Graningekängans ursprung
- Trådstartare NiklasLP
- Start datum
Kul att få veta detta. När gjorde han sig av med verksamheten på ett ungefär? Hur länge tillverkades kängan i Sverige?Det var skomakaren Per "Pelle" Norling i Björknäset, Graninge som skapade och producerade Graningekängan i slutet på 30-talet. Han var bror till min farmor Adina, och jag är uppväxt i dem. 🙂
Mystiken kring Graningekängan som varumärke och känga förstår jag. För när Pelle gjorde sig av med verksamheten så såldes varumärket och stövelmodellen var för sig.
Om jag minns rätt så såldes varumärket till ett sydeuropeiskt företag och kängmodellen/lästen till någon av baltstaterna.
Så den Graningekänga som säljs idag under det namnet är inte originalet.
Tack för att du berättade! Växte upp med graningekängor på 80-talet. Kul att hitta historien på ett ställe på nätetDet här kan jag svara på.
Det var skomakaren Per "Pelle" Norling i Björknäset, Graninge som skapade och producerade Graningekängan i slutet på 30-talet. Han var bror till min farmor Adina, och jag är uppväxt i dem. 🙂
Mystiken kring Graningekängan som varumärke och känga förstår jag. För när Pelle gjorde sig av med verksamheten så såldes varumärket och stövelmodellen var för sig.
Om jag minns rätt så såldes varumärket till ett sydeuropeiskt företag och kängmodellen/lästen till någon av baltstaterna.
Så den Graningekänga som säljs idag under det namnet är inte originalet.