Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden

Jag funderar på Gröna Bandet i sommar med hundsällskap. I somras gick vi hela Kungsleden och vill gärna hitta en annan rutt denna gång. Finns det nån vettig väg väster om Sarek och Padjelanta eller har nån ansökt om dispens att gå genom Padjelanta och fått den godkänd? Tacksam för tips!
 
Det korta svaret ær nog "kanske inte". Nationalparksgrænsen går exakt dær landskapet i Norge ær som svårast att korsa.
Sjælvklart så går det men den vægen ær inte vettig. :) Før att undgå Padjelanta behøver man gå mellan Hellemobotn och Sulitjelma, med Rago på mitten. Det ær en del branter och svårt terræng som ska forceras men det har gjorts av flera som har gått Norge på langs, bland andra den førsta, Bjørn Amsrud.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Du vill alltså gå förbi Padjelanta helt inne i Norge? Det är inte bara Rago som ligger mitt på den här sträckan utan även Blåmannsisen så då blir det även en glaciär-passage! Det är knepig terräng men uppenbarligen inte omöjlig eftersom det är folk som har gått här tidigare. Det är nog främst folk som går Norge på langs som går den här sträckan, kolla t.ex. här!

Men att vara van att orientera sig fritt i terrängen utanför led är ett måste och det kan finnas vad som inte är helt enkla (hur lätt tror du att det går att vada med din hund)? Angående glaciären så verkar norrmännen vara lite mer avslappnade med att traska över glaciärer men endast om den är barsmält så att sprickor och hål syns så skulle jag ens fundera på att traska ut på den i alla fall... (En extra osäkerhet i planeringen alltså!)
 
Trodde av någon anledning att du skulle øver på vintern. Det ær klart, så ska du øver på sommaren måste du øver en av Blåmannsisens armar.

Tobbe C: Det var værdefull information! Hade inte sett den førut. Jag har sett en god del på norgepaalangs.info men dær ær det svårt att se var folk har gått.

Angående norrmæn så tycker de att svenskar ær øverdrivet neurotiska. :)
 
Du vill alltså gå förbi Padjelanta helt inne i Norge? Det är inte bara Rago som ligger mitt på den här sträckan utan även Blåmannsisen så då blir det även en glaciär-passage! Det är knepig terräng men uppenbarligen inte omöjlig eftersom det är folk som har gått här tidigare. Det är nog främst folk som går Norge på langs som går den här sträckan, kolla t.ex. här!

Men att vara van att orientera sig fritt i terrängen utanför led är ett måste och det kan finnas vad som inte är helt enkla (hur lätt tror du att det går att vada med din hund)? Angående glaciären så verkar norrmännen vara lite mer avslappnade med att traska över glaciärer men endast om den är barsmält så att sprickor och hål syns så skulle jag ens fundera på att traska ut på den i alla fall... (En extra osäkerhet i planeringen alltså!)

Nja, det enda jag skulle önska är att inte gå samma sträcka som i somras längs Kungsleden öster om Sarek. Kan man ta sig förbi på annat vis med hund skulle det vara att föredra även om Kungsleden ju är vacker den med. Vill tillägga att jag kanske jag inte känner för att ta några stora risker, jag vill gärna fortsätta vandra många år till, så osäkra glaciärvandringar och riskabla vad är jag inte så pigg på! Ska kolla närmare på din hänvisning 😊 Tack för all info, nu har jag lite att fundera på!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Trodde av någon anledning att du skulle øver på vintern. Det ær klart, så ska du øver på sommaren måste du øver en av Blåmannsisens armar.

Tobbe C: Det var værdefull information! Hade inte sett den førut. Jag har sett en god del på norgepaalangs.info men dær ær det svårt att se var folk har gått.

Angående norrmæn så tycker de att svenskar ær øverdrivet neurotiska. :)

Sommarvandring är planen och kanske är vi ändå lite neurotiska ändå 😁

Tack för båda era inlägg 😊
 
Om du ska gå Gröna bandet så vill du kanske inte planera in alltför stora äventyr längs vägen då du och hunden har en ganska lång sträcka att gå på en begränsad tid (inte minst blir det ju vinter förr eller senare...)?
 
Om du ska gå Gröna bandet så vill du kanske inte planera in alltför stora äventyr längs vägen då du och hunden har en ganska lång sträcka att gå på en begränsad tid (inte minst blir det ju vinter förr eller senare...)?

Helt riktigt uppfattat, föredrar absolut att överleva, gärna ha en fin tur dessutom och även hinna hem innan vintern 🤸‍♂️🐕
 
Jag gick Gröna bandet 2018 och ville också undvika Kungsleden. Det lyckades jag nästan med. Från Tärnsjö-stugan till Hemavan blev det dock 2 dagsetapper på Kungsleden.
Från Pålnoviken gick jag till Katterjokk sedan söderut delvis i Norge ner Ritsem. Efter Padjelanta ner till Mavas och Vindelkroken. Tog även västlig rutt i Jämtland ner till Storlien i stället för Åre.
Är väldigt nöjd med mitt vägval.
 

Almgren

Avslutat
År inte Saltoloukta en plats då måste besöka i gröna bandet? Om du då går väster om Padjelanta får du en bra bit "tillbaka" så at säga

@Wibrån. Du hoppade alltså över Salto?

 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.