gräddpulver

Har läst att det i endel friluftsmat innehåller gräddpulver, är det något som man kan köpa någonstans?
 
Gräddpulver

Vad ska du ha gräddpulvret till? Jag har aldrig haft något behov av det (tror jag).
 
Tänk bara på att gräddpulver har begränsad hållbarhet, det växer väl inte bakterier i det (eftersom det är torrt). Men eftersom det innehåller fett så kan det härskna.
 
Det finns grädde- eller mjölkpulver till kaffeautomater där man kan få en kaffe latte t.ex.
Känner du någon som har en kaffeautomat så...
 
har provat pankaksmixen som man bara blandar ut med vatten! Grymt gott. Tänkte bjuda vännerna på pankaka sylt och grädde på norgevandringen i sommar. Så nu saknar jag bara grädden, har letat på hyllorna.
 
Pratade nyss med en som jobbar på selecta (Kaffeautomater mm). Han sa att så länge det förvaras tort så är det inga problem med hållbarheten, samma som med mjölkpulver! Ska få en påse att testa nu
 
nisse_; sa:
Tänkte bjuda vännerna på pankaka sylt och grädde på norgevandringen i sommar. Så nu saknar jag bara grädden, har letat på hyllorna.

Har du tänkt göra vispgrädde av gräddpulver kan du nog glömma det direkt, det lär inte funka. Gräddpulver är gjort för att ge SMAKEN av grädde, inte för att fungera som "torrgrädde".

Då skulle jag nog satsa på nån mousse eller liknande som funkar att blanda med bara vatten (de brukar behöva kyla för att stabilisera sig men det fixar man ju i en fjällbäck).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seasteel Hållbarhet Nido gräddpulver? Friluftsmat 3
sofiah Gräddpulver och mjölkpulver med fett Friluftsmat 45
Kristina&Neo Var hittar jag gräddpulver? Friluftsmat 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.