Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Grisen i säcken eller?
- Trådstartare Peifen
- Start datum
frågan här ...
alltid vad man har med sig allt för mycket av. Har gått med >80 liters säck på c:a 22-25 kg där tält legat i säcken, nu har jag skaffat en 60 liters säck som jag ska ha på stug-tur, den skall inte få väga mer än 8 kg har jag bestämt mig för. Det blir kul ... att ta bort allt onödigt som man släpar på. Läs Turistföreningens senaste tidning med artikeln om ryggsäcks-bantning, där får man verkligen bra tipps.
Vi lider nog alla av "grisen-i-säcken" problemet tror jag, men vad som är grisen vet jag inte tyvärr.
/Gunnar
alltid vad man har med sig allt för mycket av. Har gått med >80 liters säck på c:a 22-25 kg där tält legat i säcken, nu har jag skaffat en 60 liters säck som jag ska ha på stug-tur, den skall inte få väga mer än 8 kg har jag bestämt mig för. Det blir kul ... att ta bort allt onödigt som man släpar på. Läs Turistföreningens senaste tidning med artikeln om ryggsäcks-bantning, där får man verkligen bra tipps.
Vi lider nog alla av "grisen-i-säcken" problemet tror jag, men vad som är grisen vet jag inte tyvärr.
/Gunnar
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Visst skulle man säkert kunna banta bort mycket i packningen men det är svårt att jämföra packningar rätt av bara eftersom det beror på vilka prioriteringar man gör. Det är ju dessutom stor skillnad på en veckas stugvandring längs kungsleden och en 3 eller 4 veckor lång tältvandring där man bär med sig allt man behöver. I det perspektivet är det enligt mig inte särskilt imponerande om man går med en packning på 10kg på stugvandringen, märkligt vore annat, utan snarare mer imponerande om man lyckas komma under 30kg på den långa vandringen. Därför tycker jag att det blir lite missvisande att bara jämföra storlek på ryggsäck och vikt utan att ta hänsyn till vandringens art och längd. Därtill kommer ju att många, inkluderande mig själv, inte har vandringen som ett ändamål i sig utan kombinerar fjäll och naturvistelsen med t.ex. fiske- och fotointresse som ytterligare lägger sten på bördan, men den bördan är lätt att bära så länge jag vet att jag i alla fall optimerat packningen så mycket som möjligt utifrån mina egna förutsättningar, val och preferenser.
Att jag de senaste åren burit jättesäckar beror på att jag är för snål för att ha en bra och skön STOR säck för de långa turerna + en bra och skön LITEN säck för de korta turerna. Den dag jag får alldeles för gott om pengar ska jag göra dig till viljes och skaffa en slimmad sextiolitrare med bra bärsystem, om inte annat för att 130L-säcken aldrig är vidare populär på tåget...
Det som är intressant i alla de här diskussionerna om packnin och vikt är att det verkar som om det är lite av en trend att just banta sin packning, och att det är något fler av oss håler på med.
Man får tänka på att det är en process - vissa har kommit längre, andra har kommit kortare. Man har en dyr pryl som man inte vill ersätta med en ny bara av vikts- och volymskäl, man vill testa sig fram och så jäkla många vandringar gör man ju inte. Ett steg i taget.
Jag tänker till exempel inte ersätta mitt gas-Trangia med ett lätt kök förrän jag får ett Crux i födelsedagspresent, julklapp, bröllopspresent eller liknande, och mitt gamla Haglöfstält får hänga med tills det vittrar osv...
I teorin är jag redan nere i 10 kg totalpackning för veckoturen, men det tar ett tag innan praktiken kommer ikapp. Och då har man väl hunnit skaffa ett par ungar att släpa på och får skaffa sig en 135-liters Lundhags Motion som väger 4,5 kilo tom
Man får tänka på att det är en process - vissa har kommit längre, andra har kommit kortare. Man har en dyr pryl som man inte vill ersätta med en ny bara av vikts- och volymskäl, man vill testa sig fram och så jäkla många vandringar gör man ju inte. Ett steg i taget.
Jag tänker till exempel inte ersätta mitt gas-Trangia med ett lätt kök förrän jag får ett Crux i födelsedagspresent, julklapp, bröllopspresent eller liknande, och mitt gamla Haglöfstält får hänga med tills det vittrar osv...
I teorin är jag redan nere i 10 kg totalpackning för veckoturen, men det tar ett tag innan praktiken kommer ikapp. Och då har man väl hunnit skaffa ett par ungar att släpa på och får skaffa sig en 135-liters Lundhags Motion som väger 4,5 kilo tom
Nordesjö; sa:man vill testa sig fram och så jäkla många vandringar gör man ju inte. Ett steg i taget.
Hmm, har just räknat, var ute 60 dygn förra året.
//J
Re: ryggsäck
jag funderar såhär i dessa light-tider på att köpa en rejäl ramryggsäck.
Hur är den där Bergans Powerframe? Den verkar ju vara bra men också dyr, fast iofs så håller en rejäl ryggsäck länge...
europa12; sa:Sällar mig till gänget md Bergans 130liter...ser ingen nackdel att ha en rymlig ryggsäck,tvärt om det känns bara bra att få plats med allt i säcken.Inte blir det så mycket klumpigare att vandra med heller än en rygga på 55-75l.Mvh.europa12
Hur är den där Bergans Powerframe? Den verkar ju vara bra men också dyr, fast iofs så håller en rejäl ryggsäck länge...
Re: Re: ryggsäck
Jag är då nöjd med min. Visst väger den en del, men den är ju också mycket skön att ha på sig.
Sidofickorna går att ta av och montera ihop till en liten, tvådelad, ryggsäck. Den blir väl kring 20 liter.
Höftbältet har en rejäl förstyvning i hårdplast, så det är stabilt.
Enda verkliga nackdelen är väl att säcken är kolsvart inuti, så det kan vara svårt att hitta sina saker. Färgglada packpåsar eller plastpåsar hjälper lite.
Jag är då nöjd med min. Visst väger den en del, men den är ju också mycket skön att ha på sig.
Sidofickorna går att ta av och montera ihop till en liten, tvådelad, ryggsäck. Den blir väl kring 20 liter.
Höftbältet har en rejäl förstyvning i hårdplast, så det är stabilt.
Enda verkliga nackdelen är väl att säcken är kolsvart inuti, så det kan vara svårt att hitta sina saker. Färgglada packpåsar eller plastpåsar hjälper lite.
Re: Re: ryggsäck
Titta på Norröna Synkroflex också, skulle jag använda ramsäck så skulle det bli den. Min erfarenhet är från en långtur med ca 32 kg startvikt och jag hade inget att klaga på. Sidfickorna är sämre dock än på Bergan-säcken (för små tycker jag).
//J
Mindcrime; sa:europa12; sa:Sällar mig till gänget md Bergans 130liter...ser ingen nackdel att ha en rymlig ryggsäck,tvärt om det känns bara bra att få plats med allt i säcken.Inte blir det så mycket klumpigare att vandra med heller än en rygga på 55-75l.Mvh.europa12
Titta på Norröna Synkroflex också, skulle jag använda ramsäck så skulle det bli den. Min erfarenhet är från en långtur med ca 32 kg startvikt och jag hade inget att klaga på. Sidfickorna är sämre dock än på Bergan-säcken (för små tycker jag).
//J
Tror att min Berganssäck är en föregångare till Powerframe. Den är superb att bära i, breda och styva remmar som inte töjer sig. Infästningen av sidfickorna med bl a kardborreband lämnar lite i övrigt att önska, men det kanske har fixats till de nya varianterna. Själv tänker jag köpa en 80-100 l ramsäck och lämna sidfickorna hemma för att istället ta med en strippad löparsäck (Litepac27) på ca 350g. Bra mycket enklare än att tömma två sidfickor och sedan montera ihop dem till en måttligt praktisk och dessutom tyngre säck.
Drömmen är en Berghaus Atlas, strippad och utan sidfickor, med en strippad Litepac27 i, samt ett par lätta orienteringsdojor att ta fram om man vill flyga lite ;-)
Drömmen är en Berghaus Atlas, strippad och utan sidfickor, med en strippad Litepac27 i, samt ett par lätta orienteringsdojor att ta fram om man vill flyga lite ;-)
130L UTAN gris?? Själv har jag gått från en strippad Berghaus Vulcan på 80L utan gris men med allt annat inuti till en Everest 45L med klätterutrustning och liggunderlag utanpå (övriga prylar ligger i väskan). Detta beräknat på en veckotur i fjällen, vad gör jag för fel?
Liknande trådar
- Svar
- 42
- Visningar
- 9 K
- Svar
- 3
- Visningar
- 3 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar