Garmin GPSMAP H1/ H1i Plus

Tja laddmöjligheter brukar ju inte vara obefintliga. Men visst, tycker man att det är en befogad oro att "skada sin telefon" på fjället och därmed bli begränsad så går det att köpa två st (!!) bra IP67:ade Samsung, t.ex. A56, för samma pris som den billigaste varianten av GPSen i trådstarten handlar om.

Men har två Samsung A56 möjlighet till larm vid nödsistuation? Har liksom aldrig ens funderat på den biten tidigare.

Och ja jag tycker fortfarande att Garmin GPSMAP H1/ H1i Plus är på tok för dyra så om man kan få funktionaliteten med mobiler så är det såklart bra men om man inte kan det så är det som att jämföra två helt olika typer grunkor. Inget illa menat.

Men har två Samsung A56 möjlighet till larm vid nödsistuation? Har liksom aldrig ens funderat på den biten tidigare.

Och ja jag tycker fortfarande att Garmin GPSMAP H1/ H1i Plus är på tok för dyra så om man kan få funktionaliteten med mobiler så är det såklart bra men om man inte kan det så är det som att jämföra två helt olika typer grunkor. Inget illa menat.
Dessutom så krävs det väl dyra betalappar, för att få samma funktioner i mobilen som i en handhållen satellitmottagare eller i en modern avancerad äventyrsklocka.

För förvisso finns det en del bra gratisappar - som inte kan snacka med varandra! Å då faller ju vitsen med mobilnavigering i fjällen, skärgården etc., tycker jag.
/Niklas

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Jag jämförde priserna med den billigaste varianten som inte har Iridium och därmed möjlighet till larm vid nödsituation. Är man sugen på en småklumpig färg-GPS med Iridium för 12000 så köp för all del, en fristående Iridiumsändare som länkar till mobil och även har nödknapp om mobilen skulle gå sönder kostar dock ca 2000 fristående.

Dessutom så krävs det väl dyra betalappar, för att få samma funktioner i mobilen som i en handhållen satellitmottagare eller i en modern avancerad äventyrsklocka.

För förvisso finns det en del bra gratisappar - som inte kan snacka med varandra! Å då faller ju vitsen med mobilnavigering i fjällen, skärgården etc., tycker jag.
/Niklas

Seglivade myter. Bra betalappar för offlinekartor kostar kring hundralappen per land, högt räknat!
Kolla topo gps av rdzl t.ex.
Engångsavgift alltså - inte prenumerationer.
Billigare än licenserna för Garmins kartor lagligt. Mycket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips