Graningekängans ursprung

Vi är ett gäng som ett längre tag funderat på om Graningekängan har något med Graninge i Åmgermanland att göra och i så fall hur? Det känns ju ganska osannolikt med tanke på byns storlek men vilket Graninge är det annars?
 
Jag hade ett par dylika på 70-talet och tror att det var tillverkaren som hette Graninge. Köpte dem hos Friluftsmagasinet scoutvaror i hörnet Sveavägen Odengatan på Norrmalm bredvid Stadsbiblioteket i Stockholm. Typen kallas också bondeförbundare https://digitaltmuseum.org/search/?aq=descname:"bondeförbundare?"

Googlade mig fram till https://graningeshoes.com/story/ men det står inget om ursprunget annat än att märket uppstod 1951.

Och https://swedishsurvivalist.egetforum.se/skor-kangor-stovlar-pjaxor-t170-60.html hänvisar till Östergraninge och Norlings skofabrik.

Thure
 
Senast ändrad:
Tack Thure! Ja, märket och tillverkaren finns ju kvar men de är väldigt hemliga med bakgrunden. Kanske för att de inte har så mycket anknytning till ursprunget, annars hade man väl tagit vara på det?
Men intressant länk om Östergraninge, den hittade jag inte. Då är det faktiskt ändå så att de kommer från Graninge/Östergraninge i Ångermanland från början. För nu lyckades jag googla mig vidare till att Per Norling, Björknäset i Graninge var först, gåtan är löst!
 
Hade Graninge stövlar i tjänsten i många år, men när jag kom hem från en utlandstjänst började gummit spricka så jag dumpade dem. Gillade dem väl men kunde inte hitta ersättare.
 
Det här kan jag svara på.

Det var skomakaren Per "Pelle" Norling i Björknäset, Graninge som skapade och producerade Graningekängan i slutet på 30-talet. Han var bror till min farmor Adina, och jag är uppväxt i dem. 🙂

Mystiken kring Graningekängan som varumärke och känga förstår jag. För när Pelle gjorde sig av med verksamheten så såldes varumärket och stövelmodellen var för sig.
Om jag minns rätt så såldes varumärket till ett sydeuropeiskt företag och kängmodellen/lästen till någon av baltstaterna.

Så den Graningekänga som säljs idag under det namnet är inte originalet.
 
Det var skomakaren Per "Pelle" Norling i Björknäset, Graninge som skapade och producerade Graningekängan i slutet på 30-talet. Han var bror till min farmor Adina, och jag är uppväxt i dem. 🙂

Mystiken kring Graningekängan som varumärke och känga förstår jag. För när Pelle gjorde sig av med verksamheten så såldes varumärket och stövelmodellen var för sig.
Om jag minns rätt så såldes varumärket till ett sydeuropeiskt företag och kängmodellen/lästen till någon av baltstaterna.
Så den Graningekänga som säljs idag under det namnet är inte originalet.
Kul att få veta detta. När gjorde han sig av med verksamheten på ett ungefär? Hur länge tillverkades kängan i Sverige?
Under senare delen av 70-talet hade jag Graningekängor på fötterna nästan jämt - i skogen, på fjället, i skolan och på stan.
 
Det här kan jag svara på.

Det var skomakaren Per "Pelle" Norling i Björknäset, Graninge som skapade och producerade Graningekängan i slutet på 30-talet. Han var bror till min farmor Adina, och jag är uppväxt i dem. 🙂

Mystiken kring Graningekängan som varumärke och känga förstår jag. För när Pelle gjorde sig av med verksamheten så såldes varumärket och stövelmodellen var för sig.
Om jag minns rätt så såldes varumärket till ett sydeuropeiskt företag och kängmodellen/lästen till någon av baltstaterna.

Så den Graningekänga som säljs idag under det namnet är inte originalet.
Tack för att du berättade! Växte upp med graningekängor på 80-talet. Kul att hitta historien på ett ställe på nätet :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.