Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden

Jag funderar på Gröna Bandet i sommar med hundsällskap. I somras gick vi hela Kungsleden och vill gärna hitta en annan rutt denna gång. Finns det nån vettig väg väster om Sarek och Padjelanta eller har nån ansökt om dispens att gå genom Padjelanta och fått den godkänd? Tacksam för tips!
 
Det korta svaret ær nog "kanske inte". Nationalparksgrænsen går exakt dær landskapet i Norge ær som svårast att korsa.
Sjælvklart så går det men den vægen ær inte vettig. :) Før att undgå Padjelanta behøver man gå mellan Hellemobotn och Sulitjelma, med Rago på mitten. Det ær en del branter och svårt terræng som ska forceras men det har gjorts av flera som har gått Norge på langs, bland andra den førsta, Bjørn Amsrud.
 
Du vill alltså gå förbi Padjelanta helt inne i Norge? Det är inte bara Rago som ligger mitt på den här sträckan utan även Blåmannsisen så då blir det även en glaciär-passage! Det är knepig terräng men uppenbarligen inte omöjlig eftersom det är folk som har gått här tidigare. Det är nog främst folk som går Norge på langs som går den här sträckan, kolla t.ex. här!

Men att vara van att orientera sig fritt i terrängen utanför led är ett måste och det kan finnas vad som inte är helt enkla (hur lätt tror du att det går att vada med din hund)? Angående glaciären så verkar norrmännen vara lite mer avslappnade med att traska över glaciärer men endast om den är barsmält så att sprickor och hål syns så skulle jag ens fundera på att traska ut på den i alla fall... (En extra osäkerhet i planeringen alltså!)
 
Trodde av någon anledning att du skulle øver på vintern. Det ær klart, så ska du øver på sommaren måste du øver en av Blåmannsisens armar.

Tobbe C: Det var værdefull information! Hade inte sett den førut. Jag har sett en god del på norgepaalangs.info men dær ær det svårt att se var folk har gått.

Angående norrmæn så tycker de att svenskar ær øverdrivet neurotiska. :)
 
Du vill alltså gå förbi Padjelanta helt inne i Norge? Det är inte bara Rago som ligger mitt på den här sträckan utan även Blåmannsisen så då blir det även en glaciär-passage! Det är knepig terräng men uppenbarligen inte omöjlig eftersom det är folk som har gått här tidigare. Det är nog främst folk som går Norge på langs som går den här sträckan, kolla t.ex. här!

Men att vara van att orientera sig fritt i terrängen utanför led är ett måste och det kan finnas vad som inte är helt enkla (hur lätt tror du att det går att vada med din hund)? Angående glaciären så verkar norrmännen vara lite mer avslappnade med att traska över glaciärer men endast om den är barsmält så att sprickor och hål syns så skulle jag ens fundera på att traska ut på den i alla fall... (En extra osäkerhet i planeringen alltså!)

Nja, det enda jag skulle önska är att inte gå samma sträcka som i somras längs Kungsleden öster om Sarek. Kan man ta sig förbi på annat vis med hund skulle det vara att föredra även om Kungsleden ju är vacker den med. Vill tillägga att jag kanske jag inte känner för att ta några stora risker, jag vill gärna fortsätta vandra många år till, så osäkra glaciärvandringar och riskabla vad är jag inte så pigg på! Ska kolla närmare på din hänvisning 😊 Tack för all info, nu har jag lite att fundera på!
 
Trodde av någon anledning att du skulle øver på vintern. Det ær klart, så ska du øver på sommaren måste du øver en av Blåmannsisens armar.

Tobbe C: Det var værdefull information! Hade inte sett den førut. Jag har sett en god del på norgepaalangs.info men dær ær det svårt att se var folk har gått.

Angående norrmæn så tycker de att svenskar ær øverdrivet neurotiska. :)

Sommarvandring är planen och kanske är vi ändå lite neurotiska ändå 😁

Tack för båda era inlägg 😊
 
Om du ska gå Gröna bandet så vill du kanske inte planera in alltför stora äventyr längs vägen då du och hunden har en ganska lång sträcka att gå på en begränsad tid (inte minst blir det ju vinter förr eller senare...)?
 
Om du ska gå Gröna bandet så vill du kanske inte planera in alltför stora äventyr längs vägen då du och hunden har en ganska lång sträcka att gå på en begränsad tid (inte minst blir det ju vinter förr eller senare...)?

Helt riktigt uppfattat, föredrar absolut att överleva, gärna ha en fin tur dessutom och även hinna hem innan vintern 🤸‍♂️🐕
 
Jag gick Gröna bandet 2018 och ville också undvika Kungsleden. Det lyckades jag nästan med. Från Tärnsjö-stugan till Hemavan blev det dock 2 dagsetapper på Kungsleden.
Från Pålnoviken gick jag till Katterjokk sedan söderut delvis i Norge ner Ritsem. Efter Padjelanta ner till Mavas och Vindelkroken. Tog även västlig rutt i Jämtland ner till Storlien i stället för Åre.
Är väldigt nöjd med mitt vägval.
 
År inte Saltoloukta en plats då måste besöka i gröna bandet? Om du då går väster om Padjelanta får du en bra bit "tillbaka" så at säga

@Wibrån. Du hoppade alltså över Salto?

 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kilsbergarn Gröna Bandet ska börja tillåta etappvandringar Fjällvandring 18
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Knallarn Gröna bandet från Treriksröset, tidigast starttid? Fjällvandring 1
mler Gröna Bandet vandring Fjällvandring 12
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.