GPS och Rikets nät

Om jag inte har fattat aldeles fel så är det väl så att olika modeller och märken av GPS-mottagare tolkar Rikets nät (swedish grid) på olika sätt? Dvs att man får inte samma position på en magellan som på en garmin samt att det även diffar mer eller mindre från den position som visas på en papperskarta.

Feken är systematiska och är större i norra och södra Sverige jämfört med mellansverige. Det hela beror visst på att gps-mottagaren som standard använder sig av kartdatumet WGS 84 och lat/long vilket sedan räknas om till RT90 och Rikets nät om man har gps:n inställd så.

Vore det inte enklast att alltid ange gps-koordinater i wgs 84 och lat/long så att man vet att de är någotsånär riktiga?
/Roger

garmin till magellan

Jag vet inte huruvida det är skillnader i hur olika gps-modeller tolkar rikets nät. Om så är fallet, blir det verkligen så stora skillnader så att det spelar någon större roll?

För inte så länge sedan så utbytte jag koordinater med en bekant som har en magellan (jag har en garmin vista). Han hittade till samtliga waypoints jag gav honom på någon meter när (vi använder bägge rikets nät).

mvh

Daniel

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har hört att det kan röra sig om upp emot 20 meter beroende på vart i landet man befinner sig och vad man använder sig av för gps. En artikel om detta finns på http://www.speleo.se/grottan/2001/gps2.htm

I praktiken spelar det kanske inte så stor roll men man kan nog inte prata om meterprecition på sin gps-mottagare när det är fråga om så stora fel... Man kommer ifrån denna felkälla helt och hållet om man använder sig av WGS 84 och Lat/Long men då blir det å andra sidan lite klurigare att pejla in vart man befinner sig på kartan
/Roger

Lantmäteriet vet

* Gå till Lantmäteriets websida
http://www.lantmateriet.se/index.htm

* Klicka på "Om Lantmäteriet"

* Klicka på "Geodesi och GPS"

* Klicka på "Geodesi och GPS" igen, röda texten

* Klicka på "Tips om GPS" (långt till höger)

* Läs och tag lärdom, framför allt avsnittet "Förbättrat samband till RT 90 med User grid"

ALj

Lantmäteriet...

Nu steg lantmäteriet i min aktning:)
Mycket andvändbart och intressant!
Om de bara sänkte priset på de digitala kartorna!

Vista 2.22

I senaste utgåvan av Vistas programvara, version 2.22, finns ett koordinatsystem som kallas RT90, som alternativ till Rikets nät. RT90 är lika bra som LMV:s korrigering.

Anders

Olika saker

RT90 är ett kartdatum (i stället för WGS84 t.ex.)
Rikets nät är en grid för att ange positionen, i stället för lat/long.

Per

Men det vet de inte på Garmin

Ja, visst är det så.
Rikets nät är rutnätet, RT 90 projektionen.
Men i version 2.22 av Vistas programvara har de hittat på kombinationen RT 90 / RT 90, som alternativ till Rikets nät / RT 90. Detta är naturligtvis fel, formellt sett, men det de menar är ett "bättre" rikets nät än det första de lade in, tillsammans med projektionen RT 90.

Av kompatibilitesskäl, kanske (vad skulle det annars vara?) lät de det gamla Rikets nät vara kvar, i stället för att bara ändra på det.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips