GPSMAP 60c

Har en GPSMAP 60c som som är i "demoläge". När jag ställer om till "normal" så återgår den automatiskt till demoläge. Vad har hänt?

Lasse
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jo, det är väl allmänt känt att alla kartor från Garmin börjar fungera i Mapsource om man saknar en riktig 25-ställig kod och skriver in DEMO istället. Vad som då blir lite tokigt är att när man laddar upp kartor till GPS:en, även om man har fullkomligt korrekta 25-ställiga koder för de kartorna så går GPS:en bara igång i demoläge. Avinstallera alltså kartan i mapsource som du kör som demo, alternativt ordna en korrekt kod till den, och ladda upp dina kartor igen så funkar nog GPS:en skulle jag tro.
 
Jo, det är väl allmänt känt att alla kartor från Garmin börjar fungera i Mapsource om man saknar en riktig 25-ställig kod och skriver in DEMO istället. Vad som då blir lite tokigt är att när man laddar upp kartor till GPS:en, även om man har fullkomligt korrekta 25-ställiga koder för de kartorna så går GPS:en bara igång i demoläge. Avinstallera alltså kartan i mapsource som du kör som demo, alternativt ordna en korrekt kod till den, och ladda upp dina kartor igen så funkar nog GPS:en skulle jag tro.

Det stämmer, jag hade laddat upp en demo. Har nu rensat alla kartor och lagt in BC7 som jag har licens på. Allt fungerar som det ska.
Tack för hjälpen

Lasse
 
Liknande problem

Hej!

Jag har haft liknande problem som ovan beskrivet med att jag råkade ladda över Demo-kartor. Råkade och råkade, jag trodde inte skulle skada men nu har jag upptäckt motsatsen!

Ända sedan jag la in en Bluechart demo-karta så är GPSen låst i demo-mode, något som alltså inte är ovanligt. Problemet är att jag inte längre kan ersätta eller ta bort denna demo-karta med någon av de jag köpt eftersom mapsource (från exakt den stund jag la in demo-kartan) hävdar att jag inte har tillräckligt med minne på mitt kort och bör kontrollera detta. Jag har definitivt gott om plats på kortet (något jag verifierat både via datorn och GPSens egen information).

Hur kan jag tänkas lösa detta problem? Helst vill jag återställa hela enheten till grundutförande men "vanlig" total återställning (via viss knappkombination) löser inte problemet eftersom kartan ligger kvar och låser demo-läget...

Tack på förhand.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Har du provat gå in med utforskaren i GPSen och ta bort kartfilen, den som heter gmapsupp.img.

/Ulf
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.