Gräsplätt visavi STF

Funderar på STF och deras erbjudande att sätta upp ett tält bredvid deras STF boende. Frugan och jag skulle betala 600 kr som icke medlemmar för en natt. 400 kr som medlemmar. (Kallas serviceavgift) Jag kan ha viss, viss, förståelse för priset i väglöst land. Men i övrigt?
I jämförelse betalar vi från 80kr för att tälta och nyttja toa, dusch och kök på andra ställen som campingar driven av byalag och idrottsföreningar.

Vi väljer att inte längre vara medlemmar i STF då känslan av ett ”Stureplansföretag” växer sig allt starkare.

En förening där man fjärmar sig allt mer från den traditionella tanken. Att tillsammans, gemensamt driva en förening som vars huvudsyfte är friluftslivets inkluderande. Inte exkluderande.

Tyvärr är vår tids människor inte såsom förr, man vill ha service som man betalar för. Man vill ha staden ända ut i naturen.

Upplevelserna ska vara häftiga och ett alternativ till gymmet.

Trist!
 
Senast ändrad:
Vid stugorna i Pyreneerna (Vid turistmagneter som Vignemale och betydligt mer avlägset) har det varit gratis att tälta utanför och erbjudits ytor innomhus där man kan laga och äta sin mat utan problem.
Något är knäppt.
 
Senast ändrad:
Jag har gått ur STF. Jag står inte bakom den utveckling de driver i fjällvärlden. Jag bryr mig mycket om natur och miljö och inser vikten av att fler får upptäcka vår fantastiska svenska natur, så att fler kan känna för den och värna om den. Men jag köper inte deras version av tillgängliggöra. I min värld är bra sätt att tillgängliggöra t ex att utbilda, guida, informera och opinionsbilda om naturen. Inte att bygga om den... Jag förstår verkligen inte utvecklingen med höjd standard och höjda priser. Vem vill ha Stockholm på fjället?!
 
Jag uppskattar deras stugor och fattar att det är kostar pengar att driva dem så långt från vägarna och med så litet besöksunderlag som de gör. På de flesta andra ställen i Europa är det mer tätbefolkat och fler turister, så de har en fördel kostnadsmässigt. Visst blir det skevt att camping vid fjällstation kostar i nivå med en hotellnatt i en småstad, men man behöver ju inte tälta just där om man tycker att det är för dyrt. Att folk vill ha lyx är genomgående i hela samhället. Jag tänker ofta på sommarstugor. Förr dög det med ett litet skjul med torrdass och sommarvatten, nu ska det vara permanentstandard med extra allt, och medelsvensson har inte råd med sommarstuga längre.
 
När vi tältade vid Grövelsjöns fjällstation så kostade det inget (fria toabesök 😏). Men de tog ut en serviceavgift om man ville använda stationens faciliteter. Ska till Storulvån om några veckor och fått samma svar därifrån. Kostar inget att tälta men om man vill använda stationens utrymmen får man betala... Vet inte om det är annorlunda vid stugorna...
 
I Kvikkjokk finns inte längre möjlighet för tältare att använda duschar mm. Pg av covid-19 är de reserverade för dem som bor på fjällstationen. Det gjorde jag. Duscharna skulle man boka för att undvika köer.
Frågade om det var färre turister i år? Ja det var ungefär 60% mot vad det brukar vara.
Tycker inte det är läge att hålla på och klaga på STF nu.
Jag åt både middag och frukost på fjällstationen och det var en dämpad stämning, glest mellan borden. Ingen frukostbuffé utan personalen kom ut och serverade. Kändes lite torftigt och allmänt dystert.

Jag är medlem i STF.
 
Det bästa med stora fjällstationerna och mest välbesökta fjällstugorna är ju att dom är utmärkta på fjällkartan om man vill undvika dom. ;)

Skämt åt sido, 400-600:- lät oskäligt dyrt för att tälta på en gräsplätt i närheten av en STF anläggning.

Lyx i fjällen för mig är när man råkar passera ett utedass, där skulle jag gärna kunna lägga en tjuga eller så i en burk för att det ska få finnas kvar nästa gång.
Vet inte ens vad jag ska med fjällstationer till om jag inte ändå inte avser bo i dom så det är inget jag direkt ligger sömlös över ?
 
Senast ändrad:
Jag lämnade STF när dom slutade med årsboken. Inte bara därför, har alltid tyckt att avgifterna är för höga, och jag gillar inte utvecklingen med Hotel & fin restaurang på fjället, på bekostnad av tältare.
 
När vi tältade vid Grövelsjöns fjällstation så kostade det inget (fria toabesök 😏). Men de tog ut en serviceavgift om man ville använda stationens faciliteter. Ska till Storulvån om några veckor och fått samma svar därifrån. Kostar inget att tälta men om man vill använda stationens utrymmen får man betala... Vet inte om det är annorlunda vid stugorna...

Det stämmer att det kallas serviceavgift och kostar 200kr medlem och 300kr icke medlem.


”””Tälta
Vill du tälta bekvämt med tillgång till dusch och toalett och självhushåll? På Storulvån har vi allt du behöver för att tälta lyxigt! Mot en mindre serviceavgift får du tälta i nära anslutning till stationen och alla dess bekvämligheter.

Serviceavgift vid tältning:
200 kronor per natt och person (medlem)
300 kronor per natt och person (icke-medlem)
Halva priset för barn 6-15 år, 0-5 år gratis.”””

Storulvån, Sylarna, Blåhammaren med två vuxna och två barn (tre nätter) med tält blir mellan 1.800 till 2.700kr

Vid byalagets eller idrottsföreningsägda campingar från 240kr men säg normalt två tält a 100kr är 600kr.
 
Senast ändrad:
Det är ju bara att tälta en bit bort från stationen gratis. Oxå gratis att använda toaletter och slänga skräp? Det som kostar är ju om man vill använda kök, torkrum och tvättmöjligheter.
STF följer väl helt enkelt efterfrågan på mer fancy stationer, bara att inse att vi som vill ha det lite enklare och billigare är en minoritet...
 
Om det ska drivas med marknadsmässigt förhållningssätt och följa efterfrågan så som den ser ut för kapitalstarka.
Då förstår jag inte vad vi ska ha STF till.

Deras existensberättigande är väl något större än så?

Är medlem i STF.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...