Inställning av kartformat

När jag köpte min Garmin 60CSx fick jag med en CD skiva med GPS Learning, som jag nu kollar lite på. När de går igenom inställnigarna i GPS:en och kommer till kartformat m.m. så säger de att Positionsformatet skall vara inställd på "Rikets nät" och Kartreferenssystemet skall vara "RT90" Jag har hittills kört med positionsformat "hddd mm,mmm" och "WGS 84" som kartreferens. Har jag kört helt fel? Jag har Friluftskartan Pro installerad i GPS:en...
 
Så länge du inte ska jämföra din position mot någon annan karta, företrädesvis en på papper, spelar det ingen roll. Din GPS visar var du är på den elektroniska kartan ändå.

Men om du vill läsa av din position och se var det är på en papperskarta, eller tvärtom, vill det ju till att du har samma format på koordinaterna på kartan och i din GPS. I sådana fall kan det mycket väl tänkas att du behöver ställa in koordinatsystemet på Rikets nät och kartdatumet på RT 90, om du exempelvis använder Gröna kartan.

Anders
 
Då kör jag på som jag gjort hittills då, utan att ändra något. Nu fattar jag till och med skillnaden på de olika formaten =)

Tuen tack för era svar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pelle E Gps-inställning Navigering 5
raderad04 GPS egen inställning Navigering 5
cwmint GPS inställning Åland Navigering 10
RedBreather Tomtom kartformat.... Navigering 0
BJK Kartformat i Garmin Vista Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.