Rikets nät på multinavigator

Jag har precis fått mej en äldre modell av silvas multinavigator. Men när jag försöker ställa in den på rikets nät swedish grid / rt90 så står detbara format fel i displayen. Någon som vet i vilket steg jag har klåpat mej...
 
Hittar den några satelliter?

Formatfel brukar uppträda om Silva Multinavigator har tappat satellitalmanackan och inte hittar några GPS-satelliter. Detta inträffar ofta när GPS-mottagaren har varit avstängd en längre tid. och bootas genom att låta mottagaren ligga ute en stund med fri sikt mot satelliterna (läs mot söder) - självfallet med GPS-mottagningen aktiverad.

Ps1 Varför köra med Swedish grid/RT90 när RT90-grid/2,5 gon V ger ett klart bättre överensstämmelse med det officiella RT 90 2,5 gon V (f.d. rikets nät)?

Ps2 Vill du däremot använda det nuvarande Rikets Nät (SWEREF 99 TM) på din gamla Silva Multinavigator så finns en beskrivning på http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49373. De nyaste kartorna från Lantmäteriet använder sig av SWEREF 99 TM.

Ps3 Nuvarande mjukvara heter 2.19 och kan laddas ner på http://www.silva.se/templates/Page____390.aspx?epslanguage=DE. Dock krävs både datakabel och skitprogrammet Global Map Planner för att kunna installera ny mjukvara. Den enda gången som jag använder Global Map Planner är vid de sällsynta programuppdateringarna av Silva Multinavigator. Annars använder jag mycket hellre Fugawi.
/Niklas
 
Den hittade satelliter till det att jag bytte till swe-grid, sen har den bara sökt, men jag har bara varit vid fönstret ska kolla ordentligt imorrn. men stämmer det dåligt med swe grid/rt90 för jag hittar inte rt90-grid/ 2,5gon v i gps:n. Men jag antar att det kan bero på mjukvaran. den jag har heter 2.01 och jag har inte nån datakabel el program och tror inte jag kommer köpa detta. Men blir det väldigt fel och hur stor felmarginal kan man räkna med. Jag är helt novis på detta med gps och tänkte mest använda den till att hitta grottor med, för dom finns utmärkta med koordinater enligt rikets nät.
 
Transformationsfelet varierar över olika delar av Sverige men jag skulle tippa på 10-20 meter i de flesta fallen.

Aha, ver 2.01 förklarar avsaknad av RT90-grid. Nu kommer jag inte ihåg i vilken version som RT90-grid infördes, kanske var det i ver 2.13.

Själva uppdateringarna är gratis. Bor du nära någon butik som säljer Silva Multinavigator, så kan de kanske hjälpa dig. Annars kan ju alltid skicka in den till Silva i Sollentuna för en uppgradering till ver 2.19.
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eriol067 Garmin RT90 / Rikets nät Navigering 1
Memme Rikets nät Navigering 19
Ka-Ka RT90 & Rikets nät som positionsformat? Navigering 3
apersson850 Rikets nät Navigering 0
Roger J GPS och Rikets nät Navigering 9
maol Omvandla i från Rikets rutnät till Latitud och Långitu Navigering 1
trebh Rut Nät Thailand Navigering 3
44444 Vilket GPS nät i Norge? Navigering 4
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.