GPS och flygresor...??

Jag flyg med SAS förra veckan. Runt 900 km/h (max 931 km/h) och höjden var drygt 12500 m enligt min ena GPS (Garmin 60C). Jag fick byta datafält till ett med fler siffror för höjden.

Men på min rätt så nya Garmin Vista HCx fick jag inte ”rätt” flyghöjd trots att jag gjort som jag fattat att man skulle göra för att stänga av tryckmätaren http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51450


OT:
En bland de sista gångerna jag flyg med de Havilland Q400 (Dash 8) så flyg planet ca 100 km/h saktare är det brukar (650 km/h). Som nyfiken GPS användare och rätt ovan flygresenär stannade jag sist kvar i planet efter landningen för att få en pratstund med piloterna. Jag frågade om det var motvind för att dom ”körde så långsamt”, men det var så att temperaturen på landningsplasten hade hastigt stigit från –12 grader C till + 3 grader C, så dom som jobbade på flygplatsen behövde mer tid på sig för att halkbekämpa landningsbanan.

Per Brune
 
Har också försökt att stänga av höjdmätaren (tryck) på min 60CSx utan att lyckas.
Får höjden till ca 2000 m vilket mer indikerar på hur mycket de håller trycket i kabinen.
Har mätt samma tidigare med höjdmätare på klocka. Alla flygbolag jag åkt med verkar ligga ungefär på samma tryck i planet oavsett propeller eller jet.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
ang. Över 300 knop i en jetström

det skulle röra sig om i närheten av 600 km/h vilket är 50% mer än angivelsen 400 km/h i wikipedia.

Thure

Hej!

Tittade nyss i Wikipedia och där stod lite längre ner på sidan att ett "maximum registrerats i Japan 1970 på 650 km/h." Det var en jetström som benämns "polarfrontsjetströmmen".

Mvh!
 
Har också försökt att stänga av höjdmätaren (tryck) på min 60CSx utan att lyckas.
Får höjden till ca 2000 m vilket mer indikerar på hur mycket de håller trycket i kabinen.
Har mätt samma tidigare med höjdmätare på klocka. Alla flygbolag jag åkt med verkar ligga ungefär på samma tryck i planet oavsett propeller eller jet.

Hej!

Titta på det andra inlägget (från Mathias) i den här tråden, där tror jag svaret finns: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51450

Mvh!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips