighet och "come what may".

Du torde inte ha svårt att hitta en begagnad under 15 kkr, kanske rentav en ny? Importeras av Kajaktiv, finns väl då också hos deras återförsäljare

hälsningar Jens
 
YUKON är inte helt fel och tjänar sitt syfte, men DS19 är fortfarande ful... :)

Nä nu j...ar. DS 19 är kult och Yukon är ful!:)
Men frågan var väl kajaktips?
Jag måste vara tråkig och ge rådet att testa så många kajaker som möjligt. Kanske gå en kurs med en duktig instruktör och samtidigt be att få testa olika modeller. Med ökad kunskap så lär man sig också utnytja kajakens skrovform mm till sin fördel. Har man köpt en balja i för tidigt skede (utan att veta vad man köpt) så är risken stor att man "växer ur" kajaken väldigt tidigt. Resultatet kan bli att man tvingas köpa ny kajak (dyrt) eller så tröttnar man på paddlande för att man inte utvecklas.
 
Det finns kajakklubbar med utlåning, åtminstone i Umeå till *mycket* fördelaktiga villkor.

Kan vara ett tips, ger chansen att testa en massa olika kajaker, samt man slipper förvara dem (och till viss del transportera dem, eftersom klubben har sina kajaker vid en sjö (man får dock släpa iväg dem till andra sjöar om man vill)).
 
nej va faan???
Yukon är både lite snygg och kanonbra för åretruntbruk.
kolla på bilden å njut : )
den har verkligen nåt som inte alla andra kajaker har.
 

Bilagor

  • P1070226.jpg
    P1070226.jpg
    44.4 KB · Visningar: 1,876
testa så många kajaker som möjligt.

Om man som nybörjare är inriktad på att köpa egen kajak har jag lärt mig att avråda från att testa så många kajaker som möjligt eftersom det finns så många modeller att testa och välja mellan att man blir virrig, får svårt med att få "ordning" på kajakerna man testat och osäkerheten bara ökar. Köpet blir uppskjutet gång efter gång och man grubblar bara kajakmodeller då man borde njuta av paddling.

Istället ska man vara ärlig med sig själv och fundera vilka vatten man verkligen kommer att paddla i, och därefter kolla vilken typs kajak bäst passar för ändamålet. Har man en bred skala på vattendragen kan man provpaddla representativa modeller avsedda för de olika vattendragen och den vägen få tips om vilka vatten man kommer bäst att trivas och paddla i. Då kajaktypen är vald rekommenderar jag att pröva endast en handfull kajaker i den kategorin och köpa den som för stunden tilltalar mest, och göra det med den attityden att man nu köper sin första kajak men inte den sista.

Hur mycket man är beredd att betala för sin första kajak är individuellt, men att köpa bättre begagnat är inte helt fel. Hellre en bra begagnad än en ny billighetsmodell som inte är eftertraktad på begagnatmarknaden.

Det tar alltid sin tid före man blir du med en specifik kajak, och har man ingen tidigare långvarigare erfarenhet har man ingen ordentlig referenspunkt då man i köpsyfte testar så många modeller som möjligt. Den första kajakens syfte är att vara referenspunkt. Sannolikt är man rätt nöjd med den rätt länge, men sannolikt vill man förr eller senare ha nånting annat för att det helt enkelt finns nånting bättre eller för att man själv har blivit bättre paddlare och får mer ut ur en kajak som skulle vara för krävande för en total nybörjare.

Då man väl har sin första kajak kan man passa på att alltid vid tillfälle testa andra modeller som man då jämför med den man har, men man ska inte rusa från kajak till kajak och göra förhastade kajakbyten. Naturligtvis är det alltid brådis då man skaffar sin första kajak, men den andra kan man fundera längre på och byta kajak först då man är helt övertygad om att man vill göra det.

Faktorerna som påverkar är så många att en kajak som entydigt är bäst på marknaden existerar inte. Det kan finnas en kajak som entydigt är bäst för en specifik person vid ett specifikt tillfälle, men vet man inte med personlig erfarenhet noga vad man är ute efter missar man många utmärkta paddlingstillfällen då man försöker hitta "den bästa kajaken på marknaden". Många kan ge goda råd gällande många modeller men man måste ändå själv skapa en helhetsbild utgående från sina egna behov, önskemål och förutsättningar.

Har man tillgång till t.ex. klubbutrustning behöver man kanske aldrig köpa sin "första" kajak och kan direkt köpa sin "andra" kajak eller vara helnöjd med vad klubben kan erbjuda.
 
Jag är visserligen absolut ingen expert men...

Eftersom ingen ännu har sagt det så måste väl jag säga det.

Prova att du sitter bra. Gärna MYCKET bra. Helt oavsett vad du väljer för kategori på kajaken.

thomas
 
Lettmann Grand Tour är en bra kanot för stora människor. Ett hyfsat bärigt skrov (lastar 165 kg enligt Lettmann) och sittbrunnen är extra lång så det är lätt att ta sig i och ur.
Bild finns på deras hemsida http://www.lettmannkayaks.com/product_info.php/cPath/21/products_id/387
men tyvärr har data fallit bort där.
Längd:500 cm
Bredd: 61 cm
Vikt DCS (glasfiber): 24 kg (inklusive roder och luckor...)
Vikt LCS (kol/kevlar): 19 kg (inklusive roder och luckor...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jema84 Kajaktips till nybörjare Paddling allmänt 15
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
Lackan Kajaktips stor person Paddling allmänt 3
Kanii Behöver lite kajaktips Paddling allmänt 6
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.