GPS egen inställning

Snubblade över detta på internet
--
GPS-inställning
För att förbättra sambandet mellan Garmin 12 och satellitsignalen, användes en speciellt framtagen projektion, en s.k. user grid i Transverse Mercator, i stället för RT 90 och Swedish Grid. Detta skall, enligt Lantmäteriverket, förbättra positionsangivelsen. Fornminnesinventeringens Garmin 12 GPS-mottagare var inställda enligt följande:
USER GRID
LONGITUDE
ORIGIN: E 015°48.377’
SCALE: 1.0000056
FALSE E: 1500064.1
FALSE N: -668.0
MAP DATUM = WGS 84
--
Klippt från 2002 års fornminnesinventering i Norrbottens län - SID 43 Jag fattar egentiligen inte så mycket annat än att detta skall förbättra positionsangivelsen. Stämmer det? // RJ

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Nya referenssystem

I och med att GPS-användningen ökar och blir allt exaktare så blir det tydligt att Lantmäteriets kartmaterial innehåller många större eller mindre fel. Även referenssytemen finjusteras för att bli mer exakta. Man kan läsa mer på Lantmäteriets hemsida http://www.lm.se/geodesi/refsys/sweref/sweref99.htm

Jag gissar att detta så småningom kommer att leda till framtagande av mer exakta och vektoriserade kartor.

Thure

Jag har iaf problem med + tecken.
skala får: +1.0000056
falsk öst: +1500064.1m
+ kan bara bytas mot - men inte tas bort. Då antar jag att det skall vara + fast det inte är angivet // RJ

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips