GPSMAP 76 trassel

Jag har en GPSMAP 76 som strular lite, Den får ej kontakt med datorn, jag har endast USB i datorn och har köpt en konverterar sladd för detta, men den hittar inte datorn ändå.

GPS;En levererades med en vattenskoter med sjökort färdiginstallerat, har det ngn betydelse? kan den vara låst på något sätt??

Tacksam för svar
Thomas

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Är det så att 76:an bara har serieport?

Jag byter då & då kartor i en gammal SP3 med serieport. Jag har aldrig fått det att funka med USB-serieport kabel. Jag plockar istället fram en urgammal & avställd dator med serieport. Dvs det krävs något extra, jag vet inte vad, för att Mapsource eller Mapinstall skall hitta GPS:en via USB-kabeln.

gps

jag har XP och köpt en konverterarkabel med skiva så förhoppningsvis är drivrutinen rätt.

ska prova med en annan dator få se hur det funkar.

några andra tips angående låsning av den eller är alla apparater öppna att fylla på andra kartor i.

Thomsa

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.