GriGri vid trad?

Nja...
Jag är inte orolig för en GriGri, och jag räknar nog med att det är svårt att avgöra med sådan precision om en säkring håller eller inte håller och så att man faktiskt kan säga att den håller för en hink men inte för en GriGri.
Jag tycker jag gör bättre och sämre placeringar, backade t ex i söndags från att gå vidare på en Rocks 1, som skulle ha kunnat råka ut för ungefär faktor 1 om det velat sig illa. Jag var osäker på om den skulle sitta kvar i den i och för sig fina sprickan, som dock var i grundaste laget, samt om sprickkanterna skulle hållit. Lite sjåpigt eftersom jag troligen inte hade fallit men...
Nåja, av de placeringar jag gör så tycker jag nog att de kan vara bomber, eller sämre i lite olika mån, men inte sjutton kan jag avgöra om gränsen går vid GriGri istället för hink... Men jag kan ju å andra sidan lika lätt inse att en mjukare broms och lägre fångryck är gynnsamt - om det nu är på gränsen. Det går ju att försöka optimera även om man inte känner till decimalerna så att säga.

Men å andra sidan är det ju inte så sällan som stoppsträckan också är lite kritisk.
 
Om vi återgår till filmen så kan väl detta sägas:

1) Säkringsmannen har ingen aning om hur man använder en Grigri.
2) Syftet med Grigri på grit brukar vara att få så korta fall som möjligt eftersom marken är den största fienden (sägs i filmen). Säkringsmannen sitter inte fast i någon standplats eftersom hans huvudsakliga uppgift är att springa så långt han bara hinner från väggen om försteman faller (det sägs också i filmen).
3) De dubbla kammarna som sitter bara någon meter ovanför backen säkerställer att säkraren kan tillgodogöra sig hela den distans han hinner springa, i stället för att de metrarna äts upp av att repet bara ändrar vinkel mot de säkringar som sitter högre upp.
4) Klättrarens "finger circumcision" senare i trailern är snudd på en klassiker i samma nivå som Jason Kruks heroiska hjältedåd på "Boogie ´til you puke".

Förstår ni inte punkt tre: läs igen och tänk efter. Förstår ni inte punkt fyra: googla Jason Kruk och Boogie ´til you puke, se filmen och skratta tills ni gråter.

Mats
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
4) Klättrarens "finger circumcision" senare i trailern är snudd på en klassiker i samma nivå som Jason Kruks heroiska hjältedåd på "Boogie ´til you puke".

Kan förstå varför den är klassikermärkt, men jag kan ju inte annat att tycka att killen är allmänt pantad som ger sig att på att klättra om han är så bakis.
 
I UK används sällan en GriGri till trad, har nog aldrig sett någon använda en ute. Däremot om man klättrar E11 på grit så vill man ha nåt som låser så fort som möjligt och gärna medan säkrinsmannen springer ner för backen.

Mm, pebble wrestling, denna fina sport. Ända tills en av stenarna försvinner åtminstone
 
Jag tänker såhär:

Om man är så bekymrad över att fångrycket i säkringarna blir för stort vid användande av grigri så tycker jag att man ska ta sig en funderare över om det här med trad verkligen är något att pyssla med. Jag menar är marginalen mellan lyckade och misslyckade säkringar vilken broms säkringsmannen väljer att använda så verkar det ju faktiskt vara jättefarligt att klättra trad!

Nej kom igen. en bra säkring håller.

Om alla leder hade lättlagda bombers varannan meter hade nog inte sportklättringen blivit så stor... I de brittiska graderna tas hänsyn till bland annat hur bra (eller ju högre grader, ju sämre) säkringarna sitter. I filmen (som frågan om GriGri hör till, en välsäkrad 4- är totalt ointressant i sammanhanget) klättrar de en E11, alltså en led där säkringarna troligtvis är lite halvkassa alternativt att fallen blir långa och farliga. En film säger mer än tusen ord, se Dave MacLeolds fall på en E11: http://www.youtube.com/watch?v=qHd1fOZQif0 (lägg märke till att en kil går sönder i ett av fallen). Personligen använder jag en Reverso av den enkla anledningen att jag firar på dubbelrep och håller mig långt borta från E11 :)


Om vi återgår till filmen så kan väl detta sägas:

1) Säkringsmannen har ingen aning om hur man använder en Grigri.
2) Syftet med Grigri på grit brukar vara att få så korta fall som möjligt eftersom marken är den största fienden (sägs i filmen). Säkringsmannen sitter inte fast i någon standplats eftersom hans huvudsakliga uppgift är att springa så långt han bara hinner från väggen om försteman faller (det sägs också i filmen).
3) De dubbla kammarna som sitter bara någon meter ovanför backen säkerställer att säkraren kan tillgodogöra sig hela den distans han hinner springa, i stället för att de metrarna äts upp av att repet bara ändrar vinkel mot de säkringar som sitter högre upp.
4) Klättrarens "finger circumcision" senare i trailern är snudd på en klassiker i samma nivå som Jason Kruks heroiska hjältedåd på "Boogie ´til you puke".

Förstår ni inte punkt tre: läs igen och tänk efter. Förstår ni inte punkt fyra: googla Jason Kruk och Boogie ´til you puke, se filmen och skratta tills ni gråter.

Mats

Tack, jättebra svar! Missade helt att svaret på frågan sades i filmen. Frågan till punkt 3 han jag bara ställa i huvudet innan jag fick svaret :)
 
E-graden är ju dessvärre ofta ett mått på hur mycket tur man behöver för att klara leden levande.

Som framgår av filmen så är det kanske två saker som får klättraren att försöka samt överleva leden:
1. Han är inte särskilt kritisk vid val av säkringsman, eller särskilt ambitiös att minska riskerna så långt det går. Han är i första hand "beslutsam", och möjligen i andra hand duktig på att minimera risker vid fall.

2. Han faller helt enkelt inte vid den här svårighetsgraden, och den här gången.
 
Jag är ledsen, men ni har misuppfattat den brittiska graderingen.

E-graden beskriver den hur svår leden är som helhet, och i svår-begreppet kan innefattas att den är pumpig, svåra lägg, dålig lägg m.m.

Om leden är farlig eller safe ser man på hur den tekniska graden står i förhållande till E-graden.
En E11 behöver således inte alls vara farligare än en E1.. lika lite som en 9- i sverige behöver vara farligare än en 6- (det säger ju sig självt.

Leden som dave-mcleod klättrar i filmen E11 tillexempel. han faller ju upprepade gånger, visserligen långt, men aldrig med större skada än en stukad fot. Däremot finns det många leder med lägre E-grad som du riskerar direkt död på..


För att förtydliga mitt förra inlägg litegrann: Är skillnaden på hur en grigri och en atc påverkar en säkring såpass stor så att det verkligen spelar roll? Isåfall måste gränsen för om en säkring håller eller inte vara jättetunn!
 
Här ska ni få se en dynamisk säkring med Grigri, kolla vid 4:35 om ni tycker att jag klättrar för långsamt. Visserligen väger säkringsmannen 25kg mindre än jag, men ändå. Det går att lära sig att säkra dynamiskt med en broms som låser. Ett litet hopp vid rätt tillfälle gör hela skillnaden. Testa själva med och utan hopp och jämför hur jobbigt det är att knyta upp åttan efteråt...

http://www.youtube.com/watch?v=NEXiw_DFD44
 
För att förtydliga mitt förra inlägg litegrann: Är skillnaden på hur en grigri och en atc påverkar en säkring såpass stor så att det verkligen spelar roll? Isåfall måste gränsen för om en säkring håller eller inte vara jättetunn!

Gränsen är förstås oändligt "tunn". Över en viss belastning med i princip hur många decimaler som helst så rippar säkringen, och under denna belastning så håller den.
 
Här ska ni få se en dynamisk säkring med Grigri, kolla vid 4:35 om ni tycker att jag klättrar för långsamt. Visserligen väger säkringsmannen 25kg mindre än jag, men ändå. Det går att lära sig att säkra dynamiskt med en broms som låser. Ett litet hopp vid rätt tillfälle gör hela skillnaden. Testa själva med och utan hopp och jämför hur jobbigt det är att knyta upp åttan efteråt...

http://www.youtube.com/watch?v=NEXiw_DFD44

När jag såg filmen (tack för den!), så hade jag inte gissat att säkraren hoppade, det ser ut som om han flyger ändå.
 
Här ska ni få se en dynamisk säkring med Grigri, kolla vid 4:35 om ni tycker att jag klättrar för långsamt. Visserligen väger säkringsmannen 25kg mindre än jag, men ändå. Det går att lära sig att säkra dynamiskt med en broms som låser. Ett litet hopp vid rätt tillfälle gör hela skillnaden.
Jag förstår inte vitsen... Varför lära sig säkra dynamiskt med en Grigri när man kan säkra normalt med en ATC? Vad tillför en dynamisk säkring med Grigri i fallet i din video?

Och tittar man på filmen noga så ser man ingen som helst hopprörelse heller, snarare en huk rörelse och sen flyger säkraren, inge språng i benen vid ett normalt hopp. Men ok, han hoppade och det gjorde hela skillnaden, men vad för skillnad? Jag minns inga som helst tveksamma säkringar någonstans på Stålfinger. Du fick upp åttan lättare?

PS: Jag förmodligen kaxig i detta fall men är inte det... Det är frågor jag ställer för att jag verkligen undrar.
 
Varken jag eller säkraren hoppar i filmen. Jag skrev aldrig att vi gör det heller, jag bara menar att det blir dynamik även med en Grigri, och att det faktiskt går att reglera med ett litet hopp. Vitsen med dynamisk säkring borde alla som klättrar förstå, annars är det läge för en kurs. Minskad belastning på både utrustning och kropp är bra. Att kunna knyta upp knuten efter ett misslyckat ledförsök ökar effektiviteten också... Hela idén med sittsele är rätt knäpp om man tänker efter. Ryggraden tål belastning bäst i längsled, precis som när vi står och går. Det betyder att vi måste "balansera" ryggraden vertikalt över selen när vi faller (syftet med att greppa repet en bit från knuten vid fall). Om man faller i horisontellt läge krävs det inte mycket för att man ska skada ryggen. En klättrare som faller och bromsas utan dynamik (mindre dynamik, det finns alltid lite dynamik oavsett broms) har större sannolikhet att pendla in i väggen med en smäll. Ett lite längre fall, gärna med mer dynamik, förhindrar detta.

De fall när dynamik är av ondo kan t ex vara om man riskerar att slå i marken, eller i en hylla.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips