Gröna Bandet vandring

Hej allihopa,

Den 8 juni börjar vi vandra 130 mil i den svenska fjällvärlden. Vandringen komer att starta vid Grövelsjöns fjällstation och avslutas vid Treriksröset, 3 månader senader. Vi kommer bli de första att vandra Gröna Bandet, som är ett nytt incitament att med egen kraft tar sig från Grövelsjön i söder till Treriksröset i norr, eller tvärtom. Färden skall genomföras som en sammanhållande tur utan längre uppehåll och utan hjälp utifrån i form av exempelvis utkörda depåer.. För mer information om Gröna Bandet: http://www.vitagronabandet.se/

Planering och förberedelser pågår för fullt och vi står inför många långa dagar innan vi är redo att ge oss iväg. Vi har därför skapat en blogg där vi skriver om våra förberedelser, val av färdväg, kampen om att hitta rätt kost m.m. Vi kommer även att uppdatera bloggen under vandringens gång så ofta som möjligt, med både text och bild. Om du är intresserad så är du välkommen att besöka vår blogg: fjallvandrarna.blogspot.com

Ni får, och vi vill, att ni kommer med åsikter gällande allt gällande vandringen och bloggen. Antingen här eller på vår mail: vanjasr@gmail.com

Hoppas ni vill följa med oss längs vår resa och hålla oss sällskap. Sedan så vill vi tacka för den hjälp som vi fått av många här på Utsidan, tack.

Vänliga hälsningar
Mathias Rehn och Vanja Sredojevic
 
Intressant, har väntat på att någon ska bli först ut.
Planerar själv på en egen Gröna Bandet-vandring men den ligger ett par år framåt i tiden.
 
Vad kul! Jag är riktigt avundsjuk!

Av ren nyfikenhet - är du arbetslös eller har du tagit tjänstledigt? Tre månader är en lång tid i dagens samhälle. 25 semesterdagar tar tyvärr snabbare slut än man kan tro. :-(
 
Roligt att höra att flera är intresserade av att genomgöra Gröna Bandet. Hur långt har du kommit i planerna?

Men som Thoht skriver så krävs det att man är i en tid i sitt liv att man kan ta några månader bort ifrån vardagen. Vi är i en sån tid till livet, då jag ska studera till hösten och Vanja avslutar sina studier till sommaren. Så vi tänkte att om det är någon gång vi kan genomföra en sådan här vandring så är det nu.

Sov gott
 
Om det var mig du tänkte på så har jag i princip planerat färdvägen klar men i och med att det ligger minst 2 år framåt i tiden så hinner nog färdplanen ändras ett par gånger:)

Fram tills dess får jag nöja mig med kortare turer.
 
Kul

Ser fram emot att höra mer om detta!

Personligen tycker jag kanske att ni räknar dagsetapperna snålt. 16 km om dagen är inte långt.
Ju långsamare ni går destå mer måst ni fylla ryggsäcken med proviant för att klara den extra tiden vilket gör att ni får bära tyngre.

Det är ju en bra idé att planera för kortare dagsetapper i början men sen kan ni nog gå på lite mer om ni vill.


/jonas
 
Ser fram emot att höra mer om detta!

Personligen tycker jag kanske att ni räknar dagsetapperna snålt. 16 km om dagen är inte långt.
Ju långsamare ni går destå mer måst ni fylla ryggsäcken med proviant för att klara den extra tiden vilket gör att ni får bära tyngre.

Det är ju en bra idé att planera för kortare dagsetapper i början men sen kan ni nog gå på lite mer om ni vill.
/jonas

16 km / dag i tre månader är definitivt inte snålt. Visst kan man vandra både 20-25km per dag men efter en vecka behöver man sakta ned för att inte göra slut på kroppen och framförallt fötterna i förväg. Resultatet av det är att man måste ha flera vilodagar och därmed minskas ändå medelhastigheten.
//Peter
 
Jag bara jämförde med egna högst obefintliga erfarenheter och den information som man har fått från dom som har vandrat Pacific Crest Trail (PCT) i Usa.
Denna led är 2650 miles (4 264 km) - dom som vandra hela leden gör detta på 5-6 månader och rekomendationen är att snitta 32km per vandrings dag, 6 dagar vandring - en vilodag, vilket då ger 27km/dag.

Som exempel:
Om leden är 130 mil:
1,6mil/dag ger att vandringen tar 81dagar
2,5 mil/dag ger 52 dagar - det är en månads skillnad...
 
Jag bara jämförde med egna högst obefintliga erfarenheter och den information som man har fått från dom som har vandrat Pacific Crest Trail (PCT) i Usa.
Denna led är 2650 miles (4 264 km) - dom som vandra hela leden gör detta på 5-6 månader och rekomendationen är att snitta 32km per vandrings dag, 6 dagar vandring - en vilodag, vilket då ger 27km/dag.

Som exempel:
Om leden är 130 mil:
1,6mil/dag ger att vandringen tar 81dagar
2,5 mil/dag ger 52 dagar - det är en månads skillnad...

Egentligen beror det på hur mycket man bär på ryggen. Jag, som är "relativ lätt-packad":), brukar sikta på 20km/dag om jag vandrar solo och det är en bra måttstock för mig. Men egentligen beror det på vad man vill göra under sin vandring. 20km/dag ger inte så många möjligheter till mycket annat än vandring, dagtid. Är man några stycken som vandrar brukar hastigheten sjunka något eftersom lägertiden brukar prioriteras mer. Men jag ser inte 16km/dag som en kort dagsetapp.
//Peter
 
Roligt att höra att flera är intresserade av att genomgöra Gröna Bandet. Hur långt har du kommit i planerna?

Men som Thoht skriver så krävs det att man är i en tid i sitt liv att man kan ta några månader bort ifrån vardagen. Vi är i en sån tid till livet, då jag ska studera till hösten och Vanja avslutar sina studier till sommaren. Så vi tänkte att om det är någon gång vi kan genomföra en sådan här vandring så är det nu.

Sov gott

Själv så har jag en dröm att få göra denna vandring. Men det ligger nog en bra bit frammåt i livet... men jag hoppas den tiden kommer. Vägen jag vill gå har jag klar från Grövelsjön till Storlien och från Gäddede till Treriksröset. Däremellan finns ju varken leder eller kalfjäll att ta sig fram på.

Hoppas ni får en riktigt trevlig vandring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kilsbergarn Gröna Bandet ska börja tillåta etappvandringar Fjällvandring 18
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
Knallarn Gröna bandet från Treriksröset, tidigast starttid? Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.