GPSval-checklista på väsentligheter vid köp.

Nu är ju inte jag rätt person att svara dig (se ovan), men jag var inne på lantmateriet.se igår och såg att man kunde köpa nän slags digital karta till sin handdator. Men en sån där PDA-GPS kan man antagligen få till det på ett bra sätt, särskilt om man har handdator sedan tidigare. Jag har en gammal Palm Vx, dvs svartvit, så jag antar att det inte är nåt vidare. På Lantmäteriets hemsida finns en demo över den där handdatorkartan och där ser man bl a Åreskutan apropå fjällterräng.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hur kan GPS i USA vara så mkt billigare?

Jag har klurat på en GPS länge. Har varit i New York sedan början på oktober och kollat runt en hel del. Jag fattar inte hur prisskillnaden kan vara så stor. Desperat som jag var inför jul så köpte jag Garmins eTrex (enklaste modellen) till mina syskons tre smågrabbar. De kostade ca 795 kr/styck här, ingen mängdrabatt, och hemma enligt Pricerunner 1700 kr...

Är själv sugen på en Garmin Geko 201 pga litenheten (minus=dålig batteritid) och jag tror att jag struntar i kartor åtminstone denna gång. Den går loss på ca 900-1000 kr här och 1990 i Sverige. Jag har inte tagit hänsyn till skatt och frakt vilket kan vara helt fel men jag har inte för avsikt att nämna nån GPS i tullen. Även om man är helt hederlig så kommer man fortfarande mycket billigare undan.

Re: Hur kan GPS i USA vara så mkt billigare?

niklaz; sa:
Jag har klurat på en GPS länge. Har varit i New York sedan början på oktober och kollat runt en hel del. Jag fattar inte hur prisskillnaden kan vara så stor. Desperat som jag var inför jul så köpte jag Garmins eTrex (enklaste modellen) till mina syskons tre smågrabbar. De kostade ca 795 kr/styck här, ingen mängdrabatt, och hemma enligt Pricerunner 1700 kr...

Är själv sugen på en Garmin Geko 201 pga litenheten (minus=dålig batteritid) och jag tror att jag struntar i kartor åtminstone denna gång. Den går loss på ca 900-1000 kr här och 1990 i Sverige. Jag har inte tagit hänsyn till skatt och frakt vilket kan vara helt fel men jag har inte för avsikt att nämna nån GPS i tullen. Även om man är helt hederlig så kommer man fortfarande mycket billigare undan.

Om det är en marknad på 10miljoner GPS:er om året är det klart att man kan hålla nere priserna. Dessutom är det helt andra sociala kostnader och i viss mån löner i Sverige. Allting är ju billigare i USA. Handla från Kina, det får nog USA att framstå som dyrt.

Ja om man handlar från Kina så får man det säkert billigt. Men intruktionsboken är nog inte på svenska. Att ringa till supporten är nog inte heller så där jätteenkelt. Och portot för en eventuell garantireparation kostar en slant.

Men
nu börjar diskusionen snart att upprepa sig.

Massor med varor är billigare på olika ställen på jordklotet. Amerikanska bilar är billigast i USA av olika skäl.

TV- o Video-apparater är billigast i Sverige av alla EU-länderna. Varför? ja säg det....
[Ändrat av kanotisten 2003-12-27 kl 12:44]

Re: Re: Hur kan GPS i USA vara så mkt billigare?

Jag upplever inte att allting är billigare efter totalt ca 5 månader i NY i år. Mat, kläder och nöjen och en massa annat upplever jag på det stora hela som dyrare eller likvärdigt här. Skillnaden i pris på en hel del elektronik (inte mobiltelefoner) är dock extremt stor.

Jag tycker att det är en tråkig trend att man kollar upp något i en butik och sen beställer hem den via nätet. Svårt att konkurera med någon utan lager och andra kostnader. De flesta är nog sig själv närmast när det är så stor skillnad i pris.

Jimmy_L; sa:
Om det är en marknad på 10miljoner GPS:er om året är det klart att man kan hålla nere priserna. Dessutom är det helt andra sociala kostnader och i viss mån löner i Sverige. Allting är ju billigare i USA. Handla från Kina, det får nog USA att framstå som dyrt.

Re: Re: Re: Hur kan GPS i USA vara så mkt billigare?

niklaz; sa:
Jag upplever inte att allting är billigare efter totalt ca 5 månader i NY i år.

NY är väl kanske inte en bra referens när det gäller den generella prisbilden i USA... Det är ju som att säga att det inte är billigare i Asien för att Tokyo eller Hong Kong är dyrt (jämfört med övriga Asien).

NY är ju svindyrt.... och jag kan försäkra dig om att inte elektronikföretagen har sina lager på Manhattan.

Re: Hur kan GPS i USA vara så mkt billigare?

niklaz; sa:
Är själv sugen på en Garmin Geko 201 pga litenheten (minus=dålig batteritid) och jag tror att jag struntar i kartor åtminstone denna gång.

12 timmar är inte sämre än snittet så det skall man inte hänga upp sig på. Den verkar vara ett riktigt bra (men fult) alternativ till övriga utan kartor.

Geko 201....

är helt suvrerän på alla sätt förutom batteri livslängden då Garmin måste ha gjort nåt fel eller vad sägs: Ni-Mh 750mAh max 2-3 timmar under skridskoåkning.
Skall testa med Duracell och då återkommer jag om lvslängd.
Men det kan nog ta för apparaten otroligt smidig just för att den liten och väger "ingenting" till skillnad från andra gps och annan utrustning som måste med på turen.
Den här är så liten o lätt så att den lätt "glöms" bort i fickan!
Bosse

(prestanda lika bra som alla gps på marknaden, bara det att den här minst)
/Bosse

Kan inte inse att formatet är så kinkigt. Det gick alldeles utmärkt att åka skridskor med en magellan sportrak i fjol. Dessutom syntes vägarna till sjön i Småland plus sjöns konturer (nåja halvbra). Men i år går det inte för det bara blåser och är plusgrader. Gäcko...

Jonas/Öland

Jag har hakat upp mig totalt på formatet även om jag inser att man kan få bättre grejer som är större... Kör med Nokia 6100 (mobil) och Pentax Optio S4 (kamera) så jag måste bara matcha med en Geko (tror jag)...

jonasolof; sa:
Kan inte inse att formatet är så kinkigt. Det gick alldeles utmärkt att åka skridskor med en magellan sportrak i fjol. Dessutom syntes vägarna till sjön i Småland plus sjöns konturer (nåja halvbra). Men i år går det inte för det bara blåser och är plusgrader. Gäcko...
Jonas/Öland

Re: Re: Re: Re: Hur kan GPS i USA vara så mkt billigare?

Det är ju ingen skillnad i pris på junkfood-kedjorna eller liknande som finns över hela USA. Stockholm som jag bor i är dyrare än Luleå där jag kommer ifrån - men det beror på att jag raj-rajar oftare och inte kan idka friluftsliv lika ofta som norrut. Är restaurangmat och bärs mycket billigare i nån speciell delstat så skulle väl alla flytta dit. Boende däremot är sju resor värre än "Stockholmspriser på borätter kontra övriga Sverige".

Jimmy_L; sa:
NY är väl kanske inte en bra referens när det gäller den generella prisbilden i USA... Det är ju som att säga att det inte är billigare i Asien för att Tokyo eller Hong Kong är dyrt (jämfört med övriga Asien).

NY är ju svindyrt.... och jag kan försäkra dig om att inte elektronikföretagen har sina lager på Manhattan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips