GPS leder bilister ut på skoterleder!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är för att det skall vara "enkelt" för trailertrash-medelsvensson utan direkt höga studieskulder.
Det är en "teknisk" grej och då kan man inte ställa för höga krav på att användaren skall behöva LÄRA sig och FÖRSTÅ vad han gör.

Om man fick ange den där trestjärninga restaurangen i Paris (som man skall åka till i varje GPS-reklam) med N och E då skulle ingen hitta dit. Det blir för många siffror att hålla reda på.

Det var därför jag ansåg att en GPS avsedd för bilbruk inte skulle få användas om den saknar den mest elementära funktionen, att visa var den är. Eftersom man inte kan ställa det kravet på användaren, att den skall använda utrustningen rätt och ha läst manualen, så måste man införa en "nödknapp" på burken. Tryck på knappen och N / E kommer fram och inget annat.

Så underbart överlägsen attityd. Här ska minsann alla vara tekniknördar, och om de inte är det ska vi tvinga dem.

En GPS för bilbruk ska vara ENKEL att använda. Den ska göra sitt jobb och den som använder den struntar i många fall fullkomligt i både koordinater samt hur många sateliter som används, det ska bara fungera. På samma sätt som när man tankar bilden så vill man bara att det ska fungera, exakt hur detta med olika oktantal fungerar är ointressant.

Christian
 
Övertro på tekniska hjälpmedel:

Fjällvandrare: Hjälp, batterierna tog slut, kom och hämta mig.

Fritidsskeppare: Hjälp, har gått på grund (såg det inte på den lilla skärmen), kom och hämta mig.

Bilägare: Hjälp, jag står med bilen på en kostig ute i ingenstans, kan nån komma och hämta mig?

Hur skulle det vara om folk lärde sig att läsa kartor INNAN de skaffar en massa snitsiga prylar?

Lära sig krypa innan man kan gå, typ.

Ett av skälen till att jag knappast använder min GPS. Kommer med i packningen, men det visar sig ofta att den inte användes på hela veckan. Självklart kan man aldrig lita på en elektrisk pryl som enda säkerhet, men skulle något hända och jag trots allt skulle hamna i en situation jag inte kan klara själv (eller hittar någon medmänniska som behöver hjälp) och av outgrundligt tur både mobilen och GPS fungerar kan det vara skönt att kunna ringa och ge exakta koordinater.
En GPS som inte kan bistå med rätt information i den situationen är som sagt bara en korkad kartläsare med konstig röst.

Håller helt med att folk borde lära sig karta och kompass. I en annan tråd diskuterades sjökort i mobilen. Kul när batterierna dör. Finns ett skäl att alla större fartyg har magnetkompass och papperskartor trots alla roliga finesser på bron.


AV
 
Om helt vanliga människor kan hantera den extremt tekniskt avancerade systemet "bil" i det avancerade sammanhanget "stadstrafiken", men inte den relativt simpla systemet "navigator" i det simpla sammanhanget "ute i obygden" så är något fel.

Och felet ligger inte hos de helt vanliga människorna, förutom i det att de är usla på att ställa krav på tekniken de köper.

Att ställa krav på tekniskt intresse eller utbildning för att använda en GPS är lika illa som att ställa krav på att man gillar att baka, eller till och med är bagare, för att få äta en vetebulle.
 
Och för att köra bil (lagligt) krävs körkort...

(Hur en bulle kan användas som symbol för en GPS-mottagare begriper jag inte)

Tillägg:

Vad jag inte kan begripa är att vissa människor tycks stänga av sitt eget sunda förnuft så fort de slår på en GPS-mottagare.

Om jag köper mig en dosa snus så får jag på köpet med en varningstext på undersidan som talar om att det är hälsofarligt och beroendeframkallande.

Samma text kan gott hänga med en bilnavigator också.
 
Senast ändrad:
Håller helt med att folk borde lära sig karta och kompass. I en annan tråd diskuterades sjökort i mobilen. Kul när batterierna dör. Finns ett skäl att alla större fartyg har magnetkompass och papperskartor trots alla roliga finesser på bron.

Då ingen annan har gjort det. Jag måste varna för karta och kompass när man kör bil.
Framför allt om man är själv. Kartan kan var användbar men kompassen .... oj oj oj :)

Från en som fögäves väntar på en GPS med vilken man både kan vara i naturen med och dessutom har ett bra programm för bilnavigation. Tycks vara antingen eller.
 
Lita på GPS och få sparken.
GPS-ens roll i det hela tycker jag är rätt sekundär. Det här handlar om skit in - skit ut helt enkelt.
Från artikeln:Den tyska lastbilschauffören körde enligt sin gps men hade knappat in Kolhuset istället för Karlstad
Det skall vara en förbaskat duktig navigatör som leder en till rätt plats även om man sagt fel namn.

(även om en mänsklig navigatör med viss insyn i omständigheterna kanske hade ifrågasatt destinationen...)

Mera sannolikt är att han fick sparken för att han:
a) hittade så dåligt på egen hand att han missade Karlstad
b) inte reagerade på att omgivningen talade om för honom att han var på väg ut på landet
c) gjorde fel när han hanterade sitt navigeringsverktyg
 
Gps är inte så lätt, se på en mobiltelefon man använder hälften av funktionerna och resten har man ingen aning om, försöker man läsa instruktionsböckerna så är det oftast rena grekiskan och mycket svårt att förstå.
Använd gps-en varje dag och knappa på den så mycket du bara kan så att det sitter i ryggmärgen på dig, en dag kan du verkligen behöva den.
Tänk bara på att det är en pryl som ursprungligen kommer från amerikanska armen och dom färdas väl oftast i bandgående fordon eller fyrdjulsdrivna med hög markfrigång, och kartmaterialet kommer nog ursprungligen därifrån också. :cool:
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips