GPS och flygresor...??

Hejs...

Vet att det surrats en smula om detta förut, om man får använda sin GPS när man är ute på flygresa.

Har för mig att någon skrev att SAS tillät att man hade GPS'en på under flygning. Men jag har flugit en hel del i jobbet på sista tiden, och man tjatar hela tiden om att "elektroniska apparater som tar emot eller sänder radiosignaler måste vara avslagna under hela flygningen"

Så hur fanken är det nu??? Vill ju pillra med min GPS under flygningarna, så man slipper sitta och glo på vingarna som ser ut som de håller på att lossna... ;-)

MVH Tony
 
Varierar

Reglerna varierar från bolag till bolag, och också från en tid till en annan.
Vad jag vet var det officiellt inte tillåtet på SAS, men brukade gå bra ändå (i sista änden är det besättningen som bestämmer), sedan blev det tillåtet och därefter återigen förbjudet.
Om de har ändrat igen vet jag inte.

Finessen med en GPS som en iQue är att den ser ut som den PDA den också är, så den är det ingen som ifrågasätter. Min Vista har de ibland undrat om. Då uppstår en konversation liknande denna:

"Sorry, sir, is that a mobile phone?"
"No, it's not, it just looks like one. Acutally, it's a travel planner, which comes in handy when you are organizing your flights."
"Oh, how convenient. I hope you enjoy your flight with us, sir."

Det är enda gången man blir så vackert tilltalad...

Anders
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Absolut bäst för alla inkl medpassagerarna i sätena närmast tycker jag det är om man frågar någon i kabinpersonalen.
Visa upp mottagaren och fråga om det är OK att du har den på under flygningen.
Jag tror nog att de flesta bolag tillåter det, utom under start o landning.
Största anledningen till det är att du förväntas vara uppmärksam om något händer o inte pillar med annat.
Påverkan på system ombord är en annan risk som inte kan bortses från även om det är osanolikt att en GPS stör bak i kabinen.

Med tanke på oron för attentat ombord så lugnar det säkert någon medpassagerare att höra kabinpersonalen godkänna ditt användande.

Vid en flygning från Spanien o hem satte jag upp antennen med sugfot på fönstret o satt o lekte, efter några minuter hade nästan alla pax i kring mig varit o titta o frågat o pillat. Skulle tro att det nog blev ett visst habegär hos några av dom :)
 
1. Hur många gram semtex behövs det i en antennattrapp fastsugen vid fönstret för att spränga det? Männen bakom Reid trodde uppenbarligen att det räckte med mängden i en sportskos klack för att åstadkomma fatal skada och han tänkte väl knappast sätta upp foten mot fönstret.

2. Om gps-mottagaren inte kopplar bort den interna antennan då extern antenn ansluts kan man mkt väl tänkas få självsvängning via antennförstärkaren i den externa antennen. Det skulle skicka ut en stark signal på GPS bandet vilket inte är önskvärt.
 
Ännu säkrare

Det säkraste sättet måste ju vara om de flyger utan passagerare över huvud taget.
Speciellt som de då lika gärna kan stå kvar på backen, och alltså inte ens riskerar att trilla ner.

Hur man än gör så finns det alltid idioter som kan missbruka allting. Problemet är att idioterna liknar de andra så mycket på utsidan.

Anders
 
Re: Ännu säkrare

apersson850; sa:
Problemet är att idioterna liknar de andra så mycket på utsidan.
Anders

Menar Du på utsidan.se? :)

Annars förde vi en rätt lång debatt här för drygt ett år sedan om riskerna med GPS-mottagare i flygplan. Jag menar nu som då att om man tillåter ospecificerad "elektronisk utrustning" så kan man gott tillåta GPS-mottagare också. Jag skulle tro att en modern laptopdator med en processor som arbetar externt med flera hundra MHz kan ge rätt smaskiga störningsmattor långt upp i GPS-området. Har någon mätt? Eller sett referenser till mätningar?

Någon person (i något annat sammanhang) trodde att förbudet mot GPS i kommersiella flygplan berodde på att någon (i USA förståss) skulle kunna se att piloten kanske inte valt rakaste flygvägen, och då skulle kunna stämma flygbolaget på oerhörda skadestånd. I USA är ju även det otroliga möjligt...

Annars är man rätt noga med att kolla bagage i USA numera. När man checkar in sitt bagage får man inte låsa väskan, för kontrollanterna måste kunna gå in och se vad som finns. Om man ändå låser bryter de upp låset vid behov. Om man prompt vill ha sin väska låst (som man förvisso vill om den ska lastas om till ett annat plan under färden) får man gå med den till ett speciellt kontrollställe, där den röntgas. När allt är klart låser kontrollanten väskan, och sedan flyttas den av speciell personal över till flygbolagets incheckningsband. Åt minstone var det så när jag flög från San Francisco i oktober och härom veckan.

ALj
 
GPS på Malmö Aviation

polen200306-741.jpg


Min GPS på en Malmö Aiation flygning MMX-ARN i sommras.

Jag frågar aldrig om jag får ha elektronik igång för man får ändå oftast ett NEJ av den inkompetenta personalen.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips