GPS och flygresor...??

Jag flyg med SAS förra veckan. Runt 900 km/h (max 931 km/h) och höjden var drygt 12500 m enligt min ena GPS (Garmin 60C). Jag fick byta datafält till ett med fler siffror för höjden.

Men på min rätt så nya Garmin Vista HCx fick jag inte ”rätt” flyghöjd trots att jag gjort som jag fattat att man skulle göra för att stänga av tryckmätaren http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51450

OT:
En bland de sista gångerna jag flyg med de Havilland Q400 (Dash 8) så flyg planet ca 100 km/h saktare är det brukar (650 km/h). Som nyfiken GPS användare och rätt ovan flygresenär stannade jag sist kvar i planet efter landningen för att få en pratstund med piloterna. Jag frågade om det var motvind för att dom ”körde så långsamt”, men det var så att temperaturen på landningsplasten hade hastigt stigit från –12 grader C till + 3 grader C, så dom som jobbade på flygplatsen behövde mer tid på sig för att halkbekämpa landningsbanan.

Per Brune

Har också försökt att stänga av höjdmätaren (tryck) på min 60CSx utan att lyckas.
Får höjden till ca 2000 m vilket mer indikerar på hur mycket de håller trycket i kabinen.
Har mätt samma tidigare med höjdmätare på klocka. Alla flygbolag jag åkt med verkar ligga ungefär på samma tryck i planet oavsett propeller eller jet.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
ang. Över 300 knop i en jetström

det skulle röra sig om i närheten av 600 km/h vilket är 50% mer än angivelsen 400 km/h i wikipedia.

Thure

Hej!

Tittade nyss i Wikipedia och där stod lite längre ner på sidan att ett "maximum registrerats i Japan 1970 på 650 km/h." Det var en jetström som benämns "polarfrontsjetströmmen".

Mvh!

Har också försökt att stänga av höjdmätaren (tryck) på min 60CSx utan att lyckas.
Får höjden till ca 2000 m vilket mer indikerar på hur mycket de håller trycket i kabinen.
Har mätt samma tidigare med höjdmätare på klocka. Alla flygbolag jag åkt med verkar ligga ungefär på samma tryck i planet oavsett propeller eller jet.

Hej!

Titta på det andra inlägget (från Mathias) i den här tråden, där tror jag svaret finns: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51450

Mvh!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips