GPSval-checklista på väsentligheter vid köp.

Det kommer regelbundet frågor om GPS val och kom köp utomlands är vettigt och vad Amerikakartan betyder.

Svaren på denna siten är också för ofta väldigt detaljorienterade mot små nyansskillnader mellan GPSer där ofta helhetsbilden saknas i råden.

Jag förordar en helhetsyn när sådana frågor kommer med råd i väsentligheta huvudfrågeställningar.

Efter en tids erfarenhet av en GPS under olika förhållanden förstår man vilka egenskaper som faktiskt är viktiga på en GPS.


Att välja Garmin är defenitivt inte säkert längre för att få en bra GPS .

Jag har varit Garminfantast skall medges som många fortfarande är här på denna siten - beroende på att Garmin är marknadsledare-och det brukar vara bäst i längden inom alla områden.

Nu tycker jag faktiskt att Garmin tappat tempot -ett exempel är den senaste Ique PDAGPSen ger jag inte mycket för-

Min gamla IPaq 3870 med en ny blåtand Fortuna GPS är är minst i samma klass .
Jag tycker framförallt att Garmin har tappat stilen när man ger ut en GPSPDAkombination som inte tål väta Att vara vattentäta har alltid varit handhållna märkesGPSers adelsmärke.

Det är klart om man är medveten om att IQue är en kontorprodukt som kan användas i bilen må det vara OK.

En kartGPS utan minneskort skall man glömma!

Garmin har inga minneskort i sina handhållna lättare kartmodeller inte ens den nya 60 serien som kommer snart har minneskort- DÅLIGT!!Varning för den om Ni skall använda kartor!!

Jag har sen ett halvår börjat undersöka Magellan serien praktiskt och är mycket nöjd med Magellan!!

Först en Sportrak pro antennen var häpnadsväckande bra !och nu en Magellan Colour med minneskort .

Meredianserien verkar vara det bästa som finns just nu i den handhållna kartklassen!

Det finns ingen annan GPS så vitt jag vet nu eller som förvarnats om som har en bättre kombination av

Bra antenn som håller fixen i alla lägen
Minneskort för många kartkombinationer
Öppnare system som medger ändringar i GPSen.

Då den nya Garmin 60 serien inte har minneskort- GLÖM DEN omom du är intresserad av att utveckla kart GPSens användning säger jag -en erfaren karthanterare från stenåldern i denna bransch!
Du kommer att bli besviken om du inte kan byta minneskort då man behöver flera 100MB kartmaterial att hantera på fältet om man skall vara flexibel!

Detaljerade kartor tar plats och arbetar du med kartor behöver du minneskort det är ett som är säkert.

Man man visserligen säga att Garmin har lite bättre kartor i Sverige för tillfället- men vad ska man med dom till när man måst ladda in dem med dator - detaljkartor tar grym plats!

CHECKLISTAN

1 Köp GPSen i England eller USA http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm

2 Om man Du vill ha en GPS med karta och som håller fixen Köp en Magellan i Meredianserien med minneskort.

3 Finns sk "hidden menu" ?som gör att man hantera baskartor eller kombinera baskartor utöver tillverkarnas begränsningar i handledningen?
Magellan har "hidden menue" men inte Garmin så vitt jag förstått.

4 Går det att byta baskarta själv?
Även om det inte är tänkt så går det lätt att göra på Magellan om man kommer över en annan baskarta.
Det finns baskartor tillgängliga för de tre kontinenterna Nordamerika, Europa, och Australien på internet för Magellanserien om man letar-och det är enkelt att byta!än så länge!
och det sedan är upp till var och en att avgöra var den etiska gränsen går och den gränsen är inte självklar!-men så är kalla fakta i varje fall.


Bigben
http://hem.passagen.se/bigben39/
 
Och?
Har du tappat din Garmin på tårna?
Det börjar bli lite tröttsamt att höra predikotexten igen.
Det finns för och nackdelar med alla system, det vore nyttigare för alla med en aning mer nyanserad info.

Lycklig Trimblenavigatör.
 
Man blir så förbannad!

Bengt...

Du kan ju inte driva en "prisjämförelse site" seriöst när du jämför äpplen och päron. Du tar den billigaste internetbutiken i USA respektive England och jämför med det absolut högsta priset man kan hitta i Sverige; Dustin.

Du hävdar ett pris i Sverige på Meridian Gold är 6244:-. Jag hittade utan minsta ansträngning flera priser som var under 5500:- (alltså under den billigaste du jämför med). Liknande jämförelser fick jag fram på dom andra modellerna du har i din lista.

Trovärdighet borde vara nyckelordet när man driver en s.k. "konsumentsida". Så verkar det dock inte vara för dig.

Nu får du faktiskt ta och skärpa dig... jag tror att alla här är trötta på ditt ältande om detta, särskilt eftersom det inte är trovärdigt.

Hur försvarar du att du försöker lura folk på den faktiska vinsten att importera GPS:er?
Jämför med billigaste svenska priset istället.
Jämför också med att kanske köpa en i Kina.... då får man USA att framstå som dyrt.

Skärp dig eller lägg av!

[Ändrat av Jimmy_L 2003-12-20 kl 22:51]
 
Håller med Bengt i stora stycken speciellt om minneskortplatser på kartGPS. Jag har använt mig av gps/pda i ca 4 år och första pdaenheten var en PalmIIIc med 8mb minne och det var ett evigt trixande med kartsnuttar, man var alltid tvungen att spola vissa kartdelar. Numera med ipaq 3850 64mb internminne och minneskort på 126 o 256mb så kan jag lägga in kartor utan att snåla.
Jag skulle inte idag drömma om att köpa en kartgps utan minneskortplats
Åratal tillbaka tror jag att garmin varit nummer ett, när jag -95 eller -96 köpte min garmin 45 (funkar utm. fortfarande) så hade Magellan bla. inte RT90 i programvaran. Att Garmin varit nummer ett betyder väl inte att det är så för evigt
/Runar
 
Bengts strävan att göra folk prismedvetna (o förhoppningsvis få de svenska GA att sänka priserna) och att inte gå in o handla på första bästa affär, utan att kolla upp läget i Sverige o utomlands tycker jag är berömvärt och kan inte fatta att folk retar sig på detta, man börjar nästan undra om det är andra intressen som ligger bakom den skit han får för sin "konsumentsida"
Att inte varje gpspris ligger absolut rätt i Bengts jämförelse borde ju alla begripa, såna saker kan ju förändras över dagen
/Runar
 
Hur får man en GPS vattentät

Jag har inte hängt med i alla nya modeller och har inte köpt en ny GPS på flera år. Men jag är lite ”kartsugen”. Hur har man (Magellan) löst det så att GPSen är vattentät, trots att den har minneskortplatser som är åtkomliga utifrån ?. Vis av andra produkter så litar jag inte alltid på lock, gummitätningar, O-ringar etc.

Per Brune
 
errbe; sa:
1. ...man börjar nästan undra om det är andra intressen som ligger bakom den skit han får för sin "konsumentsida"...



2. Att inte varje gpspris ligger absolut rätt i Bengts jämförelse borde ju alla begripa, såna saker kan ju förändras över dagen
/Runar


1. I viss mån har du rätt; Jag jobbar för en general agent för annan elektronik. Tro mig, det är svårt nog som det är att hålla dom priser som är idag på elektronik i Sverige. Det finns ju helt andra kostnader att ta hänsyn till (som sociala avgifter och löner m.m.). Om någon sedan gör en "prisjämförelse site" så visst, det blir ju lite svårare för general agenterna men det får man ju ta... Men att sedan förvränga och rent ut sagt ljuga om priser och fördelar, då blir man förbannad (även om det i detta fall inte gäller "mina" produkter, som är "Radio/TV". Det är samma läge inom den branschen)!!!!!


2. Det handlar inte om kronorna på priset utan att som regel inte jämföra med dom billigaste svenska priserna, utan medvetet välja dyra affärer i Sverige och billiga internetvaruhus utomlands för att "överdriva" sin sak. Det kan nog ingen hävda är rätt!?!?
 
Debatten nyttig!

Hej,
Oavsett vad man anser vara rätt eller fel är det viktigt med en debatt runt priser mm.
Rent generellt har det ju blivit en djungel runt prisnivåer bara här i sverige.
Därför kan jag passa på att rekommendera http://www.pricerunner.se
Där finns det ju prisjämförelser på det mesta, nu även ca 60 GPS-modeller. Dock gäller enbart svenska ÅF, men ändå ett steg på vägen.
Kanske Bengt kunde modifiera sin konsumentsida och ta lägsta-svenska-priserna därifrån, han har ju dock lagt ner sig en del i priserna internationellt?

Hälsningar
Leif
[Ändrat av svlcm 2003-12-21 kl 09:44]
 
Runars inlägg
Det verkar som Runar förstår vad det handlar om -han har tydligen som jag stor och lång karterfarenhet från PDAns barndom och vet vilka egenskaper hos en kartGPS som är centrala.

Pers inlägg
Vad avser Meredian så ligger SDkortet i batterifacket och Meredianen är vattentät- flyter på vattnet enl uppgift- Självfallet finns väl alltid risk med locktätningar men den verkat vara välbyggd och borde klara tuff utomhusmiljö även på havet.Jag skall testa den i olika miljöer det närmaste året.

Leifs inlägg
Tack för tipset om Pricerunner-MYCKET BRA SYNPUNKT
Har inte observerat att de även tagit med GPSer- jag har tidigare bett dem att ta med GPS och även lägga in internationella jämförelser mera då man idag har många alternativ till köp utifrån av kapitalvaror från Sverige -jag har dock inte följt upp det och uppmärksammar nu att GPSer nu är med.

Jag skall närmaste dygnet uppdatera prissidan med billigaste köp i Sverige kontra utlandet.

http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm

för att undanröja de tvivel om syfte och ärlighet som kan finns hos vissa läsare.

För övrigt
När det gäller personliga påhopp av diverse slag tycker jag att sådant inte hör hemma i detta forum-då kan man avhålla sig från inlägg.Om man känner sig trampad på tårna kan man faktiskt uttrycka sig på ett mer civiliserat och förnuftigt sätt.

Synpunkter på inlägg är alltid bra och de behövs och avvikande uppfattningar är mycket välkomna det är det som gör att debatten får en höjd och en läsare kan dra sina egna slutsatser för sina egna behov.

En diskussionsida skall inte styras av några få vare sig av mig eller andra som vågar tycka till om angelägna frågor- ORDET ÄR FRITT!

Om man sen trots allt inte gillar tråden är det faktiskt inte något tvång att läsa den!

Bengt
 
Nyttan med prisjämförelse

En nära bekant skulle för några veckor sen köpa en Legend till sin sambo i julklapp (han har själv en Vista o är måttligt gpsintresserad) han kollade priset hos sin lokala handlare och ansåg att priset var väl häftigt, frågade mig om jag kände till andra ställen, jag hänvisade till Bengts prisjämförelse och med den i handen stegade han i hos handlaren igen och frågade om han ville vara med, det ville han, strax över 2000kr betalade han.
Ett väl så bra exempel tycker jag
/Runar
 
Lite enkelriktat kanske?

bigben; sa:
Att välja Garmin är defenitivt inte säkert längre för att få en bra GPS .
Vilka av deras senare modeller är dåliga då?
En kartGPS utan minneskort skall man glömma!

Garmin har inga minneskort i sina handhållna lättare kartmodeller inte ens den nya 60 serien som kommer snart har minneskort- DÅLIGT!!Varning för den om Ni skall använda kartor!!

Jag tycker det är lite onyanserat. Visserligen äger jag själv en Magellan Meridian och köpte den pga samma anledningar som du. Trots det får jag med kartprogramvaran in ett område som täcker hela västkusten ned till malmö och ramar in Vänern i nordost. Detta på 12.5MB.

För friluftstillämpningar har jag svårt att tro att det inte skulle räcka. Visserligen förändras (växer) behoven, men en jag skulle inte räkna bort t ex en Vista som faktiskt har bättre upplösning.

Nu är jag väldigt nöjd med min mottagare, men man får inte blunda för att olika GPS:er precis som annan utrustning passar olika för olika ändamål.

4 Går det att byta baskarta själv?

En annan relevant fråga:
"Går det att göra egna kartor?"
 
inköpsvägar

Jag avstår från att kommentera övriga aspekter av Big Bens inlägg eftersom jag tycker att var och en får stå för det beslutsunderlag han/hon väljer att bemöda sig om att skaffa. Med internet är det bara en fråga om vilken tid man anser sig ha råd att lägga för att få ett mer eller mindre gott underlag - och detta utan att ställa elementära frågor i forum och repliera på andras ansträngningar. Man kan heller inte bortse från möjligheten av att vissa individer efter moget övervägande kommer fram till andra slutsatser än dem Big Ben för fram utan att de ska bängförklaras för detta (slutsatserna alltså, inte personerna).

För egen del är mitt "problem" att jag märkt att det finns en hel del elektronikpryttlar som säljs till bra priser i USA och som jag överhuvudtaget inte kan köpa därför att försäljaren i USA valt att inte sälja utanför nordamerika. Ett exempel är "electric fuel cells" som tidigare varit på tapeten i detta forum. Känner nån till en "broker" i USA som kan köpa in artiklar som enbart säljs på nordamerikanska marknadnaden och sen kan sälja dem vidare till Europa med rimliga pålsag?

Detta finns i USA för japanska varor (som japanspecifika laptops mm) men jag har inte sett motsvarande för Europa.

Jonas
[Ändrat av jonasolof 2003-12-21 kl 23:10]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Henning K Ingen Fjällkarta på inatur.se Navigering 5
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.