GR20

Hej,
Planerar att gå GR20 i slutet av augusti och undrar hur mycket smala partier med branta väggar utför? Har inget problem att klättra och är inte orolig för fysiska anstängningen men har vissa problem.med höjder om det är smala passager med långa stup utför. Gick Romsdalseggen i Norge i sommar och den var på gränsen ryckte jag, dvs den delen som var kammen. Någon som gått GR20 som kan berätta lite? En bred brant vägg att klättra uppför tycker jag inte är ett problem, men när det är smalt, det har jag svårt för.
 
Jag gick GR20 i juni 2002, två månader före min 58-årsdag. Jag gick söderifrån, vilket är att rekommendera. Jag bar upp till 16 kg, idag skulle jag packat bättre. Den klättring som förekommer är relativt elementär, annars skulle jag, som kan få svindel redan av att titta på bilder, inte fixat/vågat det. Största svårighetten för mig var nog hettan Det här är min berättelse: https://www.huthyfs.com/corsegal/corseindex.html . En del uppgifter kan vara föråldrade. Kolla gärna den franska sajten som citeras, fantastiska bilder!
 
Jag gick GR20 i juni 2002, två månader före min 58-årsdag. Jag gick söderifrån, vilket är att rekommendera. Jag bar upp till 16 kg, idag skulle jag packat bättre. Den klättring som förekommer är relativt elementär, annars skulle jag, som kan få svindel redan av att titta på bilder, inte fixat/vågat det. Största svårighetten för mig var nog hettan Det här är min berättelse: https://www.huthyfs.com/corsegal/corseindex.html . En del uppgifter kan vara föråldrade. Kolla gärna den franska sajten som citeras, fantastiska bilder!

Tack! Vilken bra reseberättelse. Har du gått Romsdalseggen? Hur är den i jämförelse med GR20? Var det några delar av GR20 där du fick riktig höjdskräck eller svindel?
 
Tack! Vilken bra reseberättelse. Har du gått Romsdalseggen? Hur är den i jämförelse med GR20? Var det några delar av GR20 där du fick riktig höjdskräck eller svindel?
Nej, där har jag inte varit; jag brukar programmera bort det mest svindlande. Jag har t ex varit sju gånger i Jotunheimen men aldrig gått över Besseggen, och åtta gånger i Pyreneerna men aldrig över Collado de Anisclo eller Brèche de Roland. Och det var halvvägs in i mitt vandrarliv som jag vågade mig på den här turen. Svindel eller höjdskräck erfor jag aldrig, men jag var mycket försiktig och koncentrerad på utsatta, instabila och sliriga (grus!) passager. Och, som sagt, klätterställena (det högsta var kanske 10-20 m, men uppåt) bekymrade mig minst.
 
Vi gick GR 20 under 2010 (norr) och 2012 (söder). Den passage som var svårast var "Cirque de la Solitude" men inte värre än att vi som plus 60 fixade det. Vår "story" finns på www.bergtagna.se - vad vi vet har det skapats en möjlighet att undvika Cirque de la Solitude. Under en period (fortfarande?) var myndigheterna trötta på att evakuera folk från den sektion av leden. Håller med Peter, hettan var tryckande. Därför försökte vi komma iväg vid kl. 6 på morgonen. Se: https://www.bergtagna.se/korsika-norr-gr-20-2010/ och https://www.bergtagna.se/korsika-syd-gr-20-2012-2/
 
Jag gick GR20 norr 2014 o syd 2015, båda i sydlig riktning. Som jag fattar dig är det "luftighet", eller exponering, som kan vara ett problem. Kommer inte ihåg några såna ställen. Kan dock ha varit enstaka korta passager av den typen. Sysslat en del med alpin klättring genom åren, vilket väl lett till en viss okänslighet för sån terräng. Sträckan via Cirque de la Solitude är numera borttagen/förbjuden efter en allvarlig olycka med flera dödsfall 2016 eller 2017. Den nya sträckningen går upp via Monte Cintos västra skuldra.
 
Jag gick GR20 norr 2014 o syd 2015, båda i sydlig riktning. Som jag fattar dig är det "luftighet", eller exponering, som kan vara ett problem. Kommer inte ihåg några såna ställen. Kan dock ha varit enstaka korta passager av den typen. Sysslat en del med alpin klättring genom åren, vilket väl lett till en viss okänslighet för sån terräng. Sträckan via Cirque de la Solitude är numera borttagen/förbjuden efter en allvarlig olycka med flera dödsfall 2016 eller 2017. Den nya sträckningen går upp via Monte Cintos västra skuldra.
10 juni 2015, 7 döda, p g a skred e.d. Åter öppnad 2018.
 
Extrema väder kan ställa tilldet, men det gäller ju alla bergsområden. Någon dag innan jag reste till Korsika 2002 läse jag på ngn nyhetssajt om ett plötsligt väderomslag, med hård blåst, kyla och vågrätt snöfall. Första dagen av min vandring träffade jag folk som var i slutet av sin tur och kunde berätta om det fasansfulla ovädret som tvingat många att ta sin tillflykt till överfulla stugor. En kvinna hade misslyckats att får upp sitt tält och frös ihjäl.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lasse Be GR20, igen Trekking 2
josefkarlstrom GR20, Pyrenerena eller annat alternativ Trekking 5
danielpihlgren GR20 - Korsika i juli/augusti 2009 Trekking 31
Magnus H Kök på GR20 Corsica Trekking 9
tryffelsvinet GR20 Trekking 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.