GPS till Dator

Hej,

Har en Garmin Legend Cx och kopplar den till datorn. Trodde då att man (förutsatt mottagning) skulle kunna se sin position i Mapsource och Friluftskaratan Pro.

Det verkar dock som att man inte kan det. Hur gör dom som kopplar dator till GPS och navigerar med datorn t.ex. på sjön? Vilka program kan man använda som stöder det?

Fråga 2:

Om man köper city select på minneskort endast, kan man då se kartan i Mapsource på datorn och lägga in waypoints mm?

Tacksam för svar!

nRoute

Hej
svar på 1.
Ladda ner nRoute från Garmin. Funktionen förr i Mapsource att koppla GPS är flyttad till ruttprogrammet nRoute (gratis). Det nyttjar samma kartinstallation som Mapsource.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I husbilen använder jag en Garmin GPS60C ansluten till laptopen med Mapsource ver. 5.4 som fungerar bra för detta ändamål.

Tyvärr har man i de senare versionerna av Mapsource tagit bort GPS-funktionen och hänvisar till nRoute.

Med kartorna Citynavigator eller Metroguide har man ett utmärkt navigationssystem för resor i hela Europa. Rutten ligger kvar även om man lämnar den och man ser spåren efter var man har kört. Vill man ändra rutten är det enkelt att dra ruttmarkeringen till en ny punkt.

För resor med husbil är detta koncept outstanding.

Läs mer på min hemsida: http://www.gosoft.se/

avslutad210712

Gäst
Eftersom jag hade tänkt lägga in exakt samma fråga så tackar jag och bugar. Synd bara att jag inte ställde frågan före jag körde ner till Bodafors i helgen fast det var inte så svårt att köra när jag väl kom utanför Stockholm.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips