Urbota dum konstruktion

Många trådar handlar om vilka prylar som är bäst. Men hur är det med prylar som är dumt konstruerade.

Kom att tänka på detta då jag köpte sittunderlag.

Var för har nästan alla sittunderlägg ett "handtag" alltså ett stort avlångt hål i ena sidan där kylan kommer upp? Är det för att det skall bli lättare att bära om man tycker det är tungt? Korkad konstruktion.

Har ni stött på flera?

Johnny
 
Termoslock

Här får jag säkert mothugg för jag vet att det finns folk som gillar detta, men...

Termoslock med tryckknappsöppning. Varför? Existensberättigande? Varför ändra en idiotenkel konstruktion som fungerar klanderfritt till något som är svårt att diska och dessutom lättare kan gå sönder? Beats me...

Anders

Termosskruvkorksentusiaster - förenen eder!
 
Re: Termoslock

andersmossing; sa:
Termoslock med tryckknappsöppning. Varför? Existensberättigande?

Eftersom termosens huvudfunktion är att hålla varm vätska varm är det väl inte så jättekonstigt att man konstruerar en öppning som minskar bortledningen av varm luft?
Dessutom slipper man skruva av ett löst lock som skall läggas nånstans.

Mina favoriter (kanske något slitna ;)) vad gäller dumma konstruktioner är
• Isyxefästen på alla ryggor när det är ungefär lika många som använder isyxor i friluftslivet som det är folk som använder pansarskott. Hellre fästen för pansarskott!

• Täta men inte sömtejpade membran i plagg vars yttertyg redan är vindtätt. Man vinner inget, men förlorar ventilation.

• En ny favorit:
Att all tjejutrustning är bäbisblå, när alla ju vet att den färgen är vikt för killar (tjejer ska naturligtvis ha rosa utrustning).
 
Varför är alla killkläder svarta?

Inte är väl alla män nuförtiden stridisar?

Ljusa glada färger på friluftskläder är roligare, säkare och blir bättre på film och bilder.

Instämmer om termoslock/skruvkork men det finns fortfarande vissa valmöjligheter där.

Ser ännu allvarligare på att glastermosar är på väg ut. Kaffe oxiderar alldeles för fort i rostfria kärl.

Thure
 
Re: Termoslock

andersmossing; sa:
Termoslock med tryckknappsöppning. Varför? Existensberättigande? Varför ändra en idiotenkel konstruktion som fungerar klanderfritt till något som är svårt att diska och dessutom lättare kan gå sönder? Beats me...

Jag håller helt och hållet med! Det blir jätteäckligt i korken. Man måste ta isär den för att kunna diska den, och inte ens då blir den bra... Det känppaste är att det nästan är omöjligt att få tag i gammeldags korkar.

Håller också med om att det är helmuppigt med handtagen i sittunderlagen.
 
De nya jackorna med inbyggd iPod-kontroll känns som en onödig och dum grej. Vad händer om elgrejerna går sönder? Måste man skaffa helt ny jacka då? Och när jag sälv är ute och rör mej i natur och dylikt vill jag inte lyssna på musik utan på just natur.
 
Re: Re: Termoslock

Nordesjö; sa:
Mina favoriter (kanske något slitna ;)) vad gäller dumma konstruktioner är
• Isyxefästen på alla ryggor när det är ungefär lika många som använder isyxor i friluftslivet som det är folk som använder pansarskott. Hellre fästen för pansarskott!

Màhánda äga detta sin riktighet i den den (relativt lilla) svenska delen av världen (marknaden); isyxa är dock en naturlig och nödvándig utrustningsdetalj pà mànga andra hàll. Vill man inte ha dem är det la bara och ta fram saxen.
 
Är ganska övertygad om att en tråd för onödiga prylar inom uteprylvärlden kunde bli ganska lång. Ang thermoskorkar som inte bara skall lättas på utan även förses med tveksamma finesser som tryck pip mm. Kom inte det i samma era som ekonomer började blanda sig i konstruktörernas arbete?
Inom vapentekniken finns ett speciellt pris för årets onödigaste vapen, rätt roande läsning brukar kvalificerade för nomineringen vara....
Bland ryggsäckarna förutom isyxefäste älskar jag fladderremmarna och alla smarta fack ute och inne som inte behövs i en ryggsäck. Ett hål som kan stängas räcker länge.
Med hjälp av sax brukar den inte vara svårt att befria en normal ryggsäck från hekton.
En annan fantastisk sak är alla dessa märken, jag har en bärkasse med avklippta tvättråd, storlekar, material och reklammärken. Fn väger bärkassen ca 2,5 kg men det ökar...
Utejackor i phenomenala matrial i midjelängd, för givetvis går alla runt i höga hängsebyxor. Praktiska utejackor borde ju vara av koltlängd, dvs väl nedanför stussen, men av någon outgrundlig orsak kallas den längden numera för parka, när jag var barn gick den längden till strax under knäna.
Det kallas rock numera och det som praktiskt nog slutar mitt nere på vaderna var en rock men numera är det en långrock, jag förstår då inte en dylik var ju fotlång och bars bara av damer som kappa....
 
johankse; sa:
Inom vapentekniken finns ett speciellt pris för årets onödigaste vapen, rätt roande läsning brukar

Det lär finnas mer än en nominerad i den kategorin...

(Fast med tanke på ovan raderade inlägg -- den noggranne läsaren förstår vad jag menar -- så kunde nog det priset nomineras till årets onödigaste pris...)


[Ändrat av alven 2006-11-16 kl 16:53]
 
Nu skulle jag kunna skriva länge, för det är massor av dåliga konstruktioner på grejar jag har köpt.

Till att börja med när man ”hittat” en GoreTex jacka som passar och kostar 2500 - 3000 kronor, så har någon sopa försökt att spara 2 kronor på att sätta dit ett blixtlås som inte kan öppnas nerifrån (ventilation, cykling, kisspaus).

På en av mina Sony Freestyle (marknadens dyraste) hade man lyckas sätta en fjuttig strömbrytare precis så att freestylen stängdes av varje gång jag skulle låsa/låsa upp cykeln eller bar en axelväska. Eller när jag stoppat freestylen i min väska när jag kom till jobbet och sedan släppte ner dagens tidning så träffade tidningen givetvis rätt så ofta strömknappen, så att freestylen var påslagen 9 timmar till ingen nytta.

Nu var det många år sedan jag var i fjällen och åkte skidor (slalom) senast. Men har ingen arkitekt varit på toaletten på en skidort? En ynka krok på väggen för mössa, vantar, halsduk, jacka, tröja och 2-3 cm vatten på golvet (smält snö) som inte har någonstans att rinna ut.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
cancerman en ok konstruktion? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.