Grava fisk?

När man skall grava en 7 hektos firre borde det väl räcka med några matskedar (0.2 dl) salt, samma mängd socker, vitpeppar och dill eller?

Vet de tusan var jag läst det. Men i något recept jag läst så stod det att man behövde typ en deciliter salt respektive socker. Inte tusen orkar jag släppa på det. :)

Det var säker här jag läste det.

mvh

avslutad210712

Gäst
Gravade lax i veckan och då använde jag 0,5 dl socker respektive salt till 1 kg fisk (och lite dill och peppar såklart) och jag tycker att det blev rätt bra.

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
avslutad210712; sa:
Gravade lax i veckan och då använde jag 0,5 dl socker respektive salt till 1 kg fisk (och lite dill och peppar såklart) och jag tycker att det blev rätt bra.

Det skall enligt min kokbok räcka till 2-3 kg.

Jag är lat, tog första bästa recept från nätet för 300g fisk och räknade om det för 3 kg fisk. Kan nog tänkas att det räcker med mindre men det blev i alla fall bra för min del. Dessutom blev det över en del av blandningen. Dessutom menade de att fisken skulle vara klar på 8 timmar så därför kanske mängden är tilltagen.

Kommer att torka den gravade fisken och sen gör jag en fisksoppa på fjället på gravad lax

avslutad210712

Gäst
-Patric-; sa:
pensla firren med lite wirre oxå, gärna favoritsorten..mmmmm

Tar jag min favoritvirre så får fisken röksmak utan att jag röker den :)

Men skall ta och prova nästa gång jag gravar

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Peppar:

Ni ska ha peppar, svartpepparkorn, på när ni ska grava fisken. Jag rekommenderar Lenas svartpeppar och Knorr's hela svaertpepparkorn....

Mvh, Jonas

avslutad210712

Gäst
Re: Peppar:

Jonas_Hollén; sa:
Ni ska ha peppar, svartpepparkorn, på när ni ska grava fisken. Jag rekommenderar Lenas svartpeppar och Knorr's hela svaertpepparkorn....

Mvh, Jonas

Jag körde en blandning av svartpeppar, vitpeppar, grönpeppar och rosepeppar :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips