Inställning av kartformat

När jag köpte min Garmin 60CSx fick jag med en CD skiva med GPS Learning, som jag nu kollar lite på. När de går igenom inställnigarna i GPS:en och kommer till kartformat m.m. så säger de att Positionsformatet skall vara inställd på "Rikets nät" och Kartreferenssystemet skall vara "RT90" Jag har hittills kört med positionsformat "hddd mm,mmm" och "WGS 84" som kartreferens. Har jag kört helt fel? Jag har Friluftskartan Pro installerad i GPS:en...

Så länge du inte ska jämföra din position mot någon annan karta, företrädesvis en på papper, spelar det ingen roll. Din GPS visar var du är på den elektroniska kartan ändå.

Men om du vill läsa av din position och se var det är på en papperskarta, eller tvärtom, vill det ju till att du har samma format på koordinaterna på kartan och i din GPS. I sådana fall kan det mycket väl tänkas att du behöver ställa in koordinatsystemet på Rikets nät och kartdatumet på RT 90, om du exempelvis använder Gröna kartan.

Anders

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Då kör jag på som jag gjort hittills då, utan att ändra något. Nu fattar jag till och med skillnaden på de olika formaten =)

Tuen tack för era svar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips