Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Hjälp att reda ut gps djungeln

ang. magnetisk kompass på 60:an

På min äldre modell som heter 60CS så har jag själv ställt in att den magnetiska kompassen bara går in när jag rör mig saktare än 2 km/t. Över 2 km/t. så ges kompassriktningen via satelliternas signal. Det är alltså justerbart när man vill att den magnetiska eller satellit-kompassen ev. ska gå in och ta över.

Tycker nog att "satellit-kompassen" är väl så noggrann, och den störs ju inte heller av några metallföremål som råkar vara nära.

Är jag osäker på om "sattelit-kompassen" visar rätt så är det bara att stanna till och se om det blir nån skillnad när den magnetiska "tar över"..

Mvh!

Finns risk för att en magnetisk kompass visar fel om du ska ha den på en 4-hjuling.

/Ulf

Jo, det kan finnas en betydande risk att den magnetiska kompassen visar fel i närheten av din fyrhjuling. Elektroniska kompasser brukar vara mycket störningskänsliga - enligt min erfarenhet! För det första finns det säkert en och annan magnetisk järnbit på din fyrhjuling, som kan störa GPS-mottagarens elektroniska kompass. Sedan finns väl en del kablage m.m. som kan generera elektromagnetism, som också kan störa GPS-mottagarens elektroniska kompass
/Niklas.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För visst kan man sedan spara rutten så den går att plocka upp vid andra tillfällen?

Ja jag kan faktiskt hålla med om att 60an ser robustare ut (har inte varit å klämt på nån än) och utan massa lullull så borde väl batteritiden bli längre? Dessutom känns det bättre med vanliga knappar än pekskärm ute i skogen. Men de finns kanske fler anledningar till att man ändå bör välja tex oregon 550?

Ja den sparar spår, har du kartan på datorn (köp på DVD) kan du via Mappsourse inportera och exportera spår. Själv klipper jag ut godbitar, tex en bra stig som inte är med på kartan kan jag klippa ut och inporterar till GPSen, du kan dessutom välja färg på spåren, varje spår kan ha egen färg om du vill, man kan klippa ihop olika spår, rita egna mm. Det är är en kanonfunktion.

60an är känd för sin robusthet, knappar underlättar när man har handskar på sig.
Den tom flyter om du har batterier med låg vikt.
Den har bra kontakt med sateliterna, jag har varit med vid flera tillfällen att Zumon tappat kontakten men jag har haft kvar kontakten.

Om du vill ha en modell du vet flyter skall du köpa en i 76-serien istället för 60.

En 60/76 CS CSX sparar väldigt mycket spårinfo. Du kan plocka ur värden i en tabell om du vill eller som ett spår på kartan i Mapsource. Det är ingen panik, den lagrar väldigt många mil innan den blir full, och då plockar den bort typ varannan punkt i gamla spår.

Med de nyare versionerna av Kartex från Lantmäteriet kan du också läsa in från din GPS och få spåren direkt på kartan. Redigera sedan lite i databasfilen så får du jättefina streck på kartan.

Säg att du skall göra en karta inför älgjakten.
Gå till alla passen. Det gör inget om du missar att spara ett pass. Det syns i listan att du stått still :)
Det syns också hur högt du varit. Gå också på alla vägar som skall användas, eller i yttergränserna osv. När du kommer hem är det bara att klipp och klistra i datorn så har du en jättefin karta.

60 CSx plockar inte bort varannan punkt i det insamlade spåret, när det blir fullt. Den suddar äldsta punkten varje gång den lagrar en ny.

Man kan spara spår per dag på kort, om man vill.
Man kan också spara några spår under namn, men då reduceras datainnehållet.

Nyare enheter, som Colorado, arkiverar spår på den interna flashdisken istället, utan datareduktion.

Tycker 60an låter riktigt bra på era förklaringar.

Skrev lätta batterier, är det vanliga aa eller liknande i enheten? Kan man ladda den genom 12uttag på bil? (vore ju bra att kunna ladda den på 4hjulingen då man är ute på långsafari).

Hur är kartan till den? Väldigt detaljrik?

Det är enkelt att prova om 4hjulingen ger någon störning på kompassen, bara att gå en bit ifrån den och se vad skillnaden blir.

De var ju väldigt smart att kunna välja när man vill ha igång kompassen. Även om sateliten skulle visa aningen fel så går det som du säger, väldigt enkelt att kolla.

Åtusan... de var ju då en jäkligt smart funktion. Verkade tyvärr inte funka på 60an. Eller? Kan man istället rita för hand på kartan på datorn och sedan skicka tex den stigen över till handenheten?

Tänkte att då kan man rita av historiska kartan, tex om de är nån gammal väg/led som inte finns kvar på nya kartan, kan man då rita in den på datorn och sedan skicka över de till enheten? då kan man följa de man ritat och borde då vara i tillräcklig närhet för att hitta den riktiga leden och därmed få gpsen att rita den riktiga. Ni förstår vad jag menar väl?

Annars så har oregon genast fått sig ett stort plus..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips