Grava fisk?

När man skall grava en 7 hektos firre borde det väl räcka med några matskedar (0.2 dl) salt, samma mängd socker, vitpeppar och dill eller?

Vet de tusan var jag läst det. Men i något recept jag läst så stod det att man behövde typ en deciliter salt respektive socker. Inte tusen orkar jag släppa på det. :)

Det var säker här jag läste det.

mvh
 

avslutad210712

Gäst
Gravade lax i veckan och då använde jag 0,5 dl socker respektive salt till 1 kg fisk (och lite dill och peppar såklart) och jag tycker att det blev rätt bra.
 

avslutad210712

Gäst
crazy; sa:
avslutad210712; sa:
Gravade lax i veckan och då använde jag 0,5 dl socker respektive salt till 1 kg fisk (och lite dill och peppar såklart) och jag tycker att det blev rätt bra.

Det skall enligt min kokbok räcka till 2-3 kg.

Jag är lat, tog första bästa recept från nätet för 300g fisk och räknade om det för 3 kg fisk. Kan nog tänkas att det räcker med mindre men det blev i alla fall bra för min del. Dessutom blev det över en del av blandningen. Dessutom menade de att fisken skulle vara klar på 8 timmar så därför kanske mängden är tilltagen.

Kommer att torka den gravade fisken och sen gör jag en fisksoppa på fjället på gravad lax
 

avslutad210712

Gäst
-Patric-; sa:
pensla firren med lite wirre oxå, gärna favoritsorten..mmmmm

Tar jag min favoritvirre så får fisken röksmak utan att jag röker den :)

Men skall ta och prova nästa gång jag gravar
 
Peppar:

Ni ska ha peppar, svartpepparkorn, på när ni ska grava fisken. Jag rekommenderar Lenas svartpeppar och Knorr's hela svaertpepparkorn....

Mvh, Jonas
 

avslutad210712

Gäst
Re: Peppar:

Jonas_Hollén; sa:
Ni ska ha peppar, svartpepparkorn, på när ni ska grava fisken. Jag rekommenderar Lenas svartpeppar och Knorr's hela svaertpepparkorn....

Mvh, Jonas

Jag körde en blandning av svartpeppar, vitpeppar, grönpeppar och rosepeppar :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raskesven Att laga sin fisk Friluftsmat 14
millimeter Tillaga fisk hos fiskallergiker? Friluftsmat 5
O torkad fisk Friluftsmat 3
fjelltur Ångkokt fisk Friluftsmat 4
Fisk Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.