RIMLIGEN borde det bli tillåtet med GPS också om detta förslag går igenom 
http://www.aftonbladet.se/vss/mobil/story/0,2789,576724,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/mobil/story/0,2789,576724,00.html
magnushansson; sa:Jag har samma åsikt som Mikael Robertsson ang. kabinpesonalens förmåga att avgöra vad som är en säkerhetsrisk eller ej vad gäller elektronisk utrustning.
Det är dålig stil av Per Geijer och Gunnar Djerf att gå till personangrepp och inte föra saklig dilaog. Jag föreslår att de sparkas ut från forumet.
magnushansson; sa:Man behöver inte ligga på någon särskild inlärningskurva för att inse att regeln: "all elektronisk utrustning måste vara avslagen" är överdriven.
/M
Även om den är överdriven i så motto att inte all utrustning utgör en störningsrisk så har regeln många fördelar. Som nämnts här i tråden finns det flera andra anledningar till det förbudet vid kritiska moment (uppmärksamhet från resenärerna, mindre projektiler i kabinen o.s.v.). Det är en enkel och tydlig regel som det dessutom finns vissa möjligheter att övervaka efterlevnaden av. Hur överdriven regeln än är så är den ändå effektiv mot utrustning som faktiskt stör.magnushansson; sa:Man behöver inte ligga på någon särskild inlärningskurva för att inse att regeln: "all elektronisk utrustning måste vara avslagen" är överdriven.
Jag kan tänka mig några olika tolkningar av det uttalandet men ingen av dem bidrar till stärka mitt förtroende för flygbolagets säkerhetsarbete.gundj; sa:Ett bolags hattande kan ju tyvärr bero på osäkerheten om vilken nivå man bör ligga på säkerhetsmässigt.
Självklart, men det är orimligt att samtidigt generellt tillåta annan potentiellt lika farlig utrustning bara för att det efterfrågas av fler resenärer.Ett flygbolag som har senaste Airbus och samtidigt några Fokker F27 (bara exempel, inget bedömande av typerna)har ju milsvidda skillnader i elmiljösäkerhet och HERF-testning mm.
Då är det ju rimligt att lägga företagspolicyn på lägsta verifierade säkra nivå.
Det kanske blir bättre om du börjar med att lista vilka aktiviteter som av dig är godkända att hålla på med under flygningen så vi kan prata om dem istället och få en trevligare diskussion? Dator, borde man få använda det? Spelar det i så fall någon roll om man spelar spel på den eller använder den till nyttoverksamhet? Skall man få använda en MP3-spelare och i så fall vilken musik godkänner du att man lyssnar på? Skall barn få spela på en GameBoy? Hur är det med vuxna och GameBoy? Godkänner du att folk tar sig en sup på planet och i så vilka spritsorter är det som du anser inte äventyrar flygsäkerheten?Om då någon prylbög ändå måste pilla på grejen så går det ju bra att fråga ombord.
Ja vi kan ju hoppas att det är så men det finns ju också en risk att det snarare blir vederbörandes personliga intresse (och/eller humör) som avgör. De kanske t.o.m. som du anser sig kallade att bestämma vilka aktiviteter andra borde ägna sig åt och gömmer sig bakom svepande uttalanden om att de vet så mycket mer om flygsäkerhet.Steward eller befälhavare bör veta vad aktuell typ är godkänd för