Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
GPS och flygresor...??
- Trådstartare Tony-Avesta
- Start datum
Re: GPS på Malmö Aviation
tråkig attityd,
Vet du om den flygplantypen du just då sitter i är AOSIT:ad med sådan eller liknande utrustning i kabinen?
Personalen kanske är betydligt mer kompetent än du?
gpsking; sa:Jag frågar aldrig om jag får ha elektronik igång för man får ändå oftast ett NEJ av den inkompetenta personalen.
tråkig attityd,
Vet du om den flygplantypen du just då sitter i är AOSIT:ad med sådan eller liknande utrustning i kabinen?
Personalen kanske är betydligt mer kompetent än du?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Re: Re: GPS på Malmö Aviation
Nej, det är inte min attytyd det är fel på utan flygbranschens. Man tar inte reda på fakta utan förbjuder allt, vilket är orimligt, vilket gör att förbuden inte efterföljs.
ALLA flygbolag säger att ALL batteridriven elektronik ska slås av vid start/landing. Ändå sitter det 189 tomtar på varje avgång med batteridriven klocka och jag har aldrig sett nån slå av sin klocka eller flygplan störta p.g.a. en klocka. Likaså med pacemaker och annan elektronik man kan tänkas ha på sig. Vad är det som säger att det är OK att ha en batteridriven klocka under starten men inte en gameboy eller en fotokamera? Vad är det som gör en fotokamera farligare? Storleken på plasten?
För övrigt är det inte ovanligt att tv-bolag filmar flygningar för nått tv-program eller eller film. Och då går det helt plötsligt bra att ha massa elektronik igång. Men när svensson ska ta ett kort under starten då är det helt plötsligt livsfarligt.
För övrigt har jag vid UPPREPADE tillfällen sett flygvärdinnor skicka SMS under start och landing.
DUBBELMORAL RAKT IGENOM!
Att fråga en flygvärdnnina som inte kan skilja på en PDA och en GPS eller CD-spelare, och än mindre har en aning om vad den innehåller för elektronik eller hur farlig den är, och som dessutom sitter och skickar SMS under flygningen är helt enkelt slöseri på tid och röst.
[Ändrat av gpsking 2004-03-09 kl 14:24]
gundj; sa:gpsking; sa:Jag frågar aldrig om jag får ha elektronik igång för man får ändå oftast ett NEJ av den inkompetenta personalen.
tråkig attityd,
Vet du om den flygplantypen du just då sitter i är AOSIT:ad med sådan eller liknande utrustning i kabinen?
Personalen kanske är betydligt mer kompetent än du?
Nej, det är inte min attytyd det är fel på utan flygbranschens. Man tar inte reda på fakta utan förbjuder allt, vilket är orimligt, vilket gör att förbuden inte efterföljs.
ALLA flygbolag säger att ALL batteridriven elektronik ska slås av vid start/landing. Ändå sitter det 189 tomtar på varje avgång med batteridriven klocka och jag har aldrig sett nån slå av sin klocka eller flygplan störta p.g.a. en klocka. Likaså med pacemaker och annan elektronik man kan tänkas ha på sig. Vad är det som säger att det är OK att ha en batteridriven klocka under starten men inte en gameboy eller en fotokamera? Vad är det som gör en fotokamera farligare? Storleken på plasten?
För övrigt är det inte ovanligt att tv-bolag filmar flygningar för nått tv-program eller eller film. Och då går det helt plötsligt bra att ha massa elektronik igång. Men när svensson ska ta ett kort under starten då är det helt plötsligt livsfarligt.
För övrigt har jag vid UPPREPADE tillfällen sett flygvärdinnor skicka SMS under start och landing.
DUBBELMORAL RAKT IGENOM!
Att fråga en flygvärdnnina som inte kan skilja på en PDA och en GPS eller CD-spelare, och än mindre har en aning om vad den innehåller för elektronik eller hur farlig den är, och som dessutom sitter och skickar SMS under flygningen är helt enkelt slöseri på tid och röst.
[Ändrat av gpsking 2004-03-09 kl 14:24]
mobil på flyg
Om det øverhuvudtaget vore farligt att ha på en mobiltelefon under flygning skulle de (flygbolagen/luftfartsverken) installera elektronisk scaning av mobiler. Med tanke på flygets extrema säkerhets tänkande i øvrigt skulle de inte acceptera påslagna mobiler. Det ligger en massa påslagna mobiler i hatthyllorna under varje flygning. En mer konspiratorisk førklaring till førbudet är att sändarsystemet skulle kollapsa om tusentals mobiler bytte sändare var 5:e sekund. På 10000 m højd i 900km/h søker mobilen en massa sändare och byter sändare hela tiden = gsm systemet kollapsar. Jag är inte teknolog så jag kan ha helt fel...
David
Om det øverhuvudtaget vore farligt att ha på en mobiltelefon under flygning skulle de (flygbolagen/luftfartsverken) installera elektronisk scaning av mobiler. Med tanke på flygets extrema säkerhets tänkande i øvrigt skulle de inte acceptera påslagna mobiler. Det ligger en massa påslagna mobiler i hatthyllorna under varje flygning. En mer konspiratorisk førklaring till førbudet är att sändarsystemet skulle kollapsa om tusentals mobiler bytte sändare var 5:e sekund. På 10000 m højd i 900km/h søker mobilen en massa sändare och byter sändare hela tiden = gsm systemet kollapsar. Jag är inte teknolog så jag kan ha helt fel...
David
Jisses
Du har själv ett ANSVAR att inte riskera dina medpassagerares och besättningens hälsa eller liv genom att trotsa flygbolagets regler eftersom du ANSER att de är korkade eller felaktiga. Med din inställning skulle du kanske sätta dig och ringa i mobiltelefon på hjärtintensiven också och störa ut någon stackares livsfunktioner.
Din signatur "gpsking" antyder att du har ganska höga tankar om dig själv. Tror inte jag delar den uppfattningen.
Det du uppenbarligen inte funderat tillräckligt över är någonting som kallas ANSVAR. Flygbolagen har ANSVAR för sin verksamhet. Om de godkänner användning av viss utrustning betyder det att de tar ANSVAR för att det är ofarligt. Inte bara tror att det är ofarligt.gpsking; sa:Nej, det är inte min attytyd det är fel på utan flygbranschens. Man tar inte reda på fakta utan förbjuder allt, vilket är orimligt, vilket gör att förbuden inte efterföljs.
Du har själv ett ANSVAR att inte riskera dina medpassagerares och besättningens hälsa eller liv genom att trotsa flygbolagets regler eftersom du ANSER att de är korkade eller felaktiga. Med din inställning skulle du kanske sätta dig och ringa i mobiltelefon på hjärtintensiven också och störa ut någon stackares livsfunktioner.
De finns puckade människor överallt, både bland besättningar och i passagerarstolar.gpsking; sa:För övrigt har jag vid UPPREPADE tillfällen sett flygvärdinnor skicka SMS under start och landing.
Din signatur "gpsking" antyder att du har ganska höga tankar om dig själv. Tror inte jag delar den uppfattningen.
Re: mobil på flyg
Jag är teknolog och jag vet att du har rätt i det du skriver och har haft samma inställning i många år. Jag är fullkomligt övertygad att det är minst en bortglömd, påslagen mobil i varje flygning som utförs.
nils73; sa:Om det øverhuvudtaget vore farligt att ha på en mobiltelefon under flygning skulle de (flygbolagen/luftfartsverken) installera elektronisk scaning av mobiler. Med tanke på flygets extrema säkerhets tänkande i øvrigt skulle de inte acceptera påslagna mobiler. Det ligger en massa påslagna mobiler i hatthyllorna under varje flygning. En mer konspiratorisk førklaring till førbudet är att sändarsystemet skulle kollapsa om tusentals mobiler bytte sändare var 5:e sekund. På 10000 m højd i 900km/h søker mobilen en massa sändare och byter sändare hela tiden = gsm systemet kollapsar. Jag är inte teknolog så jag kan ha helt fel...
David
Jag är teknolog och jag vet att du har rätt i det du skriver och har haft samma inställning i många år. Jag är fullkomligt övertygad att det är minst en bortglömd, påslagen mobil i varje flygning som utförs.
Re: Jisses
Du har uppenbarligen INTE läst mitt inlägg! Bara reagerat på mina åsikter. Gå tillbaka och läsa igen!
Jag har ALDRIG påståt att det är rätt att ringa i mobilen under flygning (även om jag egentligt tycker det är OK, men det skrev jag inte nånstans i inlägget). Vad jag skrev om var elektronik i allmänhet. Svara på min fråga, vad är det som gör att det är OK att ha en klocka igång men inte en fotokamera eller GPS? Hur ska en oteknisk flygvärdinna kunna dra en gräns vad som är OK eller inte?
För övrigt är jag fullkommligen ÖVERTYGAD om att det finns bortglömda påslagna på varje flygning som dagligen utförs över sverige, och inte f*n ramlar det ner några kärror för det.
Precis, det finns puckon överallt, även flygvärdinnor, varför då fråga dom om lov?
[Ändrat av gpsking 2004-03-09 kl 21:22]
Store; sa:Det du uppenbarligen inte funderat tillräckligt över är någonting som kallas ANSVAR. Flygbolagen har ANSVAR för sin verksamhet. Om de godkänner användning av viss utrustning betyder det att de tar ANSVAR för att det är ofarligt. Inte bara tror att det är ofarligt.gpsking; sa:Nej, det är inte min attytyd det är fel på utan flygbranschens. Man tar inte reda på fakta utan förbjuder allt, vilket är orimligt, vilket gör att förbuden inte efterföljs.
Du har själv ett ANSVAR att inte riskera dina medpassagerares och besättningens hälsa eller liv genom att trotsa flygbolagets regler eftersom du ANSER att de är korkade eller felaktiga. Med din inställning skulle du kanske sätta dig och ringa i mobiltelefon på hjärtintensiven också och störa ut någon stackares livsfunktioner.
Du har uppenbarligen INTE läst mitt inlägg! Bara reagerat på mina åsikter. Gå tillbaka och läsa igen!
Jag har ALDRIG påståt att det är rätt att ringa i mobilen under flygning (även om jag egentligt tycker det är OK, men det skrev jag inte nånstans i inlägget). Vad jag skrev om var elektronik i allmänhet. Svara på min fråga, vad är det som gör att det är OK att ha en klocka igång men inte en fotokamera eller GPS? Hur ska en oteknisk flygvärdinna kunna dra en gräns vad som är OK eller inte?
För övrigt är jag fullkommligen ÖVERTYGAD om att det finns bortglömda påslagna på varje flygning som dagligen utförs över sverige, och inte f*n ramlar det ner några kärror för det.
De finns puckade människor överallt, både bland besättningar och i passagerarstolar.gpsking; sa:För övrigt har jag vid UPPREPADE tillfällen sett flygvärdinnor skicka SMS under start och landing.
Precis, det finns puckon överallt, även flygvärdinnor, varför då fråga dom om lov?
[Ändrat av gpsking 2004-03-09 kl 21:22]
Re: Re: GPS på Malmö Aviation
Så för att persnalen sagt at det är OK så blir elektroniken helt plötsligt ofarlig???? Personalen är FULLSTÄNDIGT inkompetent och vad dom säger påverkar INTE om elektroniken kommer störa eller inte.
Det personalen säger motsvarar bara respektive flygbolags policy, och det varjerar. Hos bolag A kan GPS vara tillåtet och hos bolag B tillåtet. Ändå flyger dom med samma plan. Det visar bara att flygbolagen sätter orimliga regler, som dessutom inte erterlevs av personalen. Varför ska jag som passagerare bry mig över huvudtaget? Hade det elektroniken varit farlig hade man satt upp klara och gemensamma regler som man skulle se till dom följdes. Nu är det reglerna bara nått spel för att det ska låta säkert.
T.ex. om GPS hade varit en säkerhetsrisk på nått plan skulle man ha förbjudit GPSer helt och hållet på alla plan (som man t.ex. gör med nagelfil). Att flygbolag säger att elektronik är farligt samtidigt som man tillåter att den tas ombord och alla vet att den används ombord visar att det är rent skitsnack man håller på med från flygbolagens sida.
[Ändrat av gpsking 2004-03-10 kl 07:06]
gundj; sa:tråkig attityd,
Vet du om den flygplantypen du just då sitter i är AOSIT:ad med sådan eller liknande utrustning i kabinen?
Personalen kanske är betydligt mer kompetent än du?
Så för att persnalen sagt at det är OK så blir elektroniken helt plötsligt ofarlig???? Personalen är FULLSTÄNDIGT inkompetent och vad dom säger påverkar INTE om elektroniken kommer störa eller inte.
Det personalen säger motsvarar bara respektive flygbolags policy, och det varjerar. Hos bolag A kan GPS vara tillåtet och hos bolag B tillåtet. Ändå flyger dom med samma plan. Det visar bara att flygbolagen sätter orimliga regler, som dessutom inte erterlevs av personalen. Varför ska jag som passagerare bry mig över huvudtaget? Hade det elektroniken varit farlig hade man satt upp klara och gemensamma regler som man skulle se till dom följdes. Nu är det reglerna bara nått spel för att det ska låta säkert.
T.ex. om GPS hade varit en säkerhetsrisk på nått plan skulle man ha förbjudit GPSer helt och hållet på alla plan (som man t.ex. gör med nagelfil). Att flygbolag säger att elektronik är farligt samtidigt som man tillåter att den tas ombord och alla vet att den används ombord visar att det är rent skitsnack man håller på med från flygbolagens sida.
[Ändrat av gpsking 2004-03-10 kl 07:06]
gpsking vet bäst
gpsking: Du må ha en massa kunskap men du VET faktiskt inte ett dugg. Du VET inte att just din GPS inte stör utrustningen på just det flygplan du reser med. Du tror det, baserat på den kunskap du har, men du VET inte. Men du är tydligen beredd att för egen del ta risken att du har fel.
Men jag kan lova dig, att om jag skulle sitta i stolen bredvid dig så skulle jag stoppa upp din GPS på ett ställe där solen inte skiner. Jag accepterar nämligen inte att du fattar beslut om riskfaktorer som kan påverka min säkerhet.
Man kan alltid diskutera vad som är RÄTT och vad som är FEL. Och man kan diskutera länge. Jag försöker i stället lära mina barn är fundera över om något verkligen är NÖDVÄNDIGT. Det som inte är NÖDVÄNDIGT kan man avstå från.
Det framstår inte som särskilt NÖDVÄNDIGT att dra igång sin GPS ombord om flygbolaget inte godkänner det.
gpsking: Du må ha en massa kunskap men du VET faktiskt inte ett dugg. Du VET inte att just din GPS inte stör utrustningen på just det flygplan du reser med. Du tror det, baserat på den kunskap du har, men du VET inte. Men du är tydligen beredd att för egen del ta risken att du har fel.
Men jag kan lova dig, att om jag skulle sitta i stolen bredvid dig så skulle jag stoppa upp din GPS på ett ställe där solen inte skiner. Jag accepterar nämligen inte att du fattar beslut om riskfaktorer som kan påverka min säkerhet.
Man kan alltid diskutera vad som är RÄTT och vad som är FEL. Och man kan diskutera länge. Jag försöker i stället lära mina barn är fundera över om något verkligen är NÖDVÄNDIGT. Det som inte är NÖDVÄNDIGT kan man avstå från.
Det framstår inte som särskilt NÖDVÄNDIGT att dra igång sin GPS ombord om flygbolaget inte godkänner det.
gpsking?
jag säger som Stenmark, inte lönt att förklara för dem som inget begriper.
Du har så totalfel i dina åsikter så man blir mörkrädd.
Eftersom du inget begriper om systemsäkerhet så ska jag inte trötta ut dig med att förklara, du får nog helt enkelt finna dig i att regler ska följas.
Hur vet du t ex att de två bolagen i ditt exempel verkligen har samma flygplantyp?
Serie? konfigurationsskarvar? modstatus osv?
/ Gunnar
som faktiskt får betalt för att veta sådant.
jag säger som Stenmark, inte lönt att förklara för dem som inget begriper.
Du har så totalfel i dina åsikter så man blir mörkrädd.
Eftersom du inget begriper om systemsäkerhet så ska jag inte trötta ut dig med att förklara, du får nog helt enkelt finna dig i att regler ska följas.
Hur vet du t ex att de två bolagen i ditt exempel verkligen har samma flygplantyp?
Serie? konfigurationsskarvar? modstatus osv?
/ Gunnar
som faktiskt får betalt för att veta sådant.
Re: Re: mobil på flyg
/Håkan
Vad innebär det?gpsking; sa:Jag är teknolog/.../
/Håkan
Teknolog
Såledens ingen garanti för att man vet något om elektronik, EMC, störningar mm, då det finns många inriktningar på Civilingenjörsutbildningen. Kan tänka mig att de som läser kemi, bygg, geoteknologi inte läser mycket elektronik.
Per Brune Y-are
Teknolog är ”titeln” för en blivande Civilingenjör (studerande vid Teknik Högskola/ universitet).Håkan K; sa:
Såledens ingen garanti för att man vet något om elektronik, EMC, störningar mm, då det finns många inriktningar på Civilingenjörsutbildningen. Kan tänka mig att de som läser kemi, bygg, geoteknologi inte läser mycket elektronik.
Per Brune Y-are
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg