GPS och flygresor...??

Jag flyg med SAS förra veckan. Runt 900 km/h (max 931 km/h) och höjden var drygt 12500 m enligt min ena GPS (Garmin 60C). Jag fick byta datafält till ett med fler siffror för höjden.

Men på min rätt så nya Garmin Vista HCx fick jag inte ”rätt” flyghöjd trots att jag gjort som jag fattat att man skulle göra för att stänga av tryckmätaren http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51450


OT:
En bland de sista gångerna jag flyg med de Havilland Q400 (Dash 8) så flyg planet ca 100 km/h saktare är det brukar (650 km/h). Som nyfiken GPS användare och rätt ovan flygresenär stannade jag sist kvar i planet efter landningen för att få en pratstund med piloterna. Jag frågade om det var motvind för att dom ”körde så långsamt”, men det var så att temperaturen på landningsplasten hade hastigt stigit från –12 grader C till + 3 grader C, så dom som jobbade på flygplatsen behövde mer tid på sig för att halkbekämpa landningsbanan.

Per Brune
 
Har också försökt att stänga av höjdmätaren (tryck) på min 60CSx utan att lyckas.
Får höjden till ca 2000 m vilket mer indikerar på hur mycket de håller trycket i kabinen.
Har mätt samma tidigare med höjdmätare på klocka. Alla flygbolag jag åkt med verkar ligga ungefär på samma tryck i planet oavsett propeller eller jet.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
ang. Över 300 knop i en jetström

det skulle röra sig om i närheten av 600 km/h vilket är 50% mer än angivelsen 400 km/h i wikipedia.

Thure

Hej!

Tittade nyss i Wikipedia och där stod lite längre ner på sidan att ett "maximum registrerats i Japan 1970 på 650 km/h." Det var en jetström som benämns "polarfrontsjetströmmen".

Mvh!
 
Har också försökt att stänga av höjdmätaren (tryck) på min 60CSx utan att lyckas.
Får höjden till ca 2000 m vilket mer indikerar på hur mycket de håller trycket i kabinen.
Har mätt samma tidigare med höjdmätare på klocka. Alla flygbolag jag åkt med verkar ligga ungefär på samma tryck i planet oavsett propeller eller jet.

Hej!

Titta på det andra inlägget (från Mathias) i den här tråden, där tror jag svaret finns: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51450

Mvh!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.