GPS-Novis...

Ok - jag må vara den mest otekniske människa sen hedenhös och mitt stora problem är att jag i detta fall egentligen inte VILL lära mig, utan att jag ser det som ett nödvändigt ont.

Planen är iaf att resa (cykla/knuffa cykeln i snö) delvis off road i Tibet/Mongoliet/Sibirien etc i vinter. (Så långt är jag med)

Jag har hittat en GPS som verkar vara bra GPSMAP 60 Csx (http://www.garmin.se/node/6435 )
(jag är fortfarande med)

Så nu har jag bestämt området där jag ska använda GPS:en och vilket märke.

Vad gör jag nu?

Man ska ladda ner kartor va? Vart då? Vilka då?
 
Jag tror att tillgången på kartor för din mottagare borta i Tibet mm är begränsad.
Men som vanligt brukar google vara din vän. Maps, garmin, tibet, osv så finns det säkert saker att finna. Garmin World Map duger ju alltid som underlag.
Men jag skulle oxå lägga ner en hel del tid på att skapa en waypointsamling, både till de ställen du tänkt dig och platser ikring.
Om du har en uppsättning av dessa i mottagaren, en sats hemma och en lista utskriven så kan det inte gå så fel.

Vettigt val av GPS förresten, för att vara gjort av en som inte vill :)
 
Jag tror att tillgången på kartor för din mottagare borta i Tibet mm är begränsad.

Ja, denna paradox har jag funderat på - och det är ännu en sak jag inte riktigt förstår. Hela området ligger ju fucking långt bort från allt - och det är ju just därför jag ska ha en GPS med mig. Fungerar alltså GPS bäst i trakter som Skåne och inte i centralasiatisk vildmark? Varför ska man ha en GPS i skåne? Där är det ju bara att kolla på vägskylltarna eller köpa en karta på närmsta mack...? :)

Å andra sidan läste jag nyss Martin adserballes utrustningslista för cykling i Tibet - och han hade ovan nämnda GPS och jag antar att han hade användning för den också. Då gäller det bara att luska lite vart han laddade ner sin karta...

Men jag skulle oxå lägga ner en hel del tid på att skapa en waypointsamling, både till de ställen du tänkt dig och platser ikring.

Det låter klokt. Var hittar man waypoints? :-D

Vettigt val av GPS förresten, för att vara gjort av en som inte vill :)

Tack! Jag valde den eftersom ovan nämnda och erfarna Tibet-cyklist använt den. Då duger den säkert åt en oerfaren Tibet-cyklist också. Bara jag hittar on-knappen...

jag kanske skall sälja min så messa om intresserad

det är en robust reliabel rackare, min är nästan oanvänd

Tack! MEN jag ska ge dig ett 100% ärligt svar: Jag föredrar en helt ny... men tack!

/Lars
 
Jag googlade lite på skoj och det finns en del rutter och waypoints på nätet att ladda ner.
Spara dom i Mapsource som du får med till din GPS så är det enkelt att kolla dom och flytta till mottagaren.
Sen finns ju Google Earth där du kan plocka koordinater. Jag antar att du inte behöver meternoggrannhet utan några hundra meter hit eller dit kvittar.
Till och med skolatlasen kan duga i nödfall.
Wikipedia har ofta koordinater angivna för orter och intressanta platser.
Ambassaderna kanske kan bistå om det kör ihop sig.

För övrigt håller jag med dig om att det kan saknas info om de platser man bäst behöver den, men det är väl en del av nöjet med en sån resa du ska göra?
 
Hej!

Spännande!
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=63801#

Äntligen en vettig GPS från Garmin! Förutsatt att den har den ljusa display som den äldre 60:an har, och inte de mörka displayer som bl.a Colorado och Oregon har..
Hoppas också att den mängd val och finesser som "gamla" 60:an har finns kvar, så att inte de funktionerna nu har reducerats!

Känns som man kanske kan uppgradera den "gamla" 60 CS:en nu!?

Mvh!
 
Hej!

Spännande!
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=63801#

Äntligen en vettig GPS från Garmin! Förutsatt att den har den ljusa display som den äldre 60:an har, och inte de mörka displayer som bl.a Colorado och Oregon har..
Hoppas också att den mängd val och finesser som "gamla" 60:an har finns kvar, så att inte de funktionerna nu har reducerats!

Känns som man kanske kan uppgradera den "gamla" 60 CS:en nu!?

Mvh!
Det är mycket troligt att nya GPSMAP 62s har ungefär samma funktioner som en annan ny Garmin-GPS, GPSMAP 78s. Se här för bruksanvisning till denna modell:
http://www.garmin.com/manuals/GPSMAP78s_OwnersManual.pdf
Se här för mer information om de nya modellerna:
http://garmingpsmap.wikispaces.com/
 
OK! Nu har jag min Garmin GPSmap 60 CSx. Jag förstår ingenting.

Kan någon hjälpa mig med att förklara hur den ska bli till nytta borta i Kina/Mongoliet?

En steg för steg guide? Vart får man tag på kartor? Köper man kartor eller är det gratis? Hur får man in dem i GPSen? osv osv osv

tack på förhand. :)
 
Med tanke pâ bristen eller kvalitetsbrister hos kartor du kan hitta över Kina sâ skulle jag basera min navigation i sâdana omrâden pâ enklaste möjliga grunddata.

Grunddata 1; Wayponts, samla in koordinater för alla viktiga platser längs resvägen, detta hittar du i kartor pâ nätet, google maps, CIA world book, wikipedia osv osv.
Grunddata 2; Rutter, bygg rutter med hjälp av dina ovan insamlade waypoints. Lägg till brytpunkter i viktiga korsningar, geografiska kännemärken osv osv.

Gör detta i Mapsource och exportera till mottagaren. Lika sâ sparar du en omgâng inkl en installationsfil av Mapsource eller annat gps-hanteringsprogram pâ ett bra USB-minne sâ du kan âterskapa det längs vägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bettega Frågor om GPS-kompabilitet från en novis Navigering 7
cim95pt4 Frågor från en GPS novis! Navigering 1
nilsp GPS novis Navigering 2
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.