GPS noggrannhet och ruttlängd

Hej!

Är det någon som vet hur GPSen beräknar längden på en gjord tur? Anledningen till min fråga är att jag kom och fundera på detta när jag var ute och sprang med min GPS häromdagen. Noggrannheten på GPS positionen varierade mellan 4 och 11 meter i stort sett hela tiden. Det innebär ju att vid en noggrannhet på t.e.x 7 m kommer ju den exakta positionen variera inom en cirkel med radien 7 m. Vid färd rakt framåt i 100 m och om vi antar en konstant noggranhet, på låt oss säga 7 m, kommer min "exakta GPS position" att variera längs denna tänka 100m raka linje med 7 meter åt alla håll i förhållande till min verkliga transportsträcka.
Jag antar att det uppmätta felet i sträckan är i alla riktningar och därmed kommer det totala felet att tas ut i slutändan. Men jag är inte säker på om GPSen funkar på detta sätt.Någon som sitter inne med information om hur det ligger till med detta?

Vidare så borde detta fel vara större när "korta" sträckor skall uppmätas och är det ngn som har en uppgift på hur noggrannheten på uppmätt sträcka varierar i förhållande till sträckans längd samt genomsnittliga noggrannheten på GPS positionen?

/Jonas
 
Oklart

Detta har diskuterats en hel del tidigare här på forumet. Det är ofta ett fel på 0,5% -1,5% på uppmätt sträcka där GPS-sträckan blir kortare än den som en cykeldator mäter.

Troligen beror det på att GPSen mäter från punkt till punkt längs en rak linje i x och y plan medan cykeldatorn mäter längs en krökt linje som cykelhjulet rullar.

Om du har en Garmin och sparar färdspåret i GPSen så får du ofta en bättre mätning av färdsträckan då GPSen då binder ihop punkterna även om GPSen tappat registreringen under ett avsnitt.

Felet ökar förstås i stadsmiljö med höga hus och smala gator eller i tät skog.

På breda vägar och med lite kurvor blir felet litet.

Thure
 
Ok och tack. Att det skiljer mellan en cykeldator och en gps kan jag förstå, beroende på att cykeldatorn beräknar sträckan efter antalet varv som hjulet snurrar multiplicerat med hjulets omkrets. Vad jag undrar dock är att om GPSen mäter från punkt till punkt i ett x-y koordinat system som du säger, plus det faktum att du har en noggrannhet på GPSen som varierar, innebär det att du i princip mellan två uppmätta punkter på GPS, kan ha förflyttat dig en "negativ sträcka" om noggrannheten just mellan dessa punkter är dålig medans du i verkligheten har förflyttat dig en framåt i färdriktningen.

Kanske en bagatell hur GPS beräknar sträcka men ändock intressant att veta, kan i vissa fall ställa till det.

/Jonas
[Ändrat av jonas.ornborg 2004-01-12 kl 17:24]
 
jonas.ornborg; sa:
Vad jag undrar dock är att om GPSen mäter från punkt till punkt i ett x-y koordinat system som du säger plus det faktum att du har en noggrannhet på GPSen som varierar, innebär det att du i princip mellan två uppmätta punkter på GPS kan ha förflyttat dig en "negativ sträcka" om noggrannheten just mellan dessa punkter är dålig medans du i verkligheten har förflyttat dig en framåt i fördriktningen.

Kanske en bagatell hur GPS beräknar sträcka men ändock intressant att veta, kan i vissa fall ställa till det.

/Jonas

Den noggrannhet som anges pa GPSen ar den absoluta noggrannheten. Vid langdbestamning av en rutt ar det den relativa noggrannheten vid varje matpunkt som ar intressant. Den relativa noggrannheten mellan tva narliggande matpunkter ar mycket battre an den absoluta, i storleksordningen millimeter.

Johannes
 
[/QUOTE]

Den noggrannhet som anges pa GPSen ar den absoluta noggrannheten. Vid langdbestamning av en rutt ar det den relativa noggrannheten vid varje matpunkt som ar intressant. Den relativa noggrannheten mellan tva narliggande matpunkter ar mycket battre an den absoluta, i storleksordningen millimeter.

Johannes
[/QUOTE]

OK, det är jag med på att noggrannheten mellan två mätpunkter är tämligen exakt. Men om dessa två mätpunkter däremot inte infaller lika exakt på den verkliga exakta färdvägen (pga av sämre noggrannhet i GPS positionen) utan "vid sidan om, framför eller bakom" reella färdvägen, spelar ju inte noggrannheten mellan två mätpunkter så stor roll för noggrannheten på den uppmätta total sträckan eller?

/Jonas
 
Kolla ploten

Vill du ha en exaktare mätning måste du kolla din plot och vid behov ta bort orimliga punkter. Jag har framför allt noterat sådana orimliga punkter vid skidturer i alperna.

Thure
 
Alltså punkter tillkomna genom multipath, flervägsspridning. De bör bort eftersom de inte har något med det verkliga färdspåret att göra. Bergssidor kan ge dramatiska hopp i spåret, liksom höga byggnader, skog brukar ge småhopp som kan vara svårare att sortera bort.

Jonas
 

Den noggrannhet som anges pa GPSen ar den absoluta noggrannheten. Vid langdbestamning av en rutt ar det den relativa noggrannheten vid varje matpunkt som ar intressant. Den relativa noggrannheten mellan tva narliggande matpunkter ar mycket battre an den absoluta, i storleksordningen millimeter.

Johannes
[/QUOTE]

OK, det är jag med på att noggrannheten mellan två mätpunkter är tämligen exakt. Men om dessa två mätpunkter däremot inte infaller lika exakt på den verkliga exakta färdvägen (pga av sämre noggrannhet i GPS positionen) utan "vid sidan om, framför eller bakom" reella färdvägen, spelar ju inte noggrannheten mellan två mätpunkter så stor roll för noggrannheten på den uppmätta total sträckan eller?

/Jonas [/QUOTE]

Det spelar ingen roll, eftersom GPSen inte vet att den ligger vid sidan om den egentliga färdvägen. Antag att du förflyttar dig 5 meter mellan två mätpunkter på en stig. GPSen kommer kanske att ge positionen för två punkter som ligger 10 meter in i skogen, men skillnaden i sträcka mellan dessa två punkter kommer fortfarande att vara 5 meter (plus minus någon millimeter). GPSen ger alltså en mycket noggrann längdberäkning även om felet i absolutposition är flera meter.

Antag vidare att du förflyttar dig flera km. Vid det här laget kan felet ha drivit så mycket att om vi startade med 10 meter fel åt öster, så kanske vi nu i stället har 4 meter fel åt väster. Detta fel adderas till felet i den totala beräknade rutten, men 14 meter fel på 5 km är ju knappast något att bråka om.

Sedan kan man även få enstaka fixar längs rutten med ett större fel som förstör längdberäkningen. Beroende på hur smart mjukvara som sitter i GPSen kan dessa felaktiga punkter elimineras, eller också får man göra det för hand. Ytterligare ett fel är att GPSen approximerar en slät kurva (det verkliga spåret) med en serie raka linjesegment (mellan fixarna). Det ger en något kortare längd än den verkliga. Hur mycket beror på hur mycket det verkliga spåret svänger samt hur tätt fixarna ligger.

Johannes
 
Johannes skrev
Det spelar ingen roll, eftersom GPSen inte vet att den ligger vid sidan om den egentliga färdvägen. Antag att du förflyttar dig 5 meter mellan två mätpunkter på en stig. GPSen kommer kanske att ge positionen för två punkter som ligger 10 meter in i skogen, men skillnaden i sträcka mellan dessa två punkter kommer fortfarande att vara 5 meter (plus minus någon millimeter). GPSen ger alltså en mycket noggrann längdberäkning även om felet i absolutposition är flera meter.


Jonas skriver,
Hej igen, kunde bara inte släppa denna tråden riktigt. Som jag ser det borde det spela en viss roll, speciellt på en kort sträcka. Ok att GPSen inte vet om att den ligger vid sidan om färdvägen och beräknar längden på sträckan mellan de två uppmätta punkterna. Så längt är allt ok förutsatt att de bägga mätpunkterna ligger på samma "fel-sida" om den egentliga färdvägen samt i en rak linje. Detta tror jag att de inte gör speciellt ofta utan tack vare "slumpskäl" (läs faktorer vi inte har en aning om ännu) kan de "feluppmätta" punkterna ligga på bägge sidor om den egentliga färdvägen och likaså på olika sidor om den tänkta färdvägen. Enkel matematik säger oss då att om färdvägen beräknas mellan dessa två "feluppmätta" mätpunkter kommer vi aldrig få ett exakt mått på förflyttad sträcka eftersom dessa punkter kommer representera ett zickzack mönster i förhållande till den egentliga färdvägen.

Ovanstående resonemang haltar lite är jag medveten om i och med att GPSens noggrannhet rör inte bara felmarginal i sidled utan i alla tänkbara väderstreck. Under längre uppmätta sträckor kommer (förhoppningsvis!?) detta felet att bli litet i och med att fel åt en riktning i slutändan i stort sett kommer tas ut av fel i motsatt riktning av rena slumpskäl. Frågan är bara vid hur långa sträcka man måste mäta för att uppnå den maximala noggrannheten (vilket självklart också beror på GPS genomsnittliga noggrannhet). Jag vet bara att av egen erfarenhet när jag positionsbestämt objekt ute i naturen, separerade med mindre mindre än 100-150 meter, får jag ibland väldigt "lustiga" avståndsberäkningar.

Därför vore jag intressear av att veta den exakta algoritemn som GPSen använder för att beräkna färdsträcka. Kanske får suga tag i Garmin själva och höra vad de säger. :)

Bästa hälsningar

Jonas
 
jonas.ornborg; sa:
Jonas skriver,
Hej igen, kunde bara inte släppa denna tråden riktigt. Som jag ser det borde det spela en viss roll, speciellt på en kort sträcka. Ok att GPSen inte vet om att den ligger vid sidan om färdvägen och beräknar längden på sträckan mellan de två uppmätta punkterna. Så längt är allt ok förutsatt att de bägga mätpunkterna ligger på samma "fel-sida" om den egentliga färdvägen samt i en rak linje. Detta tror jag att de inte gör speciellt ofta utan tack vare "slumpskäl" (läs faktorer vi inte har en aning om ännu) kan de "feluppmätta" punkterna ligga på bägge sidor om den egentliga färdvägen och likaså på olika sidor om den tänkta färdvägen.

Som jag försökte förklara i mina inlägg så ligger mätpunkterna i allmänhet inte på olika "fel-sida" av färdvägen, eftersom det relativa felet mellan två närliggande mätpunkter är litet (i storleksordningen millimeter). Felet i positionen bestäms normalt i huvudsak av atmosfäriska störningar och onoggrannhet i satelliternas banor. Mellan två närliggande fixar är detta fel i stort sett lika stort, och det relativa felet är därmed litet.

Om det hade varit som du föreslår så skulle ju positionen som anges på GPSens display slumpmässigt fluktuera inom en 5-10 meters radie, men det gör den ju inte. Positionen är under kortare tider stabil till tredje decimalen i minutangivelsen, dvs inom någon meter.

I enstaka fall kan man få "outliers" t ex pga multipath-fel (radiosignalerna studsar mot husväggar eller berg). Då kan felet som du är ute efter uppstå, men det är inte normalfallet.

Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa GPS-noggrannhet Navigering 1
flygis Noggrannhet i höjdangivelsen hos GPS Navigering 3
Store Ett sätt att kolla din GPS noggrannhet... Navigering 4
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 2
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.