Gröna Bandet ska börja tillåta etappvandringar

Fjällfararnas Vita & Gröna band har i dagarna gått ut med nyheten att man ska tillåta deltagarna att genomföra sitt band även i etapper. Man ska i fortsättningen alltså kunna få avbryta turen och åka hem och fortsätta nästa år. Så det ska gå att lägga ihop korta vandringar man gjort under flera år, till en lång tur och få ett Gröna bandet-diplom för detta.

Det talas även om att man ska kunna visa upp gamla vandringar man gjort utmed fjällkedjan och ta med dessa i ”Gröna bandet light” och mot betalning av avgiften så ska man få ett diplom.

Det ska även gå att vandra hela i ett sträck som man gjort tidigare. Det har ju varit själva poängen med Gröna bandet, att denna långa fjälltur genomförs utan avbrott.

Upplägget är under diskussion så det är ännu lite oklart hur det ska se ut.
Det är på förslag att kalla det Gröna bandet Orginal, Etapp, eller Light.

Det går att läsa om detta längst ner på hemsidan, samt på Facebook och Instagram. https://www.vitagronabandet.se/sv-SE
Och det är inget aprilskämt.

Vad tycker ni om detta förslag?
De flesta tycker att det sänker statusen på Gröna bandet. Det håller jag med om.
 
"Med egen kraft" och "i en följd" har varit några av grundpelarna.
Urvattning av Bandens status är nog en risk.
Är det önskan om att dra in mer inkomster till Fjällfarana som ligger bakom eller vad?
 
"Med egen kraft" och "i en följd" har varit några av grundpelarna.
Urvattning av Bandens status är nog en risk.
Är det önskan om att dra in mer inkomster till Fjällfarana som ligger bakom eller vad?
Man får ju känslan av det. Såg att det finns ett relativt nystartat aktiebolag med namnet Fjällfararnas Vita & Gröna band AB.
 
Jag har inget förhållande till Gröna bandet men det är väl inget fel i sig att göra lättare varianter bara man är tydlig med vad som är vad.
 

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Ligger väl i tiden lite med thru hiking t ex gå hela Kungsleden. Jag kan se en poäng i att sprida ut belastningen av vandrare längs fjällkedjan och det kan såna här fenomen som gröna och vita bandet bidra till. Om man vill ha diplom eller inte är förstås upp till var och en.

Thure
 
Jag har åkt Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet.. men inte i ett sträck utan uppdelat på flera tillfällen. Kanske ska jag söka diplom för det också?
Tror att det finns intäkter att hämta för arrangörerna där också.
 
Jag har åkt Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet.. men inte i ett sträck utan uppdelat på flera tillfällen. Kanske ska jag söka diplom för det också?
Tror att det finns intäkter att hämta för arrangörerna där också.
Både Vasaloppet och Lidingöloppet arrangerar tävlingar som är lättare än det riktiga loppet och du kan säkert få ett diplom för kortvasan också.

Förstår inte problemet om man tydligt visar vad som är vad.
 
Både Vasaloppet och Lidingöloppet arrangerar tävlingar som är lättare än det riktiga loppet och du kan säkert få ett diplom för kortvasan också.

Förstår inte problemet om man tydligt visar vad som är vad.
Ja det är här det skaver tycker jag.
Arrangörerna vill att det ska heta ungefär likadant.
Med ett litet tillägg som Orginal eller Etapp.
Gröna bandare ska alla bli.

Känns som att tidigare Gröna bandare ska bli dragplåster. Och sen ska man sälja diplom till wannabes som går en-två veckor åt gången flera år i rad.
Och tänk vad många resor det blir för etappvandrarna. Tio tur och retur istället för en?
Och det är redan trångt och eländigt på tågen.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips