GPS-data -> GIS ?

Haloj!
Är i färd att köpa in lite prylar, och fösöker reda ut vad jag egentligen behöver..

Högt på önskelistan står möjligheten att föra över GPS-data till mitt GIS (arcview 3.2 och senare), som ett punkt-tema. Hur märkvärdigt är det? Jag anar att man behöver nån form av specialprogram?

Någon som har pysslat med sånt?

/Per

Excell

Om du bara vill ha över punkterna så tror jag att du kan fixa det hela med excell. De flesta gis-program kan läsa vanlig ascii text, och excell kan ju spara i det formatet.

Däremot så kan det vara svårare att fixa konvertering från wgs84 till RT90 om det är det formatet du vill ha. Om GPSen har möjlighet att göra en sådan konvertering, kolla på lantmäteriets sida att den blir riktig (online omvandlare finns på LMV sidan).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag brukar använda Kartex eftersom det är det enda program jag hittat som kan spara punkter i RT90. Sen får man editera lite i kfw-filen, och sedan läsa in det som händelsetema i Arcview.

fson; sa:
Högt på önskelistan står möjligheten att föra över GPS-data till mitt GIS (arcview 3.2 och senare), som ett punkt-tema. Hur märkvärdigt är det? Jag anar att man behöver nån form av specialprogram?
Har ingen aning om Arcview eller vad ett punkt-tema är för något men för att få in GPS-data (rutter, spår och landmärken) i datorn och lagra i många olika format, bl.a. kommaseparerad text är G7toWin ett utmärkt kostnadsfritt program:
http://www.gpsinformation.org/ronh/g7towin.htm

Re: DNRGarmin

danhaa; sa:
Om du använder en Garmin Gps och ArvView 3.2 är DNRGarmin ett smidigt program , fungerar även som en extension direkt under ArcView. dessutom är programet gratis :)
http://www.dnr.state.mn.us/mis/gis/tools/arcview/extensions/DNRGarmin/DNRGarmin.html
[Ändrat av danhaa 2004-09-10 kl 11:41]
Har testat lite olika extensions till AV men om man vill jobba med svenska kartor i RT90 ställer det till en hel del problem, dock är dom väl inte olösbara om man vill pyssla lite. ArcGIS har väl lite enklare hantering av olika kartdatum.

Re: Re: DNRGarmin

b_100; sa:
Har testat lite olika extensions till AV men om man vill jobba med svenska kartor i RT90 ställer det till en hel del problem, dock är dom väl inte olösbara om man vill pyssla lite. ArcGIS har väl lite enklare hantering av olika kartdatum.

Det ända som behövs göras för att DNRGramin att fungera med RT90 är att fylla i defenitionen för kartdatumet i DNR garmin, alltså mostvarande user grid i GPSen, variablernas värde finns på lantmäteriets hemsida

Re: DNRGarmin

danhaa; sa:
Om du använder en Garmin Gps och ArvView 3.2 är DNRGarmin ett smidigt program , fungerar även som en extension direkt under ArcView. dessutom är programet gratis :)

Verkar ju helt perfekt!
Tack för tips!

(gratis är bra - det gör chefen på gott humör!)

/Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips