GPSMAP 60c

Har en GPSMAP 60c som som är i "demoläge". När jag ställer om till "normal" så återgår den automatiskt till demoläge. Vad har hänt?

Lasse

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jo, det är väl allmänt känt att alla kartor från Garmin börjar fungera i Mapsource om man saknar en riktig 25-ställig kod och skriver in DEMO istället. Vad som då blir lite tokigt är att när man laddar upp kartor till GPS:en, även om man har fullkomligt korrekta 25-ställiga koder för de kartorna så går GPS:en bara igång i demoläge. Avinstallera alltså kartan i mapsource som du kör som demo, alternativt ordna en korrekt kod till den, och ladda upp dina kartor igen så funkar nog GPS:en skulle jag tro.

Jo, det är väl allmänt känt att alla kartor från Garmin börjar fungera i Mapsource om man saknar en riktig 25-ställig kod och skriver in DEMO istället. Vad som då blir lite tokigt är att när man laddar upp kartor till GPS:en, även om man har fullkomligt korrekta 25-ställiga koder för de kartorna så går GPS:en bara igång i demoläge. Avinstallera alltså kartan i mapsource som du kör som demo, alternativt ordna en korrekt kod till den, och ladda upp dina kartor igen så funkar nog GPS:en skulle jag tro.

Det stämmer, jag hade laddat upp en demo. Har nu rensat alla kartor och lagt in BC7 som jag har licens på. Allt fungerar som det ska.
Tack för hjälpen

Lasse

Liknande problem

Hej!

Jag har haft liknande problem som ovan beskrivet med att jag råkade ladda över Demo-kartor. Råkade och råkade, jag trodde inte skulle skada men nu har jag upptäckt motsatsen!

Ända sedan jag la in en Bluechart demo-karta så är GPSen låst i demo-mode, något som alltså inte är ovanligt. Problemet är att jag inte längre kan ersätta eller ta bort denna demo-karta med någon av de jag köpt eftersom mapsource (från exakt den stund jag la in demo-kartan) hävdar att jag inte har tillräckligt med minne på mitt kort och bör kontrollera detta. Jag har definitivt gott om plats på kortet (något jag verifierat både via datorn och GPSens egen information).

Hur kan jag tänkas lösa detta problem? Helst vill jag återställa hela enheten till grundutförande men "vanlig" total återställning (via viss knappkombination) löser inte problemet eftersom kartan ligger kvar och låser demo-läget...

Tack på förhand.

Har du provat gå in med utforskaren i GPSen och ta bort kartfilen, den som heter gmapsupp.img.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips