GPS egen inställning

Snubblade över detta på internet
--
GPS-inställning
För att förbättra sambandet mellan Garmin 12 och satellitsignalen, användes en speciellt framtagen projektion, en s.k. user grid i Transverse Mercator, i stället för RT 90 och Swedish Grid. Detta skall, enligt Lantmäteriverket, förbättra positionsangivelsen. Fornminnesinventeringens Garmin 12 GPS-mottagare var inställda enligt följande:
USER GRID
LONGITUDE
ORIGIN: E 015°48.377’
SCALE: 1.0000056
FALSE E: 1500064.1
FALSE N: -668.0
MAP DATUM = WGS 84
--
Klippt från 2002 års fornminnesinventering i Norrbottens län - SID 43 Jag fattar egentiligen inte så mycket annat än att detta skall förbättra positionsangivelsen. Stämmer det? // RJ

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nya referenssystem

I och med att GPS-användningen ökar och blir allt exaktare så blir det tydligt att Lantmäteriets kartmaterial innehåller många större eller mindre fel. Även referenssytemen finjusteras för att bli mer exakta. Man kan läsa mer på Lantmäteriets hemsida http://www.lm.se/geodesi/refsys/sweref/sweref99.htm

Jag gissar att detta så småningom kommer att leda till framtagande av mer exakta och vektoriserade kartor.

Thure

Jag har iaf problem med + tecken.
skala får: +1.0000056
falsk öst: +1500064.1m
+ kan bara bytas mot - men inte tas bort. Då antar jag att det skall vara + fast det inte är angivet // RJ

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips